kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
گزارش کیهان از اظهارات عجیب بعیدی‌نژاد

آقای سفیر! وظیفه شما هشدار به اروپاست نه ارسال پیام ضعف!

سفیر ایران در انگلیس در اظهارنظری عجیب گفت:«اقدامات پس از ضرب‌الاجل 60 روزه‌مان به اروپا، در چارچوب برجام خواهد بود». این اظهارنظر نسنجیده، این پالس را به طرف اروپایی می‌دهد که ضرب‌الاجل ایران را جدی نگیرید، لازم نیست تعهدات خود را انجام دهید، خیالتان راحت ما در برجام می‌مانیم!



سرویس سیاسی-

به گزارش ایسنا،حمید بعیدی‌نژاد، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سفیر فعلی ایران در انگلیس در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی در پاسخ به این سؤال که چرا ایران یک ضرب‌الاجل ۶۰ روزه برای شرکای اروپایی برجام قائل شده است گفت: ایران تا کنون وفادارانه به تعهدات برجامی خود عمل کرده است و تنها انتظارمان این بوده است که اعضای دیگر برجام نیز به سهم خود به تعهداتشان [در چارچوب برجام] عمل کنند. متأسفانه این به اعتبار توافق هسته‌ای آسیب وارد کرده است.
بعیدی‌نژاد در ادامه در اظهارنظری عجیب در پاسخ به این سؤال که «آیا ایران در صورت انجام نشدن کاری از سوی شرکای اروپایی برجام در فرصت تعیین شده از سوی ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد یا نه» گفت: بله ما اقداماتی را انجام داده‌ایم تا اگر این بازه دو ماهه به‌گونه‌ای مناسب برای حل کردن مسئله به قدر کفایت نتیجه‌بخش نباشد، ما اقدامات بعدی خود را انجام خواهیم داد که به شما اطمینان می‌دهم این اقدامات در چارچوب برجام هستند.
این اظهارنظر تأمل برانگیز سفیر ایران در انگلیس از چند منظر قابل بررسی است.
اول اینکه هرچند که اقدام دولت ایران در اعلام ضرب‌الاجل 60 روزه، اقدامی حداقلی و دیرهنگام بود اما همین اقدام که نشانه‌ای از تغییر رویکرد انفعالی به رویکرد مقتدرانه بود، طرف غربی را به تکاپو واداشت. اما متاسفانه برخی از مقامات ارشد دولت و وزارت امور خارجه با اظهارات نسنجیده در پی بی‌تاثیر کردن این ضرب‌الاجل هستند.
ترغیب اروپا به عهدشکنی!
دوم اینکه، فلسفه اصلی اقدام متقابل، تاثیرگذاری بر رفتار طرف مقابل و وادار کردن آن به عقب‌نشینی و یا حداقل منصرف کردن آن از زیاده‌خواهی‌های بیشتر است. حال اظهارنظرهایی مشابه اظهارات نسنجیده آقای سفیر، این پالس را به طرف اروپایی می‌دهد که ضرب‌الاجل ایران را جدی نگیرید، لازم نیست تعهدات خود را انجام دهید، خیالتان راحت ما در برجام می‌مانیم! شما به عهدشکنی خود ادامه بدهید!
سوم اینکه، در روزهای گذشته «ناتالی توچی» مشاور فدریکا موگرینی در مصاحبه با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی با‌ اشاره به ضرب‌الاجل 60 روزه ایران گفته بود: «120روز برای اثبات پایبندی به برجام زمان نیاز داریم». این اظهارنظر تأمل‌برانگیز در حالی بیان شد که طرف اروپایی در یکسال اخیر- پس از خروج آمریکا از برجام- به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده بود و حالا با گستاخی همچنان در پی خرید زمان است و گویا مشکلش فقط 60 روز است!
بازی در پازل اروپا!
چهارم اینکه، اروپایی‌ها با ترفندهای مختلف در پی آن هستند تا ضرب‌الاجل ایران را نمایشی و سمبلیک نشان دهند تا از این طریق بر فشار و گستاخی خود بیفزایند. با عرض تأسف اظهارات آقای بعیدی‌نژاد دقیقا بازی در پازل ضدایرانی اروپاست.
پنجم اینکه، چندی پیش«علی ماجدی» سفیر سابق ایران در آلمان در اظهارنظری تأمل برانگیز ادعاهای واهی برخی کشورهای اروپایی مبنی بر دست داشتن ایران در اقدامات تروریستی در اروپا را تأیید کرد. سفرای ایران در کشورهای اتریش و بلژیک نیز تاکنون به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی در موضوع بازداشت آقای «اسدالله اسدی»- دیپلمات سفارت ایران در اتریش که تابستان سال گذشته در اقدامی غیرقانونی در آلمان بازداشت و سپس به بلژیک مسترد شد- نداشته‌اند. سفرای ایران در فرانسه و هلند نیز تاکنون رویکرد تأمل برانگیزی داشته‌اند.
متاسفانه سفرای ایران در کشورهای اروپایی در چند سال اخیر اقدامات و اظهارات قابل تأملی داشته‌اند و وزارت امور خارجه می‌بایست درباره این رویکرد نگران‌کننده پاسخگو باشد.