kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
نمایندگان مجلس درخواست کردند

پرداخت یارانه مستقیم به جای تخصیص ارز دولتی به رانت‌خواران

گروهی از نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه بخش اعظم ارز چهار هزار و 200 تومانی به رانت‌خواران می رسد، خواستار توقف اجرای این سیاست و پرداخت مستقیم یارانه ارزی به مردم شدند.




به گزارش خبرگزاری فارس، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی به کالاهای اساسی هیچگونه تاثیری در زندگی مردم نداشته است، گفت: اختصاص ارز ترجیحی به واردات، تنها باعث ایجاد رانت و فساد و به وجود آمدن سلطان‌های مختلف در اقتصاد شده است.
حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: ما از ابتدا پیشنهاد دادیم به جای آنکه ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی اختصاص یابد، مابه التفاوت ارز نیمایی و ارز چهار هزار و 200 تومانی به حساب خود افراد ریخته شود. این مبلغ حدود 170 هزار میلیارد تومان است که به ازای هر فرد ایرانی در ماه 200 هزار تومان می شود و هر کس خودش مدیریت مخارج خود را انجام می‌دهد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم اظهار کرد: درآمد دولت از مابه التفاوت قیمت ارز ترجیحی و ارز نیمایی 1.5 برابر کل یارانه یک سال مردم است. با شرایط فعلی توزیع این یارانه در قالب کالای اساسی، رانت ایجاد کرده است بطوری که بعضیها با ارز یارانه‌ای کالایی را وارد کشور می‌کنند و در زمان توزیع، بر اساس ارز آزاد آن را توزیع می‌کنند.
عباس پاپی زاده ادامه داد: در واقع اختلاف قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد به عنوان سود رانتی نصیب دلالان و واسطه‌گران میشود. بهتر است، دولت برای تامین کالاهای اساسی مردم کارتی را صادر کند و مبلغ مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و ارز آزاد به کارت هر فرد واریز شود.
محمدرضا امیر حسنخانی عضو کمیسیون اصل نود مجلس نیز با گلایه از عدم همراهی دولت با پیشنهاد حذف ارز ترجیحی در زمان تصویب لایحه بودجه 98، گفت: روش تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی هر چند با هدف کمک به معیشت مردم در نظر گرفته شده است، اما وقتی معلوم نیست وارد کنندگان این ارز را در کجا مصرف می‌کنند، نباید یارانه مردم را به واردکننده‌ها داد. اگر یارانه مستقیم به مردم داده شود بهتر است.
سید محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تایید پیشنهاد اختصاص کالا برگ برای تامین مایحتاج اساسی به مردم، تصریح کرد: اختصاص ارز ترجیحی به واردات کالا در کاهش فشار اقتصادی به مردم بی تاثیر نبود، اما عدم شناخت جامعه هدف و ایرادهای شبکه توزیع باعث شد تا اثرگذاری این طرح کم شود.
محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم درباره این موضوع گفت: متأسفانه دولت در فضای ادارة امور کشور حضور فعال ندارد و این 14 میلیارد دلار هم بیشتر نصیب رانت‌خواران شده است.
در همین رابطه یک اقتصاددان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشتباه توصیف کردن تخصیص یارانه در چرخه تولید ارزش افزوده گفت: این چنین یارانه‌هایی در برآیند تولید و توزیع به مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد.
صادق الحسینی اظهار کرد: زمانی که برای تولید محصولات صادراتی یارانه می‌دهیم، تولیدکننده در واقع یارانه را صادرات می‌کند و این یعنی اینکه یارانه دولت ما عملاً به جیب مصرف‌کنندگان خارجی می‌رود.
وی  با بیان اینکه حمایت از تولیدکننده معنا و مفهوم خاصی دارد، دادن یارانه ارزی به تولیدکنندگان را برخلاف این مفهوم ارزیابی کرد و گفت که دولت نیز اگر قرار است یارانه بدهد آن را مستقیماً به مصرف‌کنندگان نهایی بدهد تا از این طریق جلوی اتلاف منابع ملی را بگیرد.