kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۵۲۰
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
کیهان بررسی می کند

پشت پرده انفجار 2 نفتکش غول پیکر در دریای عمان

حمله به 2 نفتکش در دریای عمان به سرعت باعث اجرای سناریوی همیشگی متهم کردن ایران شد. این در حالی است که کارشناسان و چهره‌های رسانه‌ای و سیاسی می‌گویند، ارتجاع عرب به همراه رژیم صهیونیستی و آمریکا بیشترین انگیزه را برای انجام چنین خرابکاری‌هایی دارند. ایران پس از وقوع این عملیات مشکوک، ده‌ها خدمه کشتی آسیب دیده را نجات داد.



سرویس خارجی-

دقیقا یک ماه پس از حمله به چند نفتکش در بندر «فجیره» امارات، سناریویی مشابه آن، در دریای عمان تکرار شده و همانند دور قبل، فرصتی برای موج سواری مثلث ارتجاع عرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران به وجود آمده است. صبح روز پنجشنبه گزارش‌هایی از وقوع انفجار در 2 نفتکش غول پیکر در دریای عمان منتشر شد. جزئیات منتشر شده از این حادثه، حاکی است نفتکش «فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال و «کوکوکا کارجیس» با پرچم پاناما به ترتیب حامل محموله‌های «اتانول» و «متانول» مورد حمله قرار گرفته‌اند و نفتکش«کوکوکاکارجیس» که محموله‌اش متعلق به ژاپن بود، دچار آتش سوزی شدیدی شد. نفتکش اول مدتی پس از بارگیری در بندر ابوظبی دچار سانحه شده و کشتی دوم از «الجبیل» عربستان راهی سنگاپور بوده است. وزارت تجارت ژاپن اعلام کرده یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده در دریای عمان حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده‌است. این حادثه همزمان با سفر« شینزو آبه » نخست‌وزیر ژاپن به تهران رخ داده و همین امر، ذهن‌ها را به سمت آن مثلث شوم برده است!
حمله با شئ پرنده، مین دریایی یا اژدر
روایت‌های مختلفی در مورد ماهیت انفجارها در این نفتکش‌ها منتشر شده است. برخی از رسانه‌های اعلام کرده‌اند که مین‌های دریایی باعث انفجار در این نفتکش‌ها شده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان یکی از این رسانه هاست که می‌گوید، انفجارهای صبح پنج‌شنبه که دو نفتکش را در دریای عمان هدف قرار داد، ناشی از مین‌های چسبنده بوده است. بر اساس این ادعا، خدمه یک ناوشکن آمریکایی به‌نام «بین‌بریج» مین‌های چسبنده منفجر نشده را در پهلوی یکی از کشتی‌های آسیب‌دیده مشاهده کرده‌اند. مین‌های چسبنده همان ادواتی هستند که ادعا شده بود حوادث فجیره نیز ناشی از آنها بوده است.
روایت آمریکایی از سوی ژاپن رد شد
اما مالک نفتکش حادثه‌دیده «کوکوکا کارجیس» اعلام کرده پیش از حادثه انفجار روز پنج‌شنبه در دریای عمان «اجسام پرنده ناشناسی» را در آسمان مشاهده کرده است. به نوشته روزنامه آمریکایی واشنگتن پست این اظهارات نشان می‌دهد این نفتکش با مین‌های دریایی یا بمب منفجر نشده است. در همین حال خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز اعلام کرده شرکت ژاپنی «کوکو سانگیو»، حمله به نفتکش کوکوکا کاریجس با اصابت اژدر را رد کرد. از طرف دیگر رسانه‌های آمریکایی مدعی هستند انفجارهای روز پنج‌شنبه در دریای عمان با مین‌های دریایی انجام شده است و با پیگیری این روایت همزمان با تبلیغات رسانه‌ای آرام، تلاش دارند ایران را مسئول اصلی این حادثه معرفی کنند!
قدردانی ملوانان روس از ایران
امداد رسانی ایران به این نفتکش آتش گرفته نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. ملوانان روسی که توسط امدادگران ایرانی نجات داده شده‌اند، از مهمان نوازی و خوش رفتاری ایرانی‌ها تشکر کردند. بر اساس تصاویر انتشار یافته در حساب توییتری شبکه پرس تی وی، یکی از ملوانان روسی که خود را از افسران رده بالای نفتکش «فرونت التر» معرفی کرد، در این باره گفت: «پذیرایی ایرانی‌ها باورنکردنی بود و ما از آنها تشکر می‌کنیم. از اینکه همه چیز این قدر خوب بود، متعجب شدیم». یکی دیگر از خدمه گفته: «اینجا با مهمان نوازی کامل روبه رو شدیم. آب و مواد غذایی و لباس‌های جدید در اختیار ما گذاشته شد، ما هیچ مشکل خاصی نداریم و از این همه پذیرایی تشکر می‌کنیم.» در این فیلم ویدیویی علاوه‌بر اتباع روسی برخی از خدمه فیلیپینی کشتی نیز مشاهده می‌شوند. امدادگران ایرانی بیش از 40 خدمه نفتکش فرونت التر را که شامل
11 تبعه روس بود، نجات دادند.
فیلم کذایی آمریکا
آمریکا برای اتهام زدن به ایران حتی دست به تولید فیلم‌های جعلی نیز زد. سناریوی فیلم سازی آمریکا علیه ایران در حالی به اجرا در می‌آید که در این فیلم که برای اثبات نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان منتشر شده، زمان و مکان این مواجهه و هویت کشتی و سرنشینان قایق اصلا مشخص نیست. ترامپ نیز دیروز در مصاحبه با فاکس نیوز ادعا کرد، ایران
پشت پرده این حمله است.
واکنش ایران
 «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان، به ادعاهای آمریکا درباره حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان واکنش نشان داد و طی توییتی نوشت:«اینکه آمریکا فورا و بدون ذره‌ای شواهد عینی یا هر اماره‌ای(نشانه)، به اتهام پراکنی علیه ایران دست می‌زند، تنها این را کاملاً آشکار می‌کند که تیم «بی» در حال حرکت به سوی یک نقشه جایگزین است: خرابکاری در دیپلماسی (از جمله در اقدامات شینزو آبه) و سرپوش گذاشتن بر تروریسم اقتصادی علیه ایران. من چند ماه پیش دقیقا درباره همین سناریو هشدار دادم؛ نه به این دلیل که من یک پیشگو باشم، بلکه به این دلیل که من ذات تیم «بی» را می‌شناسم.»
هشدار روسیه
در حالی که تلاش‌های زیادی برای متهم کردن ایران در ماجرای انفجار 2 نفتکش صورت می‌گیرد، «دیمیتری پسکوف»سخنگوی کرملین، به آمریکا هشدار داد و تصریح کرد، با توجه به در اختیار نداشتن اطلاعات کافی درباره این حادثه، هنوز زود است که بتوان درباره این حادثه قضاوت کرد.
آمریکا و متحدان، متهمان ردیف اول
«کمران گسناف» کارشناس منطقه، به فارس گفت: «عاملان حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، سرویس‌های امنیتی اسرائیل، عربستان و آمریکا هستند.» «ابراهیم فریحات» استاد فلسطینی‌الاصل دانشگاه «جرج تاون» آمریکا نیز معتقد است رژیم صهیونیستی عامل این حمله بوده است. برخی از کارشناسان مانند «حزام الحزام» استاد دانشگاه و کارشناس عربستانی مقیم لندن نیز تأکید دارند که امارات همچنان امنیت منطقه را پس از هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها در دریای عمان به بازی گرفته و آن را به خطر انداخته است. «حزام الحزام» استاد دانشگاه و کارشناس عربستانی مقیم لندن به شبکه الجزیره گفته امارات با حمله به نفتکش‌ها علیه ایران توطئه می‌کند و قصد دارد ایران و آمریکا را به درگیری بکشانند.
«عمر عیاصره»، تحلیلگر اردنی در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره، حادثه انفجار دو نفتکش را «مشکوک» خوانده و گفته این حادثه نمی‌تواند کار ایران باشد.
خبر دیگر اینکه نشست شورای امنیت درباره انفجار ۲ نفتکش که به درخواست آمریکا برگزار شده بود، بی‌نتیجه پایان یافت.