kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵

موافقت رهبر انقلاب با اختصاص 200 میلیون دلار از صندوق توسعه برای زلزله‌زدگان



رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت 200 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای کمک به زلزله‌زدگان در نشست سران قوا مطرح شد و رهبر معظم انقلاب اذن انجام آن را دادند.
به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در جریان بررسی برداشت از صندوق توسعه ملی برای کمک به زلزله‌زدگان و در پاسخ به تذکر مصطفی کواکبیان نماینده تهران مبنی بر چرایی برداشت از صندوق توسعه ملی اظهار داشت: این دغدغه شما دغدغه درستی است یعنی صندوق توسعه ملی برای تولید کشور است و منابع آن هم برای بخش خصوصی و غیردولتی برای مواردی که لازم است استفاده می‌شود.
وی افزود: اما باید گفته شود مسیری که طی شد این بود که نمایندگان در مجلس طرحی را برای کمک به زلزله‌ز‌دگان تهیه کردند و به بنده هم نشان دادند. من دیدم که منابعی که واقعی باشد و بتواند به زلزله‌زدگان کمک کند در آن خیلی وجود ندارد و برخی موارد آن عملیاتی نمی‌شود.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: در جلسه سران قوا هم این موضوع مطرح شد و ذکر کردیم که چنین مشکلی وجود دارد. دولت هم گفت من امکاناتی که داشتم همان‌هایی بود که ارائه کردم یعنی همان 20 یا 30 میلیونی که وام دادند. از طرفی هم نمایندگان بنا بر اخبار واصله عنوان می‌کردند که زلزله‌زدگان با این وضع صاحب مسکن نمی‌شود.
وی ادامه داد: به هر حال حادثه‌ای رخ داده و ما می‌توانیم از این صندوق توسعه ملی برای چنین حوادثی استفاده کنیم لذا با مقام معظم رهبری پس از نشست سران قوا طرح موضوع شد که چنین مسئله‌ای وجود دارد و اگر ما بخواهیم کمک بیشتری کنیم باید از این صندوق برداشت شود. چرا که رهبر معظم انقلاب هم اصرار داشتند در این طرح خانه‌ها ساخته شود لذا راهش این بود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: مجلس نمی‌توانست به تنهایی در این زمینه تصمیم بگیرد چرا که همین مانعی که شما گفتید در صندوق وجود داشت بنابراین گفتیم اگر شما اذن دهید ما 200 میلیون دلار را در این قانون بیاوریم تا بتوانند منابع بیشتر بدهند تا زلزله‌زدگان زودتر صاحب مسکن شوند وگرنه اصل فرمایش شما درست است که برداشت از صندوق برای تولیدات داخل است.
افزایش 70 درصدی حقوق نمایندگان
تأیید‌ها و تکذیب‌ها!
به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه «کمیته بودجه‌نویسی مجلس برای افزایش حقوق نمایندگان تا 10میلیون تومان در‌ ماه به توافق رسیده است» تعدادی از نمایندگان در صحن علنی مجلس و همچنین در مصاحبه‌هایی اصل این خبر و گزارش را تکذیب و تعدادی نیز بر آن صحه گذاشتند!
بر اساس گزارشات منتشر شده «افزایش حقوق نمایندگان از 5 میلیون و 800هزار تومان به 10 میلیون تومان تنها خبر خوش این کمیته برای مجلسی‌ها نیست و قرار است هزینه دفاتر آنها نیز بنا به تورم 10تا 15درصد اضافه شود.»
علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با تکذیب خبر افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مجلس در لایحه بودجه، گفت: کسانی که آن زمان پوپولیسم را تقبیح می‌کردند، امروز خودشان گرفتار پوپولیسم جدید نشوند.
لاریجانی در پاسخ به تذکر کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا گفت: بنده این روزها در رسانه‌های مختلف اعم از رادیو و تلویزیون فضایی را می‌بینم مبنی بر اضطراب درباره افزایش قیمت بنزین و کاهش یارانه‌ها، در حالی که این موضوع درست نیست چرا که دولت صرفاً پیشنهادات خود را ارائه کرده است و نمایندگان باید آنها را بررسی کنند.
وی با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس نخواهند گذاشت که به حقوق مردم تعدی شود، تصریح کرد: اینگونه نیست که هر چه در لایحه آمده باشد، نمایندگان مجلس آن راتصویب کنند و من از رسانه‌ها می‌خواهم که بی‌جهت در کشور اضطراب ایجاد نکنند زیرا نمایندگان مردم مسائل کشور را در حد وسع مردم در نظر گرفته و براساس آن تصمیم خواهند کرد.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش حقوق نمایندگان نیز پرداخت و گفت : البته بگذریم از اینکه کل بودجه مجلس مبلغ اندکی است، زیرا ما پرسنل زیادی نداریم و اینکه گفته می‌شود 70 درصد حقوق نمایندگان افزایش می‌یابد صددرصد کذب است و چنین چیزی وجود ندارد و باید حرف را از روی قاعده زد.
وی با ‌اشاره به اینکه در هیئت‌رئیسه بر روی کاهش بودجه مجلس بحث شده است، خاطرنشان کرد: دوستان هیئت‌رئیسه در این‌باره نظرات بنده را به خوبی می‌دانند و ما امسال بودجه کل مجلس را به دلیل مشکلات مردم کاهش دادیم و هیچ اضافه‌ای وجود ندارد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: با همان رشدی که به همه کارکنان دولت داده می‌شود حقوق نمایندگان را هم بدهند و ما در این باره هیچ توقعی نداریم و حرفی هم نداریم حتی اگر بخواهند بودجه مجلس را کاهش دهند، ولی صحبت ما این است که حرف خلاف نزنند.
وی با ذکر این نکته که نباید حرفی زد که ذهن‌ها مشوش شود، عنوان داشت: برادران و کسانی که آن زمان پوپولیسم را تقبیح می‌کردند، امروز خودشان گرفتار یک پوپولیسم جدید نشوند؛ این چه فضایی است که به وجود می‌آورند و سخنان خلاف واقع زده می‌شود؟
وی افزود: بودجه مجلس دو بخش است که شامل حقوق و مزایای کارکنان و خدمات دیگر است؛ مثلاً مرکز پژوهش‌های مجلس و یا کتابخانه هزینه‌های اندکی دارند و بودجه‌ای به آنان داده می‌شود.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به اینکه این فضاسازی‌ها علیه مجلس صحیح و به مصلحت کشور نیست، گفت: ما از ابتدای سال عنوان داشتیم که کشور تنگناها و مشکلات بسیاری دارد و همه وقت‌مان را مصروف آن می‌کنیم که چگونه این تنگناها را از میان برداریم و آبادانی کشور را توسعه دهیم و ایجاد‌اشتغال کنیم، اما متأسفانه حرف خلافی زده می‌شود و در شبکه‌ها انتقال می‌یابد که بودجه نمایندگان مجلس 70 درصد افزایش خواهد یافت «خلاف اندر خلاف» است.
متناسب با حقمان
حقوقمان افزایش نیافته است!
غلامرضا تاجگردون رئیس‌کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری اعلام کرد: «من به عنوان کسی که چند سال است در کمیسیون برنامه و بودجه هستم اعلام می‌کنم که هر سال از رئیس ‌و هیئت‌ رئیسه مجلس درخواست داریم تا اجازه دهند حقوق نمایندگان متناسب با آنچه که در قانون آمده است در اختیارشان قرار گیرد، اما دست‌کم در این پنج شش سال شخص آقای لاریجانی مخالف افزایش حقوق نمایندگان مجلس متناسب با حق‌شان بوده است.»
وی ادامه داد: این در حالی است که حق ما نمایندگان کمتر از آن چیزی است که در قانون مدیریت خدمات کشوری قید شده است.
یوسفیان ملا رئیس‌کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس نیز در گفت‌و‌گو با فارس با اعلام اینکه افزایش 70 درصدی حقوق نمایندگان کذب محض است، گفت: مردم بدانند در مجلس از این خبرها نیست؛ افزایش حقوق براساس ضرایب مشخص در ابتدای سال انجام می‌گیرد.
به ما هم باید مثل وزرا
حقوق و امکانات بدهند!
احمد مازنی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید نیز با اعتراض نسبت به اینکه چرا به نمایندگان مثل وزرا حقوق نمی‌دهند دفتر نمایندگان را دارالمساکین خواند!
وی در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن تکذیب افزایش 70 درصدی حقوق نمایندگان گفته است: به حساب نمایندگان مجلس علاوه‌بر حقوق دریافتی که کمتر از شش میلیون تومان است مبالغ دیگری بین ۱۱ تا ۱۷ میلیون تومان بابت هزینه‌های مربوط به اجاره دفاتر، کارمندان و مشاوران و خودرو واریز می‌شود.
وی حقوق دریافتی و بودجه در اختیار نمایندگان مجلس را با وجود همطراز بودن گروه شغلی با وزرا دارای شکاف معناداری دانست و افزود: مجموعه پرداختی‌های مجلس شورای اسلامی به نمایندگان با توجه به همطراز بودن گروه شغلی آنان با وزرا شاید حدود پنج درصد امکانات و بودجه در اختیار وزرا باشد. مجموعه بودجه در اختیار وزرا برای مدیریت کردن تشکیلات دفتر و اتاق جلسات وزیر و راننده و محافظان وی، معاونان و مدیران‌کل وزارتخانه و هزینه‌های مربوط به کارکنان دفاتر و مدیرکل حوزه وزارتی و مجموعه نیروهای انسانی مستقر در دفتر، بودجه بالایی است که اختیار هزینه کردن آن به وزیر سپرده شده است حال آنکه هرگز چنین امکاناتی در اختیار نمایندگان با حجم کار سنگین قانونگذاری، نظارت و پیگیری امور موکلان‌شان قرار ندارد.
بحث افزایش۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مطرح است
از سوی دیگر و با وجود تکذیب‌های صورت گرفته مسعود پزشکیان نایب‌رئیس‌اول مجلس شورای اسلامی عصر دوشنبه در دانشگاه اصفهان درخصوص اضافه شدن حقوق نمایندگان مجلس،‌ گفت: البته بحث افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مطرح است اما هنوز تصویب نشده است. من به صراحت می‌گویم که حقوق نمایندگان مجلس از رانندگانی که آنها را جابجا می‌کنند کمتر است و این را می‌توانم ثابت کنم!
هر چند «کیهان» از این تکذیب‌ها استقبال کرده و امیدوار است چنین بوده و خبر تاسف آور افزایش هفتاد درصدی حقوق نمایندگان صحت نداشته باشد اما انکارهای صورت گرفته با اظهارات پزشکیان مبنی بر اینکه حرف آن مطرح است ولی هنوز تصویب و نهایی نشده است انطباق ندارد، از سوی دیگر اعتراض برخی نمایندگان به حقوق 6 میلیونی خود در حالی که اکثریت مردم با وضعیت سختی روبرو هستند و بیکاری و حقوق‌های اندک بیداد می‌کند عجیب و تاسف‌بار به نظر می‌رسد.
در حالی که نمایندگان بایستی خود را با ضعیف‌ترین اقشار جامعه مقایسه کرده و از بیان دریافتی 6 میلیونی خود نیز در مرعی و منظر مردم که دریافتی‌های بسیار پائینی دارند شرمنده شوند اظهارات مازنی مبنی بر اینکه چرا به نمایندگان نیز همانند وزرا حقوق و امکانات نمی‌دهند عجیب و تاسف‌بار به نظر می‌رسد.
از معصوم علیه‌السلام به این مضمون روایت شده است که خودتان را در امور دنیوی با اقشار پائین جامعه مقایسه کنید و در امور معنوی با طبقات بالا، از داشته‌های مادی خود شاکر باشید و از نقصان معنوی خود متاسف بوده و خود را اصلاح کنید ولی نگاهی به اظهارات برخی نمایندگان و مسئولین که حقوق خود را با مقامات دیگری که بیشتر از آنها می‌گیرند و امکانات بیشتری دارند مقایسه می‌کنند تاسف‌آور می‌نماید.
مصوبات نمایندگان
براساس مصوبه مجلس، در مناطق زلزله‌زده تسهیلات برای احداث و بازسازی مسکن شهری تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شد.
نمایندگان همچنین در جلسه علنی دیروز شعب بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان را موظف کردند گواهی عدم رسیدگی شورای نگهبان به اعتراضات را بعد از برگزاری انتخابات از این شورا دریافت کنند.
خبر دیگر اینکه لایحه حمایت از حقوق معلولان در نشست علنی دیروز مجلس به تصویب نمایندگان رسید.
همچنین طومار بلند تهیه شده در حمایت از تسریع در تصویب لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در صحن مجلس به امضای نمایندگان ملت رسید.
در جلسه علنی دیروز همچنین طرح عادی الزامات اجرای توزیع سوخت و CNG در کشور اعلام وصول شد.
نطق‌های نمایندگان
سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان در نطق میان دستور خود با بیان اینکه ارجاع مردم برای دریافت یارانه به نهادهای امدادی در شأن ملت ایران نیست، گفت: بودجه 97 نباید معیشت مردم را تهدید کند و فراموش نشود که بخشی از مردم زندگی‌شان بدون یارانه دچار اختلال اساسی می‌شود.
جمشید جعفرپور رئیس‌کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با بیان اینکه اخبار اخیر درباره افزایش حقوق نمایندگان از اقدامات دشمن است، گفت: حتی اگر چنین پیشنهاداتی در مجلس طرح شود،‌ نمایندگان قاطعانه با آن مخالفت می‌کنند.
الهیار ملکشاهی رئیس‌کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز با انتقاد از دولت به دلیل عدم تخصیص بودجه مناطق محروم و کم‌برخوردار در سال ۹۵، گفت: محرومیت مناطق کم‌برخوردار کشور در صورت عدم تخصیص سهم آنها از بودجه سال ۹۶ افزایش خواهد یافت.