kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۳۱۷
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴
گزارش کیهان از  ادامه اعتراض‌های دانشجویی علیه آمریکا و اسرائیل

سیاست مشت آهنین جواب نداد دانشجویان سراسر جهان، همچنان وسط میدان

به‌رغم این که آمریکا، لشکرهایی از نیروهای تا دندان مسلح و تک‌تیراندازان را به محوطه‌های دانشگاه‌های این کشور آورده و با قطع اینترنت، آب و بعضاً برق برخی دانشگاه‌ها، دستگیری و سرکوب دانشجویان و اساتید و تعلیق و اخراج آنها عملاً سیاست «مشت آهنین» را به کار گرفته است، هر روز بر تعداد دانشگاه‌هایی که علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه، تجمع می‌کنند، اضافه می‌شود. 



سرویس خارجی-

آمریکا و اسرائیل، بزرگ‌ترین بازندگان جنگ غزه هستند، چرا که تمام آن سرمایه‌های اجتماعی و آورده‌های سیاسی که با ابزار فیلم و رمان و‌ هالیوود و طی دهه‌ها «دروغ» و «تاریخ‌سازی» به دست آورده بودند، طی کمتر از چند ماه از دست دادند. اکنون نه کسی «مظلومیت حاصل از افسانه هولوکاست» را باور می‌کند، نه شعار دهان پرکن «آزادی بیان» و «گردش آزاد اطلاعاتی» در آمریکا را جدی می‌گیرد. گسیل هزاران نیروی مسلح به معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان برای خفه‌کردن صدای اعتراض نخبگان علمی که مظلومیت ملت فلسطین را فریاد می‌زنند هم، آش را آن‌قدر شور کرده است که، برای برگرداندن ورق، ضمن به خدمت گرفتن هالیوود، باید میلیاردها دلار هزینه کرده و صدها فیلم و سریال و خبر و گزارش بسازند. طبق آخرین گزارش‌ها، بیش از 200 دانشگاه و دانشکده آمریکا طی 12 روز گذشته درگیر اعتصاب و تحصن هستند، و با وجود دستگیری نزدیک به 1000 دانشجو و استاد و تعلیق یا اخراج صدها نفر دیگر، اعتراض‌ها ادامه دارد. در برخی دانشگاه‌ها، اینترنت و برق قطع شده و دانشجویان با هجوم به بخش‌های اداری دانشگاه، تحصن کرده‌اند. بیشتر دانشجویان برای نشان دادن همدری خود با 34هزار شهید فلسطینی که طی دویست و اندی روز گذشته قتل‌عام شده‌اند، چفیه بر سر و صورت خود می‌بندند و شعار «نسل‌کشی در غزه بس است» را سر می‌دهند.
دستگیری ۹۷ دانشجو از ۲ دانشگاه آمریکا
نیروهای مسلح آمریکا فقط طی یک روز و در دو دانشگاه 97 دانشجو را بازداشت کرده و با خود بردند. مهر در این‌باره نوشت، پلیس آمریکا روز دوشنبه در ادامه سرکوب و بازداشت دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل، ۹۱ نفر از حامیان و دانشجویان معترض دانشگاه ویرجینیا و ۶ دانشجوی دانشگاه تگزاس را هم دستگیر کرد. دانشگاه تگزاس طی روزهای گذشته، شاهد بیشترین خشونت و هجوم نیروهای امنیتی بوده و تصاویری که منتشر شده نشان می‌دهد، نیروهای امنیتی با خشونت بالا اقدام به دستگیری دانشجویان و اساتید می‌کنند. یگان ضد شورش وارد این دانشگاه شده و به نظر می‌رسد شمار دانشجویان بازداشتی به شدت افزایش یافته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، شمار دانشجویان بازداشتی این دانشگاه اعلام نشده بود. دانشگاه کلمبیا نیز که جرقه این اعتراض‌ها را زده است، همچنان شلوغ است و با وجود این که نیروهای امنیتی به کمک رئیس مصری‌الاصل این دانشگاه، چادرهای متحصنین را جمع کرده بودند، دانشجویان دوباره برگشته و چادرهایشان را در محوطه دانشگاه، مستقر کردند. دانشجویان این دانشگاه که جزو ده دانشگاه برتر آمریکاست، به ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای جمع کردن چادرهایشان بی‌اعتنا هستند و می‌گویند، فلسطینی‌ها را تنها نمی‌گذارند. 
«انتفاضه» در دانشگاه کلمبیا!
طبق گزارش‌ها و تصاویری که منتشر شده است، دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا با شعار «انتفاضه» ساختمان اداری این دانشگاه را تسخیر کردند. آن طور که «عصر ایران» نوشته است، دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک آمریکا بامداد سه‌شنبه ساختمان «همیلتون هال» این دانشگاه را تسخیر کرده و همزمان هشدار دادند تا زمانی که مطالبات آنها پاسخ داده نشود، این مکان را ترک نخواهند کرد. ده‌ها دانشجوی معترض وارد همان ساختمان پردیسی شدند (همیلتون هال) که دانشجویان طرفدار عدالت نژادی در دهه 1960 آن را اشغال کرده بودند. دانشجویان سپس ضمن تسخیر این مکان، نام آن را به «هند رجب» کودک 6ساله غزه‌ای که در جریان حملات اسرائیل کشته شده، تغییر دادند. اوضاع دانشگاه ویرجینیا، سن‌فرانسیسکو، واشنگتن و... هم به شدت «ناآرام» گزارش شده است. دیروز مدیران این دانشگاه اعلام کردند، به‌دلیل مخالفت دانشجویان معترض به جنگ غزه برای پایان دادن به تحصن در محوطه دانشگاه، روند تعلیق آنها از تحصیل آغاز شده است!
دانشجویان کویت هم آمدند
دیروز تصاویری نیز از تجمع دانشجویان دانشگاه‌های کویت و لبنان منتشر شد که علیه نسل‌کشی در غزه شعار می‌دهند. دانشجویان و اساتید کانادایی هم، همچنان در حمایت از فلسطین و علیه جنایات اسرائیل در دانشگاه‌ها حضور دارند. دانشگاه‌های استرالیا، شماری از کشورهای آفریقایی، ژاپن، بسیاری از کشورهای اروپایی و... نیز طی روزهای گذشته شاهد تجمعات و اعتراض‌های مشابه بود.
بازداشت نتانیاهو به کجا رسید؟
پس از این که تعداد گزارش‌هایی که می‌گویند، همین روزها حکم بازداشت نتانیاهو و سران نظامی و سیاسی این رژیم به جرم نسل‌کشی در غزه، از سوی دادگاه لاهه صادر می‌شود، تحرکات نتانیاهو برای نجات خود به اوج رسیده است. اعلام شده او مرتب با بایدن در تماس است تا شاید مانع از بازداشتش شود. خبرهایی نیز از تلاش بی‌وقفه لابی‌های صهیونیستی برای جلوگیری از صدور حکم لاهه ضدسران تل‌آویو منتشر شده است. روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش داده که احتمال دارد حکم بازداشت مقامات این رژیم توسط دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، حتی مخفیانه صادر شود! خبرگزاری المیادین شامگاه دوشنبه از تماس‌های بی‌وقفه نتانیاهو با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای جلوگیری از صدور حکم بازداشتش خبر داده بود. پایگاه خبری آکسیوس هم گزارش داده است که اعضای کنگره آمریکا هشدار داده‌اند که صدور حکم بازداشت علیه مقامات صهیونیست با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد. 
وضعیت متشنج خیابان‌های تل‌آویو
شبکه تلویزیونی «کان» اما گزارش داده است که تظاهرات‌کنندگان صهیونیست با ایجاد آتش‌سوزی و راه‌بندان با پلیس ضدشورش این رژیم درگیر شده‌اند. علاوه‌بر فشارهای خارجی و دادگاه لاهه، نتانیاهو و سایر سران این رژیم از سوی صهیونیست‌ها و ساکنان شهرهای این سرزمین اشغالی نیز تحت فشارند و بعید است بتوانند این شرایط را بیش از این تحمل کنند. لذا احتمالا با حمله به رفح بخواهند، جنگ را تشدید کرده و بدین‌وسیله، برای خود زمان بخرند! معترضان شعار می‌دادند، بن‌گویر تروریست است و نتانیاهو را هم عامل کشته شدن اُسرای خود می‌نامیدند. گروهی دیگر از تظاهرکنندگان در خیابان کاپلان تل‌آویو فریاد می‌زدند: «رفح می‌تواند صبر کند اما اسرای اسرائیلی خیر». معترضان صهیونیست نوشته‌ای حاوی این پیام به نتانیاهو را حمل می‌کردند: «تصمیم حمله به رفح را کنار گذاشته و برای بازگرداندن اسرا کاری کن.» آنها معتقدند با حمله به رفح، آن آخرین امیدها برای نجات اسرا بر باد خواهد رفت.
عفو بین‌الملل: آمریکا شریک جرم است
از سوی دیگر عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد، اسرائیل از تسلیحات آمریکایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است. روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از عفو بین‌الملل گزارش داده است که ارتش رژیم صهیونیستی از تسلیحات آمریکایی علیه غیرنظامیان در غزه استفاده کرده که نقض قوانین حقوق بشر بین‌المللی است. علاوه‌بر آمریکا برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه و آلمان نیز شریک جرم صهیونیست‌ها در نسل‌کشی غزه هستند. لذا دیروز ویدئویی از اخراج سفیر آلمان از موزه فلسطینی دانشگاه بیرزیت به سبب حمایت آلمان از رژیم صهیونیستی منتشر شد که مردم، پلاک خودروی او را کَنده و او را «هو» می‌کنند.