kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

ایران اسلامی در شهادت امام جعفر صادق(ع) به سوگ نشست

آیین‌های سوگواری و عزاداری سالروز شهادت ششمین ستاره تابناک امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق(ع) شامگاه یکشنبه و دیروز در سراسر کشور با شکوه خاصی برگزار شد و مردم با راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی ارادت قلبی خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) به نمایش گذاشتند.



همزمان با 25 شوال (دوشنبه 18 تیرماه) سالروز شهادت امام صادق(ع)، آیین‌های عزاداری، دسته‌روی و سینه‌زنی با حضور مردم مؤمن و ولایت‌مدار استان‌های سراسر کشور در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه برپا شد.
شهرهای مختلف کشور در سالروز شهادت طلایه‌دار مذهب تشیع حضرت امام جعفر صادق(ع) غرق در اندوه و ماتم شد و دسته‌های عزاداری در حالی‌که پرچم‌های عزا حمل می‌کردند در نقاط مختلف شهری و روستایی با مرثیه‌سرایی در غم سالروز شهادت آن امام همام بر سر و سینه زدند.
خطیبان سراسر کشور نیز در آیین‌های مختلف در خصوص سیره و زندگانی امام صادق(ع) سخنرانی کردند و مداحان در سوگ آن حضرت به مرثیه‌سرایی پرداختند.
برگزاری مراسم سوگواری
 در دفتر رهبر انقلاب در قم
آیین سوگواری سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) دیروز با حضور قشرهای مختلف مردم، روحانیان و فضلای حوزه‌های علمیه در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی احتشام امام جمعه موقت کاشان طی سخنانی با اشاره به جایگاه والای ششمین اختر تابناک امامت و ولایت اظهار داشت: حضرت امام صادق (ع) و پدر بزرگوارشان امام محمد باقر(ع) علوم بسته شده از آن هزار باب علمی که توسط پیامبر(ص) برای امیرالمومنین(ع) بیان شده بود را گشودند.
همزمان با سالروز شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق(ع) آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید برای عرض تسلیت همراه با دسته‌های عزاداری، رهسپار حرم مطهر حضرت معصومه(س) شد.
در این پیاده‌روی که از بیت این مرجع تقلید در خیابان شهدا به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) انجام شد، خیل گسترده سوگواران با مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به عزاداری پرداختند و بر سر و سینه زدند.
پیش از برگزاری این پیاده روی نیز مراسم سخنرانی، مداحی و عزاداری در بیت این مرجع با حضور جمع کثیری از زائران و مجاوران حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد و پس از آن دسته‌های عزاداری به سمت حرم مطهر حرکت کردند.
همچنین دیروز در بیوت مراجع آیات عظام تقلید مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و صافی گلپایگانی مراسم ویژه بر پا شد و سخنرانان به تبیین ویژگی‌های عصر امام ششم و اقدامات آن حضرت پرداختند.
در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) استان قم سراسر حزن و اندوه بود و در همه مسجدها، حسینیه‌ها و تکایا در شهرها و روستاها به ویژه در حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران، بقاع امامزادگان(ع)، دفتر مقام معظم رهبری در قم و بیوت مراجع تقلید، مومنان و عزاداران گردهم آمدند و در غم فراق این امام همام اشک ماتم ریختند و عشق و علاقه خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان دادند.
حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) یکپارچه سیاهپوش و برنامه عزاداری شهادت امام جعفرصادق(ع) از شب دوشنبه در این مکان مقدس برپا بود.
برگزاری آیین‌های سوگواری سنتی از سوی مسلمانان خارجی مقیم قم از دیگر جلوه‌های معنوی در سالروز شهادت این امام همام بود.
آستان ثامن‌الائمه (ع)
سوگوار پرچمدار مکتب جعفری
همچنین همزمان با شب 25 شوال و سالگرد شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حرم حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) میزبان ده‌ها زائر و مجاور و ارادتمند به ساحت پرچمدار مکتب جعفری بود که برای عرض تسلیت بر گرد مضجع شریف ثامن‌الائمه(ع) به سوگواری مشغول شدند.
گنبد طلای حرم رضوی در شب شهادت امام ششم(ع) به پرچم سیاه مزین شد و نام امام ششم شیعیان حک شده بر پارچه‌های سیاه در گوشه و کنار بارگاه منور رضوی خودنمایی می‌کرد، غم بر فضای حرم قدسی مستولی شده و زائران سوگوار در هر سو به عزاداری و سینه‌زنی مشغول بودند.
حرم قدسی شب دوشنبه میعادگاه سوگواران امام جعفر صادق‌(ع) از گوشه و کنار جهان اسلام بود، آنان که محب اهل بیت و دوستدار بزرگمرد تشیع هستند؛ به جوار آستان ملائک پاسبان رضوی شتافتند تا ضمن عرض تسلیت نسبت به ساحت مقدس فرزند امام ششم شیعیان‌(ع)، در فضای معنوی و آکنده از آرامش حرم عقده دل گشوده و در سوگ شهادت مظلومانه آن امام بگریند و در عمل به فرامین اهل بیت(ع) تجدید پیمان کنند.
صحن و سرای حرم مطهر حضرت امام رضا‌(ع) هم مملو از عزاداران جعفری شده و مرثیه‌سرایان در گوشه و کنار آن به نوحه‌خوانی مشغول و جمعیت عزادار همنوا با آنان به سینه‌زنی و سوگواری
پرداختند.