kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۴۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸

حشدالشعبی یک پهپاد مهاجم را در شمال عراق سرنگون کرد

نیروهای حشدالشعبی در شمال عراق یک پهپاد مهاجم که قصد داشت به پایگاه این نیروها نزدیک شود، را سرنگون کردند.

نیروها‌ی تیپ 50 حشد‌الشعبی در استان نینوا یک پهپاد مهاجم را سرنگون کردند. این پهپاد قصد داشت به پایگاه حشدالشعبی نزدیک شود. این نخستین بار است که نیروهای حشد‌الشعبی طی هفته‌های اخیر، یک پهپاد را در نزدیکی پایگاه خود هدف قرار می‌دهد. طی یک ماه اخیر چهار پایگاه حشد‌الشعبی در مناطق مختلف عراق هدف قرار گرفته است. در پی این اتفاقات، «ابومهدی مهندس» معاون فرمانده حشدالشعبی خبر داده بود که این حملات کار مشترک آمریکا و رژِیم صهیونیستی است.
متعاقب آن نیز «گردان‌های حزب الله عراق» آمریکا را مسئول این حملات دانسته و اعلام کرده بودند که پاسخ حزب الله عراق به حملات مذکور، قاطع و دندان شکن خواهد بود.
در همین حال شبکه المیادین اعلام کرد در حمله یک پهپاد ناشناس به ۲ خودرو لشکر ۷۵ حشدالشعبی در منطقه قائم در نزدیکی مرز عراق با سوریه ۶ نفر از رزمندگان حشدالشعبی و از جمله ۲ فرمانده آنان به شهادت رسیدند.
هشدار تازه به آمریکا
«حسن سالم» نماینده پارلمان عراق و عضو جنبش «عصائب اهل الحق» طی بیانیه‌ای، از دولت عراق خواست با هشدار به نیروهای آمریکایی،‌ از آنها بخواهد تا در مدت کوتاهی از عراق خارج شوند.
به گزارش فارس، او تهدید کرد که اگر دولت عراق انفعال به خرج دهد، از گزینه نظامی برای اخراج آمریکایی‌ها از عراق استفاده خواهد شد. در این بیانیه همچنین آمده است که پس از فتوای آیت‌الله سید کاظم حائری برای مقاومت در برابر آمریکایی‌ها، مردم عراق وظیفه دارند آمریکایی‌ها را از کشورشان بیرون کنند و دولت عراق نیز باید به آنها هشدار بدهد که در کوتاه‌ترین زمان تجهیزات و نیروهای خود را از عراق بیرون ببرند.
این نماینده پارلمان و عضو عصائب اهل الحق در پایان تهدید کرد: اگر آمریکایی‌ها خارج نشوند، آنها در تیررس سلاح فرزندان مقاومت اسلامی قرار دارند و در ابتدا سفارت، کنسولگری و تمامی مراکز آنها هدف قرار خواهد گرفت و ما بهانه آنها را نمی‌پذیریم. ما نه آموزش می‌خواهیم و نه حمایت و نه کارشناس نظامی را.
روز جمعه آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری مرجع تقلید شیعیان، در فتوایی اعلام کرد که ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق تحت هر عنوانی حرام است.
سفیر سابق آمریکا در عراق:
واشنگتن هشدار حشدالشعبی را
جدی بگیرد
سفیر سابق آمریکا در عراق درباره اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه نیروهای حشدالشعبی عراق هشدار داد و به مقامات کاخ سفید متذکر شد که آنها باید تهدید حشد در مورد پاسخ قاطع را جدی بگیرند.
«داگلاس سیلیمن» که با «بیزینس اینسایدر» مصاحبه می‌کرد، گفت: نگرانی من این است که امکان دارد برخی به این جملات (اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مورد حمله این رژِیم به مواضع حشد‌الشعبی در عراق) واکنش نشان دهند که در این صورت بهایی برای آن پرداخته خواهد شد و اقدام تلافی جویانه‌ای برای آن وجود خواهد داشت. سیلیمن در ادامه گفت: اگر سران نیروهای حشدالشعبی تصمیم بگیرند که آنها آمریکا را برای چیزی که معتقدند اسرائیل انجام داده تنبیه کنند، این موضوع می‌تواند حضور دیپلمات‌های آمریکایی را که آسان‌ترین هدف در عراق هستند، با مشکل مواجه کرده و حتی نیروهای آمریکایی یا ائتلاف که در پایگاه‌هایی در سرتاسر عراق مستقر هستند، هدف قرار بگیرند.
سیلیمن تا بهمن گذشته سفیر آمریکا در عراق بوده است.  اخیرا دو مقام ارشد آمریکایی به روزنامه «نیویورک تایمز» گفتند، طی روزهای اخیر اسرائیل چند بار انبارهای تسلیحاتی و زاغه‌های مهمات را در عراق هدف حمله هوایی قرار‌داده است.