kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۵۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱
گزارشگر ویژه سازمان ملل:

تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرقانونی است

گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد: تحریم‌‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران نامشروع، نامناسب، غیرعادلانه و آسیب‌زا هستند.

ادریس جزایری که در سال 2015 به عنوان گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در بررسی تأثیرات منفی اقدامات یک‌جانبه بر حقوق افراد منصوب شد، گفت: تحریم‌‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران نامشروع، نامناسب، غیرعادلانه و آسیب‌زا هستند.
جزایری افزود: اقدامات یک‌جانبه واشنگتن زیر سؤال بردن چارت سازمان ملل است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل ادامه داد: اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران که به‌طور مشترک با همکاری شورای امنیت سازمان ملل و با خود آمریکا شکل گرفته بود مشروعیت این تحریم‌ها را زیر سؤال می‌برد.
وی ادامه داد: مخالفت تمام اعضای کنونی شورای امنیت سازمان ملل و در واقع تمام طرف‌های بین‌المللی نشان‌دهنده نامشروع بودن این اقدام آمریکاست.
جزایری گفت: تحریم‌های بین‌المللی باید قالب قانونی داشته و نباید به حقوق قانونی افراد جامعه تجاوز کند و در اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران هیچ کدام از این موارد رعایت نشده است.
به گزارش فارس، وی گفت: من از سازمان‌ملل به‌صورت رسمی درخواست می‌کنم که با تأکید مؤکد خود بر تعهد حفاظت از روند ورود کالاهای کشاورزی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران از طریق برداشتن گام‌های محکم در راستای اطمینان دادن به بانک‌ها، مؤسسات مالی و شرکت‌ها هرچه سریع‌تر شرایط پرداخت و واردات این کالاها به ایران را فراهم کند.