kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱

کوتاه اقتصادی

* سازمان توسعه تجارت ایران در واکنش به اقدام برخی گمرکات مبنی بر  اینکه شرکت‌های تعاونی مرزنشین برای صادرات نیاز به اخذ مجوز سهمیه صادراتی دارند، اعلام کرد: بر اساس ماده 10 آئین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مبادلات مرزی، تمامی فعالان تجاری اعم از حقیقی و حقوقی در برابر ضوابط و مقررات صادرات و واردات مجاز به انجام تجارت بوده و محدودیتی در این راستا مطرح نیست.
* مجتبی شیخ بهایی معاون مهندسی و بهره‌برداری مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز از احداث 1000 جایگاه CNG   در کشور خبر داد و گفت: با ورود این تعداد جایگاه CNG روزانه 20 میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی می‌شود.
* عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی نهایی شده است، گفت: این گزارش تا 15 روز آینده جهت قرائت در جلسه علنی صحن مجلس به هیئت رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.سیدشریف حسینی در گفت‌وگو با فارس، همچنین با انتقاد از تولید برخی قطعات در خارج کشور و عرضه آن به نام تولید داخل، افزود: بر اساس گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، تولید برخی قطعات با برند ایرانی، که در خارج از کشور انجام می‌‌شود، باید هرچه سریعتر در داخل کشور انجام شود، چرا که با نام تولید داخل عرضه می‌شوند، اما در واقع تولید شده در کشوری دیگر هستند.
* معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با اعلام عضویت 3 میلیون نفر در تعاونی‌های مسکن کشور گفت: تاکنون از سوی تعاونی‌ها 850هزار واحد مسکن مهر ساخته و تحویل شد و 500 هزار واحد نیز در دست ساخت است. غلامحسین حسینی‌نیا در گفت‌وگو با مهر درباره وضعیت شرکت‌‌های تعاونی مسکن گفت: طبق سامانه الکترونیکی آمارهای ثبتی تعاونی‌‌ها، تاکنون بالغ بر 26 هزار تعاونی مسکن با عضویت 3 میلیون نفر در کشور تشکیل شده است.
*  به گزارش ایسنا، بر اساس جدیدترین اطلاعات به دست آمده، پس از اعلام وزارت صنعت و تجارت مبنی بر پرداخت ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو، خودروسازان هنوز موفق به دریافت ارز مبادله‌ای برای واردات مواد اولیه مورد نیاز خود نشده‌اند.
* معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام برنامه‌ریزی برای برپایی دوازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری مشترک با بلاروس گفت: مبادلات تجاری دو طرف در چارچوب‌های قانونی قابلیت افزایش دارد.