kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
کارنامه غرب و محور مقاومت در آزمون سیل

آمریکا سیل‌زدگان را تحریم کرد /نیروهای مقاومت منطقه به کمک آمدند

سیل اخیر با وجود تمام تلخی‌ها، آزمونی بود که دوستان واقعی مردم ایران را بار دیگر شناساند، دوستانی که در مواقع خطر و نیاز، به کمک مردم ایران می‌آیند و با شعار «حب‌الحسین یجمعنا» دلشان برای ایران می‎تپد. در این میان دشمنان مردم ایران را هم بهتر می‌شود شناخت، همان‌هایی که زمانی سفره هفت سین در کاخ سفید پهن می‌کردند و امروز اجازه کمک‌رسانی به مردم سیل زده را هم نمی‌دهند.



سرویس سیاسی-

همواره در عرف روابط بین‌الملل وقتی کشوری بر اثر حوادث غیرمترقبه طبیعی با بحران مواجه می‌شود کشورهای دوست بر اساس اصل حسن روابط و بشر دوستی به یاری یکدیگر می‌شتابند تا بتوانند به آسیب دیدگان کشوری که دچار حادثه طبیعی شده است یاری رسانند. به عبارتی در تنگنا و مضیقه حوادث طبیعی است که می‌توان دوستان و دشمنان واقعی هر ملتی را شناخت.  
در این میان وقوع سیل اخیر در کشورمان به ویژه در استان‌های گلستان، فارس، لرستان و خوزستان که علاوه‌بر خسارتهای سنگین اقتصادی به بخشهای مختلف شهری، روستایی و کشاورزی، جان باختن تعدادی از هموطنانمان را در پی داشت ، نه‌ تنها موجب اندوه مردم کشورمان شد و کمک‌های بسیاری را روانه مناطق سیل‌زده کرد بلکه موجب تاثر دوستداران واقعی ملت ایران شد، در عین حال با اتفاقات امیدبخش زیادی همراه بود. کشورهای زیادی علی‌الخصوص هم‌پیمانان ایران در منطقه از جمله عراق، لبنان، سوریه و فلسطین و افغانستان و پاکستان با سیل‌زدگان ایران ابراز همدردی کرده و در کمک‌رسانی و همبستگی با مردم سیل زده ایران، آستین همت بالا زدند.
مردم سوریه از همان روزهای آغازین سیل، با ایجاد کمپین و با اشاره به ایستادگی ملت و دولت ایران در کنار مردم و نظام سوریه در جنگ این کشور با تروریسم، اقدام به جمع‌آوری و ارسال کمک‌ به ایران کردند. لبنانی‌ها نیز با شعار «در زیر آتش بودیم و ما را یاری کردید، در زیر آب هستید و نوبت یاری ماست» از همان ابتدا شروع به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرده‌اند تا به قول خودشان لطف مردم ایران را جبران کنند.
جوانان و بچه‌های فلسطینی نیز در حد بضاعت خود و با توجه به اینکه زیر آتش رژیم صهیونیستی هستند، با ایجاد کمپین‌هایی همدردی خود با مردم ایران را ابراز کردند.
سیلِ مدافعان حرم از عراق، افغانستان و پاکستان
 به یاری سیل‌زدگان
جدای از این کمپین‌های حمایتی، پویش سراسری اهل وفاء در همبستگی با سیل‌زدگان ایرانی نیز در ۶ کشور فلسطین، لبنان، عراق، یمن، سوریه و تونس آغاز بکار کرد.
برگزارکنندگان این کمپین به عنوان اولین اقدام برای کمک و همبستگی با ملت ایران در حوادث اخیر، مراسمی را در شهر غزه برگزار کردند که در آن اقشار مختلف از جمله شماری از فعالین سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای، رزمندگان مقاومت فلسطینی و جمعی از خانواده‌های شهدا حضور داشتند.در بین کشور‌های محور مقاومت نیز سهم عراق در کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده ایران، بیش از سایرین بوده است.
مردم عراق، چه شیعه و چه سنی، در راستای طرح جمع‌آوری کمک‌های مردمی این کشور به سیل‌زدگان ایران، با راه‌اندازی کمپینی با نام «رد جمیل» (قدرشناسی)، اقدام به جمع‌آوری کمک کردند که نخستین محموله این هدایا و کمک‌های مردمی عراق، به همت حشدالشعبی عراق، روز چهارشنبه گذشته در قالب یک صد تن مواد غذایی از بصره عازم مناطق سیل‌زده ایران شد.
جنبش نجباء عراق نیز علاوه‌بر راه‌اندازی کمپینی تحت عنوان «زیر آتش بودیم و ما را یاری کردید، حالا شما زیر آب هستید و نوبت یاری ما رسیده است»  کمک‌های جمع‌آوری شده را در قالب یک کاروان امدادی که در‌بر گیرنده بیش از صد خودروی حامل کمک‌های رفاهی و عمرانی بود، به مناطق سیل زده ایران اعزام کرد. علاوه‌بر اینها یگان مهندسی سازمان بسیج مردمی عراق(حشد‌الشعبی) برای کمک به مهار سیل در خوزستان، وارد کشور شد.
بنابر اعلام سفارت پاکستان در ایران، ارسال محموله کمک‌های بشر دوستانه پاکستان نیز که شامل ۵۰۰ چادر، ۲۵۰۰ پتو و بسته‌های کمک‌های اولیه است، از هفته گذشته آغاز شده است. جمعی از رزمنده‌های افغانستانی تیپ فاطمیون، زینبیون از پاکستان و طلاب این دو کشور در ایران نیز با حضور در مناطق سیل‌زده جنوب کشور، به کمک نیروهای ایرانی برای امدادرسانی آمده‌اند.
سیل ایران و رسوایی بزرگ برای آمریکا
اما در قضیه سیل ویرانگر اخیر که چند استان کشور ما را درنوردید و خسارات فراوانی به بار آورد، دروغ بزرگ آمریکایی‌ها در مستثنی کردن اقلام بشردوستانه از تحریم‌های ظالمانه‌شان، بیشتر آشکار شد؛ جایی که رئیس‌کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، صریحا اعلام کرد، جمعیت هلال احمر ایران برای کمک به سیل‌زدگان نمی‌تواند هیچگونه منابع مالی را به دلیل تحریم‌های آمریکا دریافت کند.
پس از این سخنان رئیس‌کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، عده‌ای در فضای مجازی سعی کردند در صحت آن تشکیک کنند تا اینکه روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین، سازمان صلیب سرخ جهانی طی اطلاعیه‌ای با غیرانسانی خواندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرد: تحریم‌های آمریکا ضد ایران مانع امدادرسانی به سیل‌زدگان در ایران شده است و به دلیل تحریم‌ها امکان ارائه پول نقد به هلال احمر ایران برای کمک به سیل‌زدگان وجود ندارد.
یک هفته پیش نیز جمعیت هلال احمر ایران در اطلاعیه‌ای متذکر شده بود: هیچ کمک نقدی خارجی تا به حال به جمعیت هلال احمر ایران انجام نشده است و اصولا هیچ راه ارتباطی مالی برای این کار وجود ندارد. برخی نهاد‌ها و کشور‌ها اعلام آمادگی کرده و مبالغی نیز اعلام کرده‌اند، ولی به هرحال با توجه به تحریم‌های ضد انسانی آمریکا راهی برای ارسال این کمک‌های نقدی وجود ندارد.
تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران
قابل تامل آنکه، پمپئو وزیر خارجه آمریکا بر مبنای همان رویکرد عوامفریبانه پس از وقوع سیل سهمگین در برخی مناطق ایران، طی بیانیه‌ای مدعی شد که آمریکا مایل است در عملیات امداد و کمک به سیل‌زدگان از طریق پشتیبانی از عملیات صلیب سرخ جهانی و هلال احمر کمک کند.
اما یکی دیگر از وجوه ضدیت آشکار سردمداران رژیم آمریکا علیه مردم ایران که در حادثه سیل اخیر بیش از پیش نمایان شد، اقدام احمقانه و شرارت‌آمیز ترامپ در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست کذایی گروه‌های تروریستی بود؛ در واقع آمریکایی‌ها نه تنها مانع از رسیدن کمک‌های انساندوستانه ایرانیان خارج‌نشین به هموطنان سیل زده‌شان شدند که با اعمال اقدامی خصمانه علیه سپاه پاسداران ثابت کردند با هر نیرویی که حامی و نگهبان امنیت و در کنار مردم ایران است، دشمن‌اند. سپاهیان سلحشوری که یک روز در عراق و سوریه با اقدامات مستشاری، توطئه آمریکا را در حمایت از گروه‌های تروریستی خنثی کردند تا خطر تروریست‌های تکفیری به مرز‌های ایران اسلامی نرسد و مردم ایران از خطر داعش مصون باشند و روز دیگر در گلستان و لرستان و خوزستان به یاری مردم سیل زده پرداختند تا آلام آنها کاهش یابد، از منظر آمریکایی‌ها تروریست هستند! چرا که پشتیبان مردم سرزمین ایران هستند و آمریکایی‌ها نه فقط با سپاه که با مردم ایران و راه این مردم، مشکل و دشمنی دارند.
اروپایی‌ها و تحقیر ملت بزرگ ایران
اما نکته‌ای که در این میان قابل تامل بود وضعیت و نحوه کمک‌های کشورهای متمول اروپایی بود، کمک‌هایی که شاید بهتر بود اصلا کشورمان آنها را قبول نمی‌کرد، چرا که این گونه کمک‌ها بیشتر تحقیر ملت بزرگ ایران بود. به عبارتی آزمون سیل ویرانگر در کشورمان بار دیگر ثابت کرد که اگر کشورهای اروپا بدتر از آمریکا نباشند، قطعا بهتر از آن نخواهند بود. کشورهای اروپایی که نه در برجام و نه پس از خروج آمریکا از این توافق هیچ‌گونه همراهی با ایران نداشتند، از بسته حمایتی برای کمک به سیل‌زدگان ایران رونمایی کردند که بیشتر به یک شوخی شبیه بود. مبلغ کمک مالی چندین کشور اروپایی با قیمت روز یورو، چیزی در حدود 16 میلیارد تومان بود، رقمی که شاید برای جمعیت بالغ بر 10 میلیون نفری استان‌های سیل‌زده گلستان، لرستان و خوزستان چیزی جز پول خرد نباشد؛ نفری 1600 تومان!
با این حال کشورهای اروپایی با رپرتاژی خبری اعلام کرده‌اند که 1/2 میلیون یورو برای کمک به سیل زدگان ایران اختصاص داده‌اند و با اعتماد به نفس می‌گویند «ما با همبستگی کامل با مردم ایران در این زمان سخت هستیم»!
 این درحالی است که چندین دولت اروپایی حتی حاضر نشدند در زمانی که ترامپ معافیت‌هایی را برای خرید نفت ایران تعیین کرده بود، با ایران همراهی کنند. در این راستا کشورهای اروپایی طبق برجام می‌بایست روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کردند. چیزی معادل 25 میلیون دلار در هر روز. به طور مثال سهم فرانسه در این معامله 5 میلیون دلار بوده است. اما با خروج آمریکا از برجام، این تعهدات دستخوش تغییر قرار گرفت، اما ترامپ با وضع معافیت برای مدتی، اجازه خرید روزانه 200 هزار بشکه نفت را صادر کرده بود. یعنی روزانه 10 میلیون دلار. با این وجود کشورهایی که امروز کمک 16 میلیارد تومانی خود را «همدلی با مردم ایران» معرفی می‌کنند، در این مدت حاضر نشدند حتی یک بشکه نفت از ایران خریداری کنند و با خوش رقصی برای آمریکا ترجیح دادند در کنار ترامپ بایستند.
 با این حال لیست کمک‌های غیر نقدی اروپایی‌ها به سیل زدگان در ایران نیز در نوع خود جالب توجه است. به طور مثال پک تجهیزات نجات در سیلاب که از سوی آلمان ارسال شده است شامل ۸۱ ثوب لباس سیلاب، ۸۰ کلاه ایمنی نجات، ۴۰ جلیقه نجات سیلاب، ۴۵جفت چکمه ایمنی ضد آب، ۲۸جفت چکمه قابل استفاده در آب و خشکی، ۷جفت چکمه ایمنی لاستیکی و ۹ ست نجات سریع در آب بوده است، چیزی که یک خیریه نیز توانایی تهیه آن را داشته است! البته فرانسوی‌ها هم ظاهرا 5 هزار پتو و 114 پمپ تخلیه آب به سیل‌زدگان کشورمان کمک کرده‌اند.
رفوزه شدن کانال مالی اروپایی‌ها
در گام نخست
ماجرای سیل اخیر و اقدام خصمانه آمریکا در ایجاد مانع برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم سیل‌زده ایران، همچنین آزمونی بزرگ برای کانال مالی احداث شده توسط اروپایی‌ها موسوم به «اینستکس» نیز بود. اروپایی‌ها که برجام برایشان اهمیت استراتژیک دارد، پس از عهدشکنی شریک آمریکایی‌شان، اعلام کردند به ایران ضمانت می‌دهند تا در برجام بماند؛ حدود یکسال از آن ضمانت‌دهی گذشته و تنها یک جنین ناقص‌الخلقه به نام «اینستکس» ظهور کرده که حتی برخلاف وعده نیم‌بند دیپلمات‌های بلندپایه اروپایی، در فراهم کردن زمینه رسیدن کمک‌ها و اقلام بشردوستانه به مردم سیل زده ایران نیز ناتوان بود.
سیل ویرانگر ، آزمون شناخت دوستان
و دشمنان واقعی ملت
سیل اخیر با وجود تمام تلخی‌هایی که در پی داشت، نشان داد حس همدلی و همبستگی در جبهه مقاومت، چه در جنگ با داعش و چه در پشت جبهه، در جریان است و مردم لبنان، عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و فلسطین در سختی‌های به وجود آمده برای مردم ایران، در کنار ایرانی‌ها هستند.‌
سیل ویرانگر همچنین با همه‌ خطرات و تلخ‌کامی‌هایش باعث شد که دوستان واقعی مردم ایران بیش از پیش مشخص شوند، دوستانی که در مواقع خطر و نیاز، به کمک مردم ایران می‌آیند و با اینکه خودشان در سختی زندگی می‌کنند اما دلشان برای مردم ایران هم می‎تپد و به دنبال کمک به هرطریقی هستند. در این میان دشمنان مردم ایران را هم بهتر می‌شود شناخت. همان‌هایی که زمانی سفره هفت سین در کاخ سفید پهن می‌کردند و امروز اجازه کمک‌رسانی به مردم ایران را هم نمی‌دهند!