kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۴۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
همتی:

بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اطمینان خاطر از شرایط بازار ارز گفت: هیچ یک از بنیان‌های اقتصادی تعیین‌کننده نرخ ارز تغییری نکرده و بانک مرکزی بر بازار مسلط است.




به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی اظهار داشت: متأسفانه در بازار ارز همیشه افرادی به دنبال بهره‌برداری از ابزارهای سیاسی برای برهم زدن ثبات بازار و ایجاد نوسان هستند، دراینجا باید یادآور شوم هیچ یک از بنیان‌های اقتصادی که تعیین‌کننده نرخ ارز است، تغییری نکرده و بانک مرکزی بر بازار مسلط است؛ از این رو به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهم که از نظر مبانی اقتصادی مشکلی در تثبیت بازار اقتصادی نداریم.
وی افزود: امروز علیرغم تلاش‌های نوسان گیران، هیچ خریدی در صرافی‌های بانکی کشورمان وجود نداشت و این در حالی بود که قیمت زیر ۱۳ هزار تومان بود. از این رو تأکید می‌کنم این جریان گذراست و باید به این نکته توجه داشت که در بازار ارز آنچه اهمیت دارد، بازار حواله است و این یکی از موفقیت‌های بانک مرکزی بوده است که در حدود سه ماهی که از ابتدای سال گذشته حدود 9,5 میلیارد دلار تأمین ارز برای کالاهای وارداتی انجام شده است.
رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: لذا در شرایط فعلی راه‌های خوبی را برای تأمین درآمد ارزی کشور تأمین کرده‌ایم و به امید خدا این روند را ادامه می‌دهیم و از این بابت هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و روز شنبه بازار ارز به طور جدی با نرخ منطقی به مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می‌کند.
همتی اضافه کرد: با روندی که برای صادرات غیرنفتی و نیز راه‌هایی که برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور پیدا کردیم این مسائل را پشت سر خواهیم گذاشت و همان گونه که مقام معظم رهبری نیز در نام گذاری سال با عنوان «رونق تولید» تأکید کرده‌اند، ما نیز تمام برنامه‌ریزی‌مان را بر این امر متمرکز کردیم و امیدواریم واردات محدودتر و صادرات با قدرت و شدت بیشتری ادامه یابد و ما شاهد توسعه و پیشرفت کشورمان به صورت مستقل و در چارچوب اصولی و سالم باشیم.
گفتنی است، همان طور که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده تغیییرات عمده بازار ارز محصول سیاست‌های داخلی این بانک بوده و مسائل خارجی نتوانسته جهت‌دهی معنا داری به بازار داشته باشد. بانک مرکزی از سال گذشته و خصوصا از زمان تصدی‌گری همتی اقداماتی را آغاز کرد که در کنترل نرخ ارز مفید بود.
این بانک آذرماه سال گذشته با استناد به مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز» را اعلام کرد و سقف‌هایی برای خرید و فروش ارز تعیین نمود. این تصمیم در کنار راهاندازی سامانه نظارت ارز (سنا) و تأکید بر احراز هویت معامله‌گران بازار ارز، همگی بر شفافیت و کنترل نسبی بازار اثرگذار بود.
بانک مرکزی در سال جاری هم دو برنامه اساسی در دست اجرا دارد که می‌تواند پازل برنامه‌های کنترلی بانک مرکزی را تکمیل نماید. این دو برنامه، راه‌ اندازی بازار متشکل ارزی و در پیش گرفتن عملیات بازار باز است.
راه‌اندازی با‌زار متشکل ارزی، یکی از گام‌های مؤثر بانک مرکزی برای ساماندهی بازار اسکناس انواع ارز است و بر مبنای آن قرار است نرخ پایه بازار آزاد در یک فاصله زمانی مشخص، از سوی این بازار تعیین شود. اگر بازار به خوبی شکل گرفته و بر اساس سیاست‌های کاملاً اقتصادی و به دور از دخالت‌های غیراقتصادی پیش رود، می‌توان امیدوار بود که بساط تعیین نرخ در بازار ارز ایران از سوی هرات و سلیمانیه، برچیده شود.
درکنار بازار متشکل ارزی، بانک مرکزی اخیرا روی توسعه عملیات بازار باز هم دست گذاشته و در این حوزه نیز صراحتا رویکرد فعال را مد نظر قرار داده است. همتی در یادداشت اینستاگرامی خود در این باره تأکید می‌کند: «تا به امروز، چون بانک مرکزی اجازه خرید اوراق دولتی را نداشت، نرخ این اوراق در معاملات بین کنشگران بازار تعیین می‌شد و بدیهی است که نرخ، شامل درجه‌ای ازهزینه‌های ریسک و تنزیل بود. با ورود بانک مرکزی و عملیات بازار باز، این هزینه ها کاهش یافته و نرخ تنزیل بین بانک‌ها نیز در محدوده نرخ سیاست گذاری بانک مرکزی قرار می‌گیرد.»