kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
پایگاه کانادایی گلوبال نیوز:

پمپئو راست می‌گوید‌که یک تهدید علیه صلح وجود دارد اما آن تهدید آمریکاست نه سپاه

واکنش‌ها به اقدام حقارت‌آمیز دولت آمریکا علیه سپاه ادامه دارد و در یکی از جالب‌ترین آنها رسانه کانادایی گزارشی از ایران ارائه داده و نوشته اقدام ترامپ بر محبوبیت سپاه افزوده است و همچنین نماینده کلیمیان در مجلس نیز می‌گوید هدف نهایی آمریکا سپاه یا حتی حاکمیت نیست بلکه آنها با هویتی به نام ایران مشکل دارند.

دوشنبه هفته قبل بود که خبر اقدام حماقت آلود دولت آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اعلام شد. بلافاصله واکنش‌ها به این موضوع شروع شد. در نخستین اقدام شورای عالی امنیت ملی در اقدامی متقابل مرکز فرماندهی منطقه‌ای آمریکا «سنتکام» و نظامیان وابسته به آن را تروریست اعلام کرد. فردای آن روز نیز همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همه طیف‌ها لباس سپاه بر تن کردند و طرحی را به منظور اقدام متقابل و با قید دو فوریت به تصویب رساندند.
از آن روز تاکنون واکنش‌ها ادامه دارد. در تازه‌ترین آنها پایگاه کانادایی «گلوبال‎نیوز» به بررسی پیامدهای اقدام دولت آمریکا در تروریست خواندن سپاه پاسداران ایران پرداخته است. در این گزارش آمده: «زدن برچسب «تروریست» به سپاه پاسداران ایران، نتیجه عکس داده و به ضرر ترامپ تمام خواهد شد. این تصمیم، واکنش‌های قابل توجهی را در ایران به دنبال داشت از جمله اینکه، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور، فورا نیروهای آمریکا در خاورمیانه را یک سازمان تروریستی معرفی کرد.»
این رسانه کانادایی سپس از زاویه‌ای به این موضوع پرداخته که رسانه‌های خارجی دیگر کمتر به آن توجه داشته‌اند و آن محکم شدن رشته‌های وحدت جریان‌های مختلف در داخل ایران حول محور حمایت از سپاه است. این گزارش افزوده: «روزنامه‎های اصلاح‌طلب تهران در صفحه نخست خود، تصاویر نیروهای نظامی سپاه را منتشر کرده و تیترهایی چون «من هم یک سپاهی هستم» و «بازی با آتش» را برگزیدند. از سوی دیگر، تصویر نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ایران با لباس سپاه پاسداران در شبکه‎های اجتماعی دست به دست شد. در تلگرام که پرکاربردترین اپلیکیشن انتقال پیام در ایران است، تصاویر سربازان سپاه پاسداران به وفور دیده می‌شود که درحال کمک به قربانیان سیل اخیر در ایران هستند.»
این رسانه کانادایی تاکید کرده است: «کاربران تلگرام اقدام ترامپ در تروریستی خواندن سپاه پاسداران را زیر این عکس‌ها به تمسخر گرفته‌اند. یکی از آنان می‌نویسد: آرزو می‌کنم همه تروریست‌ها به خوبی شما باشند. تصمیم کاخ سفید در تروریستی خواندن سپاه پاسداران ایران برای هر کسی که سیاست فاجعه‎بار آمریکا در خاورمیانه را از زمان روی کار آمدن ترامپ تحت نظر داشته باشد، عادی بوده و چندان جای تعجب ندارد.»
به گزارش جام؛ گلوبال نیوز در پایان تاکید کرده: «ادعای ترامپ مبنی بر اینکه این تصمیم، تاثیر چشمگیری بر افزایش فشار بر ایران خواهد داشت نیز واقعیت ندارد. اظهارات مایک پمپئو مبنی بر اینکه یک تهدید واقعی برای صلح بین‌المللی وجود دارد کاملا صحیح است اما آن تهدید ایران نیست بلکه احساس حق به جانبی آمریکاست که فکر می‌کند حق دارد هر اقدامی را انجام دهد. شاید زمان آن رسیده که آمریکا مانند یک کشور عادی رفتار کند!»
حمایت حزب «وطن» ترکیه از سپاه
هیئتی به ریاست «اوتکو ریحان» دبیرکل حزب وطن ترکیه با حضور در سفارت ایران حمایت خود را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محکومیت اقدام آمریکا در قرار دادن این نهاد در لیست تروریستی اعلام کردند. این هیئت با حضور در سفارت ایران پیام حمایت خود از ملت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کرد.
«حسن نافعه» استاد علوم سیاسی و رئیس‌سابق بخش علوم سیاسی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، به تصمیم وقیحانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری‌ آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: « به‌نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا در تحقق اهدافش شکست خورده و به اقدام اقتصادی دیگری، یعنی گنجاندن سپاه در فهرست تروریست‌ها، روی آورده است ولی این اقدام به وارد شدن ضربه واقعی به نظام ایران منتهی نخواهد شد مگر این‌که سپاه پاسداران را در مناطق معینی مانند سوریه و یا کشورهای دیگری هدف قرار دهد.»
این استاد برجسته مصری در ادامه افزوده: «در چنین وضعیتی، این به‌معنای جنگی باز علیه ایران است، لذا ایران باید با قدرت به آن پاسخ دهد و از قدرت خود برای رویارویی با آن استفاده کند به‌ویژه این‌که حضورش در سوریه قانونی و به‌دعوت نظام دمشق است. ایران باید با آرامش با این موضوع برخورد کند و در صورتی که هدف حمله از سوی آمریکا یا اسرائیل قرار بگیرد مقابله کند که این اقدام در واقع، دفاع مشروع از خود است.»
آمریکا حق دارد از سپاه عصبانی باشد
قاسم جعفری عضو شورای مرکزی و سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، با‌اشاره به اقدام احمقانه ترامپ علیه سپاه پاسداران، گفت: سپاه در صحنه‌ها و حوادث مختلف و در بسیاری از فتنه‌های درون مرزی و برون مرزی به وظیفه خودش به درستی عمل کرده و کشور را حفظ کرده است.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: آمریکایی‌ها قدم به قدم علیه جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی کرده بودند، بطور نمونه جنگ ۳۳ روزه علیه حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ تنها به این معنی نبود که می‌خواستند حزب‌الله را بزنند، آمریکایی‌ها تلاش دارند بال و پر جمهوری اسلامی را در منطقه بزند و خودشان را با ایران هم‌مرز کنند تا از این طریق به جمهوری اسلامی فشار وارد کنند.
عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی ادامه داد: با همه این توطئه‌ها جمهوری اسلامی با یک مبنای استراتژی دقیق امنیتی و دفاعی برخورد کرد و  دشمن را صدها هزاران کیلومتر دورتر از مرزها نگه داشت که این آمریکا را عصبانی کرده است. در بحث سوریه هم می‌گفتند بشار اسد بین 2 هفته تا 2 ماه دیگر رفتنی است ولی سپاه وارد میدان شد. اینهاست که آمریکا را عصبانی کرده است. آمریکا از پیشرفت الگوی بسیج عصبانی است.
سیامک مره‌صدق نماینده یهودیان ایران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی با‌اشاره به قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی توسط آمریکا گفت: در زمانی که سپاه با تمام امکانات خود در حال کمک به سیل‌زدگان در کشور است، دولت ترامپ نه تنها جلوی ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه را به مردم آسیب‌دیده از سیل گرفته، بلکه بزرگ‌ترین نیرویی را که امروز مشغول امدادرسانی به آسیب‌دیدگان است مورد هجمه غیرانسانی و ناجوانمردانه قرار داد.
وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: آنچه که اقدام علیه سپاه به ما ثابت می‌کند این است که دشمنی ترامپ، دشمنی با حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی نیست، بلکه دشمنی با تک‌تک مردم ایران است و مشکل ترامپ فراتر از این حرف‌هاست و مشکل او تمامیت ایران به ماهیت جغرافیایی و یک واحد سیاسی به نام کشور ایران است؛ چراکه با منافع آمریکا ناسازگار است.
مره‌صدق خاطرنشان کرد: البته این گونه رفتارها آغازی برای افول و پایان آمریکاست. همانطور که اقداماتی که آلمان نازی قبل از جنگ جهانی دوم مرتکب آن می‌شد، پایانی بر تفکر منحط ناسیونال سوسیالیسم بود، این‌ حرکات و اقدامات ترامپ هم پایان استکبار و پایان صهیونیسم بین‌الملل را بشارت می‌دهد.