kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴
در واکنش به اظهارات ماکرون

بشار اسد: فرانسه حامی تروریست‌هاست حق ندارد از صلح حرف بزند



«بشار اسد» در واکنش به  اظهارات همتای فرانسوی خود که دم از صلح در سوریه زده بود، گفت کشوری که از تروریسم حمایت می‌کند، حق ندارد حرف از صلح بزند.
همین یکشنبه گذشته بود که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، بدون توجه به نقش داشتن پاریس در کشتار شش ساله مردم سوریه، حرف از برقراری صلح در این کشور زده و خواستار گفت وگو با «بشار اسد» و یا نمایندگانش شده بود.به گزارش ایسنا، در پی این اظهارات، «بشار اسد» نیز خطاب به ماکرون گفت: کسی که از تروریسم حمایت می‌کند، حق ندارد درباره صلح صحبت کند.رئیس‌جمهور سوریه در جمع خبرنگاران همچنین گفت: روشن است که فرانسه از همان روزهای اول، در رأس حامیان تروریسم بوده و در ریختن خون مردم سوریه دست داشته است. از نظر ما، آنها (فرانسوی‌ها) تا این لحظه، موضع خود را به شکل قطعی تغییر نداده‌اند.پاریس از سال 2011 به بعد، برای اینکه حقایق را در سوریه، وارونه جلوه دهد، برای تروریست‌ها و حامیان آنها تحت نام «دوستان سوریه» میدان‌داری می‌کرده و نشست‌های آنها را نیز میزبانی می‌کرده است.علاوه بر آن، پاریس به اشکال مختلف،  از تروریست‌ها حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کرده است. یکی از مقامات بلندپایه فرانسوی که سال‌ها از طریق یک کارخانه سیمان، از داعش حمایت می‌کرده، «لوران فابیوس» وزیر خارجه سابق فرانسه بوده است.به گفته کارشناسان، طبق محاسبه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی غربی، دولت بشار اسد در همان ابتدای حملات تروریستی، می‌بایست سقوط می‌کرده، اما مداخله به موقع ایران، حزب‌الله و روسیه، تحولات را به سمت دیگری پیش برده است. اکنون کشورهای اروپایی و آمریکا به شدت از شکست تروریسم در سوریه، نگران هستند.
غرب ما را تنها گذاشت
گروه تروریستی «ارتش آزاد» هم اعلام کرده، کشورهای غربی دیگر از آنها حمایت نمی‌کنند و آنها را در سوریه تنها گذاشته‌اند.یک سرکرده گروه تروریستی «ارتش آزاد سوریه» که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با یک پایگاه اینترنتی متعلق به معارضان دولت دمشق موسوم به «عنب» اظهار داشت که حمایت نظامی و مالی کشورهای غربی از آنها متوقف شده است.به گزارش فارس، این سرکرده ارتش آزاد در ادامه، گفت، اکنون دیگر اتاق‌های عملیات «موک» و «مون» وجود خارجی ندارند. حامیان تروریست‌ها از طریق همین اتاق‌ها، حمایت‌ها را دریافت می‌کرده‌اند.«موک» اسم اتاق عملیاتی است که در آن، نمایندگان سرویس‌های جاسوسی  آمریکا، انگلیس و فرانسه حضور دارند. این اتاق در سال 2013 در اردن تشکیل شده و از تروریست‌های ارتش آزاد در جنوب سوریه حمایت می‌کرده است.«مون» نیز یک اتاق عملیات است که مقر آن در ترکیه واقع شده و از ارتش آزاد در شمال سوریه پشتیبانی می‌کرده است.
وی ضمن تکذیب هرگونه برنامه جایگزین برای این حمایت، تاکید کرد که سران گروه‌های وابسته به ارتش آزاد گرد هم جمع و به آنان ابلاغ شد که حمایت نظامی و مالی از آنان متوقف شده است.