kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵

موج جدید اعتصاب و تظاهرات در اروپا پلیس فرانسه معترضان را به شدت سرکوب کرد

همزمان با آغاز موج تازه اعتصاب و تظاهرات در کشورهای اروپایی که به نشانه اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و جنگ اوکراین انجام می‌شود، در فرانسه پلیس، تظاهرات یک میلیون و سیصد هزار نفری مردم را به شدت سرکوب کرد. 
 
سرویس خارجی-
با ورود جنگ اوکراین به دومین سال خود و خسارت یک تریلیون دلاری اروپایی‌ها از قِبَلِ این جنگ این کشورها همچنان زیر سایه سنگین بحران اقتصادی ناشی از این جنگ دست و پا می‌زنند و روزی نیست که یکی از این کشورها شاهد اعتصاب و تظاهرات و خشونت نباشد. طی چند ماه گذشته کشورهای بزرگ اروپایی مثل فرانسه، آلمان و انگلیس شاهد جدی‌ترین اعتراض‌ها به وضعیت وخیم اقتصادی بوده‌اند که به گفته کارشناسان در چند دهه گذشته بی‌سابقه است. اعتراضات در فرانسه اما جنبه بسیار گسترده‌تری گرفته است. امانوئل ماکرون برای برون‌رفت از بحران اقتصادی به دنبال اجرای طرح ریاضتی افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال بوده و همین مسئله اتحادیه‌های کارگری را به شدت عصبانی کرده است. طی دو ماه گذشته میلیون‌ها کارگر در سراسر این کشور طی چند نوبت به خیابان‌ها آمده و با برپایی تظاهرات و اعتصاب سراسری خواستار توقف این طرح شده‌اند. در حالی که اعتراضات به طرح منفور افزایش دو ساله سن بازنشستگی به ۶۴ سال در فرانسه وارد هفتمین روز می‌شود، مجلس سنای این کشور اروپایی روز شنبه طرح اصلاحات بحث برانگیز بازنشستگی «امانوئل ماکرون» را تصویب کرد.طبق این گزارش، نمایندگان سنا با ۱۹۵ رأی موافق در مقابل ۱۱۲ رأی مخالف اصلاحات بازنشستگی دولت ماکرون را به تصویب درآوردند. با این حال، علی‌رغم آن‌که این طرح جنجالی در سنا تصویب شده است اما قبل از تبدیل شدن به قانون باید موانع دیگری را از مسیر خود بردارد.طبق این گزارش،‌یک هیئت مشترک پارلمانی متشکل از قانونگذاران دو مجلس، این لایحه را قبل از این‌که دوباره به مجلس سنا ارسال شود، بررسی خواهند کرد. دولت فرانسه سپس این طرح را برای تأیید نهایی به مجمع ملی مجلس سفلی ارسال می‌کند.این گزارش نشان می‌دهد که روز چهارشنبه هفته جاری، احتمالاً هیئت مشترک پارلمانی در فرانسه این طرح را مورد بحث قرار خواهند داد. مطالعات مرکز نظرسنجی «اودکسا» به سفارش لو فیگارو نشان می‌دهد که فرانسویان تصمیم ندارند حتی با تصویب قانون جدید دست از اعتراض بردارند.پیشتر «فیلیپ مارتینز» رهبر کنفدراسیون کار گفته بود حتی در صورت تصویب این قانون در ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) اعتراض به آن ادامه یابد. این در حالی‌است که دولت که از گفت‌وگو با اتحادیه ‌ها سر باز می‌زند امیدوار است معترضان از ادامه اعتراض خسته شوند.
تظاهرات میلیونی مردم فرانسه
روز شنبه و در حالی که سنای فرانسه در حال تصویب این طرح بود صدها هزار فرانسوی در سراسر این کشور بار دیگر به خیابان‌ها ریختند و خواستار توقف اجرای این طرح شدند.کنفدراسیون عمومی کار (CGT) مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اتحادیه کارکنان و کارگران شما شرکت کنندگان در اعتراضات روز شنبه را یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد. این در حالی‌است که وزارت کشور فرانسه این تعداد را بسیار کمتر و ۳۶۸ هزار نفر اعلام کرد.تصاویر منتشر شده از اعتراضات از سرکوب شدید معترضان توسط پلیس فرانسه حکایت دارد.تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که پلیس فرانسه حتی به زنان و سالخوردگان نیز رحم نکرده و آنها را با باتوم به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به برخوردهای پلیس فرانسه با معترضان در این کشور گفت: « درس‌های حقوق بشری این مدعیان برای دیگران است و خود در عمل بدان‌ها بیگانه هستند.» این اعتراضات شامل ۲۳۰ منطقه است که باعث فلج نسبی قطارهای شرکت ملی راه آهن و لغو نزدیک به ۲۰ درصد از پروازهای فرودگاه اورلی پاریس شد. در میان تظاهرکنندگان، نمایندگان اتحادیه‌های کارگری، کارگران بخش‌های حمل‌ونقل، انرژی و صنعت، همچنین کارکنان و کارگران بخش‌های پزشکی و آموزشی، اعضای سازمان‌های جوانان و دانشجویی و اعضای جنبش جلیقه زردها حضور داشتند. به دنبال اعتصاب کارگران زباله‌ها نیز در سطح خیابان‌های پاریس انباشته شد.
حمایت از اعتصاب‌ها در لندن
همزمان با موج تازه اعتراضی در فرانسه در انگلیس نیز هزاران شهروند این کشور در شهر «لندن» در حمایت از پزشکان این کشور به خیابان‌ها آمده و به سمت اقامتگاه نخست‌وزیر راهپیمایی کردندبه گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این راهپیمایی در حمایت از اعتصابات پیش روی کارکنان بخش بهداشتی  انگلیس است که به حقوق خود معترض هستند. بر اساس این گزارش، حدود ۴۰ هزار پزشک انگلیس قرار است از امروز(دوشنبه) به مدت سه روز در سراسر انگلیس اعتصاب کنند. گفته می‌شود که اعتصاب پزشکان از اعتصابات اخیر‌ پرستاران و کارکنان آمبولانس شدید‌تر  خواهد بود. موج اعتصابات ماه‌هاست که زندگی انگلیسی‌ها را مختل کرده و کارگران برای همگام شدن با تورم دو رقمی خواهان افزایش حقوق هستند. علاوه‌بر کارکنان بخش بهداشتی، معلمان، رانندگان قطار، باربران فرودگاه، رانندگان اتوبوس و کارکنان پست همگی چند نوبت اعتصاب کرده و خواهان دستمزد بیشتر شدند. اتحادیه‌های انگلیس اعلام کرده‌اند که دستمزدها، به‌ویژه در بخش دولتی در  دهه گذشته کاهش یافته و بحران هزینه‌های زندگی ناشی از افزایش شدید قیمت‌های مواد غذایی و انرژی بسیاری را برای پرداخت صورت‌ حساب‌های خود دچار مشکل کرده است.
سوئیس بی‌طرف بماند
در سوئیس نیز هزاران معترض با حضور در پایتخت این کشور از دولت خواستند تا همچنان رویکرد بی‌طرفی خود را در ارتباط با رویدادهای اوکراین حفظ کند به گزارش ایسنا، روزنامه «برنر سایتونگ» نوشت، دو تا سه هزار تن از معترضان سوئیسی در برن،‌ پایتخت سوئیس دست به راهپیمایی زده و از دولت خواستند تا موضع بی‌طرفی خود را در قبال جنگ اوکراین حفظ کند. این راهپیمایی و تجمع اعتراضی در میدان اصلی برن که محل اصلی ساختمان‌های دولتی است، برگزار شد. معترضان به مقام‌های سوئیسی تاکید کردند تا تحریم‌ها علیه روسیه را لغو کرده و موضع بی‌طرفی سوئیس را صد درصد و به طور کامل حفظ کند. ماه گذشته میلادی، «یگناسیو کاسیس» رئیس‌جمهوری سوئیس گفته بود که این کشور آماده انجام اقدامی میانجی‌گرایانه بین روسیه و اوکراین و تامین پلتفورمی برای مذاکرات است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ماه فوریه(بهمن) به اسپوتنیک گفته بود که سوئیس موضع بی‌طرفی خود را با پیوستن به تحریم‌های غرب علیه مسکو از دست داده است.
تظاهرات علیه تورم در چک
در جمهوری چک نیز هزاران نفر در خیابان‌های پراگ پایتخت علیه دولت و تورم بالا تظاهرات کردند و خواستار پایان حمایت نظامی از اوکراین شدند. راهپیمایی روز شنبه با نام «مردم چک علیه فقر» توسط یک حزب جدید سیاسی برگزار شد. رهبر حزب تازه تاسیس « PRO » در جمع معترضان گفت: ما امروز اینجا جمع شده‌ایم تا علیه فقر بایستیم. معترضان همچنین از دولت راست‌میانه «پتر فیالا»، نخست‌وزیر جمهوری چک خواستند تا استعفا دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جمهوری چک برای یک سال است که به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی ناشی از جنگ اوکراین با تورم زیادی رو‌به‌رو شده است. در فوریه(بهمن) سال جاری میلادی، تورم سالانه در این کشور ۱۰.۵ میلیونی عضو اتحادیه اروپا و ناتو، به ۱۶.۷ درصد رسید. منتقدان، دولت را به توجه بیش از حد به مسئله اوکراین و ارسال کمک‌های بشردوستانه و نظامی زیاد متهم می‌کنند. معترضان همچنین ناتو را مورد انتقاد قرار داده و رسانه‌های جمهوری چک نیز گزارش کردند که یکی از معترضان شرکت‌کننده با استفاده از یک بلندگو از جمع معترضان خواست تا پرچم اوکراین را تکه‌تکه کنند.
آلمان امروز فلج می‌شود
در آلمان هم اتحادیه‌های کارگری قرار است امروز(دوشنبه) اعتصاب کنند. همزمان با فراخوان اتحادیه کارگری قدرتمند آلمان در برگزاری اعتصابات پیش‌بینی‌ می‌شود فرودگاه‌های شمال آلمان و مسافران با مشکلات عمده‌ای مواجه شوند.