kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

صادقی: مجلس کاره‌ای نیست! روزنامه دولت: پس چرا هستید؟




سرویس سیاسی-  
مرور کلی شماره دیروز روزنامه‌های اصلاح‌طلب حاکی از آن بود که اظهارات جهانگیری در مراسم افتتاح همزمان ۶۴۳ پروژه تعاونی و ماجرای ماهواره «ناهید 1» در پی ادای ترامپ مبنی بر شکستی دیگر در پرتاب ماهواره ایران مورد توجه این روزنامه‌ها قرار گرفته. همچنین دستگیری مداحان اسرائیلی در ایران، انعطاف آمریکا برای صدور مجوز نفت ایران و سومین جلسه رسیدگی به اتهامات گروه جهانبانی از دیگر سوژه‌هایی بود که روزنامه‌های اصلاح‌طلب به آن پرداخته بودند.
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به نقل از محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس با عنوان «مي‌گوييم مجلس كاره‌اي نيست» نوشت: «قضاوتي كه در حال‌ حاضر از فراكسيون اميد وجود دارد، از قضاوت عمومي و احساس نارضايتي‌اي كه از كل شرايط فعلي وجود دارد، جدا نيست... فراكسيون اميد ضعف‌هايي دارد كه بايد در جاي خود ديده شود؛ ازجمله در حوزه حمايت و دخالت در حقوق اساسي و حقوق شهروندي مردم كه البته بخشي از ضعف‌ها به‌ آن خاطر است كه حدود اختيارات مجلس در اين زمينه، به اندازه‌اي‌ نيست كه نمايندگان بتوانند تاثيرگذار باشند. براي نمونه، در بخش مربوط به عملكرد دستگاه قضايي اصولا مجلس نمي‌تواند قوه ‌قضائيه را مورد سؤال و استيضاح قرار دهد.»
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه به اعتماد گفته است: «در واقع موازي‌كاري‌ها باعث شده روزبه‌روز از اختيارات مجلس كاسته شود و مردم فكر ‌كنند مجلسي كه بر اساس قانون ‌اساسي اختياراتي دارد، كارآمدي لازم را ندارد».
گفتنی است از مهم‌ترین مولفه‌های سیاست‌ورزی اخلاقی پذیرش مسئولیت و تبعات کنش‌ها در سپهر سیاست است که متأسفانه جریان مدعی اصلاحات فاقد آن است و از هم اکنون گام‌های اولیه برای فرار از مسئولیت تبعات لیست امید را برداشته است؛ تا با این حربه آبروی رفته را بازگردانند، اما رسوا بودن حربه فوق تا آنجا عیان است که برخی چهره‌های این جریان تصریح دارند که نمی‌شود با این فضا‌سازی مردم را فریب داد و نتیجه دوباره گرفت!
نکته قابل تأمل اینکه همین حربه نخ نما شده این روزها مکرر در مواضع دولتمردان مشاهده می‌شود و آنها نیز با این بهانه که دولت اختیارات ندارد، تلاش دارند در فصل پاسخگویی از مسئولیت وعده‌های داده شده و محقق نشده خود فرار کنند. ناکارآمدی مدعیان اصلاحات عملاً قوه مجریه و مقننه را با مشکلات جدی مواجه کرده که نتیجه آن به وضوح در وضعیت کشور و زندگی مردم قابل مشاهده است.
جالب اینکه چندی پیش روزنامه ایران ارگان دولت پاسخ مدعیان اصلاحات مبنی بر اینکه مجلس کاره‌ای نیست را این‌گونه داده بود: نمایندگان مجلس در نقد وضعیت اقتصادی کشور تمام مسئولیت‌ها را متوجه دولت و آقای رئیس‌جمهوری می‌کنند، در حالی که به هیچ وجه حاضر نیستند از نقش خود یا دستگاه قضایی سخن به میان آورند. پرسش این است که اگر این دو قوه مسئولیتی در مسائل ندارند، پس اصلاً چرا هستند؟ و اگر هستند و پرقدرت هم هستند، پس حتماً به همان نسبت اثرگذار هستند.
متأسفانه جناح و گروه مذکور می‌خواهد تمامی‌کیک قدرت را داشته باشد، ولی هیچ سهمی ‌از مسئولیت ناشی از قدرت را عهده‌دار نباشد. چنین وضعیتی برای جامعه و اقتصاد ایران بسیار خطرناک است. باید هر کس که قدرت دارد، متناسب با آن نیز مسئولیت‌پذیر باشد.
تحریف؛ از خبرآنلاین و سازندگی تا بی‌بی‌سی
 مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشت روز شنبه مورخ 9 شهریور ماه با عنوان «آیت‌الله سیدابراهیم ذوالقرنین دست مریزاد!» رویکرد و عملکرد ریاست قوه قضائیه در برخورد با مفسدان را مثبت ارزیابی کرد و آن را قابل قدردانی دانست.
وی در بخشی از این یادداشت با‌ اشاره به داستان ذوالقرنین که در سوره مبارکه کهف آمده است، به شخصیت ذوالقرنین پرداخت و نوشت: «در سوره مبارکه کهف به داستان ذوالقرنین‌ اشاره شده است، او اگرچه به روایت معصومین علیهم‌السلام پیامبر نبود ولی شخصیتی مؤمن و دادگستر و محبوب خدا بود. برخی از مفسران، از جمله مرحوم علامه طباطبائی او را کوروش کبیر یعنی همان پادشاه هخامنشی می‌دانند. ذوالقرنین سپاه عظیم و سلحشوری در اختیار داشت. در کلام خدا از سفرهای سه‌گانه او یاد شده است، سفر به مشرق و مغرب و سفر به منطقه‌ای که در پس تنگه‌ای (برآمده از دو کوه) قرار داشت، «حَتَّی إِذَا بَلَغَ بَینَ السَّدَّینِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْمًا لَّا یکادُونَ یفْقَهُونَ قَوْلًا ... ذوالقرنین در سفر سوم خود به میان دو کوه می‌رسد و در پس آن دو کوه مردمی ‌را می‌بیند که از ظلم و ستم جماعت ستمگری به‌نام «یأجوج و مأجوج» به تنگ آمده‌اند و از او می‌خواهند که میان آنها و یأجوج و مأجوج دیواری بنا کند تا از تاخت و تاز آن ستمگران در امان باشند و ذوالقرنین با آهن و مس گداخته میان آن دو کوه، سد محکمی ‌بنا می‌کند که یأجوج و مأجوج توان نفوذ و عبور از آن را نداشته‌اند. «فَمَا اسْطَاعُوا أَن یظْهَرُوهُ و َمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا-  نه می‌توانستند از آن بالا بروند و نه در آن نقبی بزنند.»
اردیبهشت ماه سال ۹۶ و در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی، آقای رئیسی را که یکی از نامزدهای ریاست جمهوری بود، متهم کردند، اگر انتخاب شود، در پیاده‌روها دیوار می‌کشد! و گفتند؛ «اگر شما جوانان در خانه بنشینید، بدانید که در پیاده‌روهای ما هم دیوار خواهد بود، شما آنها را نمی‌شناسید. من آنها را می‌شناسم. آنها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که در تهران و در پیاده‌رو دیوار بکشند. آنها می‌خواستند، پیاده‌رو زنانه و مردانه ایجاد کنند.»
بعدها اگرچه آقای رئیسی به ریاست جمهوری انتخاب نشد اما، نیمی‌از آنچه درباره دیوارکشی ایشان گفته بودند به حقیقت پیوست! و ایشان که به ریاست قوه قضائیه انتخاب شده بود، دیوارکشی را آغاز کرد، ولی آنگونه که ایشان را متهم کرده بودند، در پیاده‌روها دیوار نکشید! رئیسی در برخورد قاطع و هوشمندانه با مفسدان اقتصادی و دستگیری و محاکمه آنها، میان یأجوج و مأجوج‌های عصر حاضر و مردم مظلوم و ستمدیده ایران، دیوار بلندی کشید و دست غارتگر آنها را از جان و مال ملت کوتاه کرد. هزاران میلیارد از اموال به غارت رفته مردم را به بیت‌المال باز گرداند و غارتگران را به دست عدالت سپرد... و این گردونه- که با استجازه معروف آیت‌الله آملی لاریجانی از حضرت آقا به گردش درآمده بود-  کماکان به چرخش خود ادامه داد و این روزها با هر چرخی که می‌زند، ارتفاع آن دیوار بلند و بلندتر می‌شود و مردم را به اجرای بی‌چون و چرای عدالت امیدوارتر می‌کند... کاری کارستان و همسو با برخوردی که جناب ذوالقرنین با جماعت بیدادگر یأجوج و مأجوج کرده بود... از این روی باید گفت:‌ آیت‌الله سیدابراهیم ذوالقرنین، دست مریزاد و خدا قوت.»
اما نکات قابل تأمل مدیر مسئول روزنامه کیهان به مذاق مدعیان اصلاحات، اپوزیسیون و رسانه‌های معاندی چون بی‌بی‌سی خوش نیامد. سایت خبرآنلاین با تحریف یادداشت، در خبری تیتر زد: «حسین شریعتمداری: رئیس قوه قضائیه آیت‌الله سیدابراهیم ذوالقرنین است و ذوالقرنین هم همان کوروش است» و روزنامه سازندگی هم در ادامه خط تحریف و شیطنت رسانه‌ای با انتشار عکسی از مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت: «رئیسی کوروش زمانه ما است» و همچنین برخی از رسانه‌های اپوزیسیون و معاند نیز چنین تیترهایی را منتشر کردند.
این در حالی است که بر کسی پوشیده نیست رسانه‌های مدعی اصلاحات که داعیه اخلاق دارند، بارها نشان داده‌اند که تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد همین اخلاق است و بس؛ چه آنکه در موارد و موضوعاتی به‌ویژه ماجرای نجفی و قتل میترا استاد، ید طولا در بی‌اخلاقی و دم خروس خود را نمایان ساخته‌اند.
ناگفته پیداست که مقصود و مراد مدیرمسئول کیهان در آن بخش از یادداشت، تعریف از کوروش و یا مقایسه آیت‌الله رئیسی با کوروش نبوده است و کوشش محکوم به شکست مدعیان اصلاحات در القای موضوعی که به هیچ رو به کیهان و مدیرمسئول آن نمی‌چسبد، چیزی از نکات مهم یادداشت و دست‌مریزاد کیهان به آیت‌الله رئیسی نمی‌کاهد و جز اینکه مصداق دیگری از بداخلاقی و شیطنت‌های رسانه‌ای و اساساًً تحریف واقعیت در خبررسانی باشد، چیزی دیگری را نشان نمی‌دهد.
گرای غلط ارگان دولت درباره وضعیت بازارهای سرمایه
روزنامه ایران دیروز در گزارشی با عنوان «واکنش بازارها به رویدادهای دیپلماسی» نوشت: «با وجودی که در سال‌های اخیر بازارهای سرمایه‌گذاری مانند ارز، طلا و سهام حساسیت کمتری نسبت به اخبار و تحولات سیاسی از خود نشان می‌دهند، اما بررسی شاخص و رفتار این بازارها نشان می‌دهد که همچنان شکل‌گیری جو امید به گشایش‌ها و آینده سمت و سوی آنها را تغییر می‌دهد.»
ارگان دولت افزود: «هر چند بازار ارز و به تبع آن طلا در ماه‌های اخیر روزهای آرامی‌را سپری می‌کنند، ولی در ابتدای شهریور ماه برخی تحولات دیپلماتیک و موضع گیری‌ها تأثیر زیادی در بازار داشت، تأثیری که به اعتقاد کارشناسان به‌دلیل خوش‌بینی به آینده ایجاد شده است. بر همین اساس سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به پاریس و دیدار با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در روز نخست شهریور، نخستین سیگنال مثبت به بازارها بود که تا حدی توانست روی روند بازارها تأثیر بگذارد. اما در روز چهارم شهریور ماه 2 رخداد مهم و همزمان باعث شد تا سمت و سوی بازارها تغییر کند. دراین روز از یک سو وزیر امورخارجه ایران برای بار دوم برای مذاکره با رئیس‌جمهوری فرانسه به محل برگزاری اجلاس «جی 7» که رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در آن حضور داشت، رفت و از طرف دیگر حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت‌های روستایی با اعلام اینکه «اگرملاقات با کسی به نفع مردم کشور باشد، دریغ نخواهم کرد» موجی از خوش بینی به احتمال از سرگیری مذاکرات و تعدیل تحریم‌ها، در اقتصاد و میان فعالان بازار ایجاد کرد. این جو خوش‌بینی به‌سرعت در شاخص بازارها نیز خود را نمایان کرد. از یک سو قیمت‌ها در بازار ارز و طلا افت قابل توجهی را تجربه کرد و از سوی دیگر رشد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز تشدید شد.»
گفتنی است، کاهش قیمت دلار و طلا و افزایش شاخص بورس نه مربوط به اقدامات خارجی و فضای دیپلماسی که ماحصل تدابیر داخلی است. از این رو، کاهش نرخ دلار ناشی از سیاست بانک مرکزی مبنی بر تعدیل نرخ دلار و پیامد اقداماتی در راستای بازار باز و بازار متشکل ارزی و افزایش عرضه ارز صادراتی است. افت قیمت طلا نیز متأثر از کاهش نرخ دلار و اثرگذاری این نرخ در فرمول تعیین قیمت طلا است. افزایش شاخص بورس هم به دلیل سودآوری شرکت‌های بورسی با سبقه صادراتی است که آن نیز به افزایش نرخ دلار نسبت به اوایل سال قبل بازمی‌گردد.