kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۵۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
نمایندگان مردم عنوان کردند

به اروپا برای عمل به وعده‌هایش شک داریم

نمایندگان مردم در مجلس می‌گویند که مذاکره با اروپا قرار بود خیلی زودتر از این به نتیجه برسد و آنها این اندازه طولانی شدن مذاکرات را ترفند آنها می‌دانند ضمن آنکه نمایندگان به این نکته تاکید دارند که به اروپا برای عمل به وعده‌هایش شک دارند.

سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اجرایی شدن ساز و کار ویژه مالی از سوی اروپایی‌ها، اظهار کرد: این ساز و کار قرار بود که هفته گذشته عملیاتی شود اما متاسفانه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
وی افزود: بخشی از این ابهام به جهت عدم وجود جایگاه و نهادی این کانال در مراودات اقتصادی، مالی و پولی است چراکه هیچ تعریفی در این زمینه وجود ندارد.
نقوی حسینی تصریح کرد: مسئله دیگری که باعث به تاخیر افتادن اجرا شدن بسته اروپایی‌ها شده موضوعی است که اخیرا توسط موساد و صهیونیست‌ها در دانمارک به وجود آمد و اکنون سرنوشت این مسئله در هاله‌ای از ابهام است.
عضو کمیسیون امنیت ملی درباره امکان قطع ارتباط ایران با سوئیفت به صورت کامل گفت: یکی از اهداف تحریم‌های آمریکا عدم دسترسی ایران به سوئیفت است اما این مسئله اتفاق جدیدی نیست و ما قبل از برجام نیز همین شرایط را داشتیم و سوئیفت دردی از ما دوا نکرد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا به لاهه شکایت کرده است و باید مصوبات این دیوان توسط شورای امنیت دنبال شود.
وعده‌های پس و پیش اروپا
ولی‌الله نانواکناری، رئیس‌کمیته امنیت مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به وعده‌های پس و پیش اروپایی‌ها و آغاز دور جدید تحریم‌ها چقدر می‌توانیم روی کمک اروپایی‌ها برای دور زدن تحریم‌ها حساب باز کنیم، گفت: قطعا نمی‌توانیم به اروپایی‌ها اعتماد کامل و صد در صدی داشته باشیم و جای شک و شبهه دارد که آنان به همه تعهدات خود در قبال ایران پایبند باشند.
رئیس‌کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه البته روند مذاکره با اروپا امیدوارکننده است، تصریح کرد: امیدواریم حرف و عمل اروپایی‌ها یکی باشد و متعهد به توافقات خود با ایران در زمینه اجرایی کردن مکانیزم مالی باشند.
نانواکناری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها این روزها بیش از پیش به دنبال آن هستند که اروپایی‌ها را از ارتباط با ایران منصرف کنند و در این زمینه رایزنی‌هایی را انجام می‌دهند، افزود: البته اروپایی‌ها بر ادامه برجام و پایبندی به این توافق بین‌المللی پافشاری می‌کنند. در شرایط فعلی ما باید اروپایی‌ها را به اجرای هر چه سریعتر مکانیزم مالی مورد نظرشان برای ارتباط با ایران و تعهد به توافقات صورت گرفته با ایران وادار کنیم و پیگیری‌های بیشتری در این زمینه داشته باشیم.
رئیس‌کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اعلام زمان برای اجرای مکانیزم مالی اروپا دست ما نیست بلکه اروپایی‌ها باید آن را اعلام رسمی‌کنند، گفت: البته وزارت خارجه هم باید در این زمینه فعالتر باشد تا هر چه زودتر این تعهد عملیاتی شود.
ملاحظات اروپایی
مسعود گودرزی، نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: رایزنی‌ها با اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام آغاز شد و در حال حاضر نیز با برخی از این کشورها به توافقات خوبی دست یافته‌ایم. برخی کشورهای اروپایی نیز اعلام کرده‌اند که خرید نفت را از ایران ادامه خواهند داد و مقرر شده است که مکانیزمی تعریف شود تا منابع حاصل از فروش نفت به ایران تدوین شود. گودرزی تصریح کرد: اخیرا نیز موگرینی بیانیه‌ای صادر و تاکید کرد، اروپا به دنبال انتقال منابع حاصل از فروش نفت ایران است. مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی در حال پیشرفت است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درخصوص  علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و اروپا، گفت: کش‌دار بودن نقص مذاکرات است. همه طرف‌ها منتظر بودند که ببینند چه اتفاقی می‌افتد. ضمن اینکه معمولاً اروپایی‌ها باید ملاحظاتی را در نظر بگیرند که این امر موجب طولانی‌تر شدن روند مذاکرات شد.
وی خاطرنشان کرد: به دستگاه دیپلماسی گفته شده است که هر چه سریعتر مذاکرات خود با اروپا را جلو ببرد و به نتیجه برساند. پس از خروج آمریکا از برجام اعلام شد که وزارت امور خارجه باید هرچه سریعتر نوع حمایت اروپا از ایران را تعیین تکلیف کند. اتحادیه اروپا باید هرچه سریعتر برنامه عملی خود را اعلام کند در غیر این صورت به صورت شفاف مواضع خود را اعلام کند تا ایران تکلیف خود را بداند.