kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵

گزارش رسانه کره‌ای؛ وقتی دهان رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین خطر امنیتی می‌شود

یک رسانه کره‌ای در تحلیل اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور کره جنوبی علیه ایران نوشت یون از سمت دادستانی عمومی به ریاست جمهوری رسیده و به خاطر گاف‌های پی‌درپی بدنام است و باید هرچه سریع‌تر به دنبال ترمیم روابط با تهران باشد.
 
 
 
اظهارات نسنجیده اخیر «یون سوک یئول» رئیس‌جمهور کره جنوبی در امارات عربی متحده و استفاده وی از لفظ «دشمن» برای خطاب قرار دادن ایران همچنان واکنش‌های منفی به‌خصوص از مقام‌های کره‌ای و رسانه‌های این کشور را به همراه دارد.
روزنامه «کوریاتایمز» با تأکید بر لزوم تلاش سئول بر بهبود و ترمیم روابط با جمهوری اسلامی ایران گزارش کرد، «تهران-نو» (خیابان تهران) در منطقه «گانگام» جنوب سئول تنها خیابان در کره جنوبی است که به نام یک شهر خارجی نامگذاری شده است و از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران نیز نام یکی از خیابان‌های خود در شهر تهران را «سئول» نامگذاری کرده است.
این رسانه کره‌ای با این مقدمه ادامه داد که روابط خواهرانه بین تهران و سئول نمایانگر نمونه موفق دیپلماسی عملگرایانه بین کره و ایران است.
کوریاتایمز سپس به اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور کره جنوبی علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و نوشت که یون سوک یئول اگر کامل به این روابط لطمه وارد نکرده باشد، به‌شدت به آن آسیب زده است.
رئیس‌جمهور کره جنوبی در سفر اخیرش به امارات در اظهاراتی تفرقه‌افکنانه سعی کرد کابوس این کشور از کره شمالی را به روابط ایران و امارات تعمیم دهد. اقدام او به گزافه‌گویی علیه جمهوری اسلامی ایران که ایران را دشمن امارات و تهدیدی برای این کشور خطاب کرد.
این اظهارات نسنجیده، واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و سفیر کره جنوبی به وزارت خارجه ایران احضار شد و مقام‌های جمهوری اسلامی ازجمله «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به این اظهارات واکنش نشان داد و خواستار توضیح مقام‌های سئول درباره این اظهارات شدند.
در پی واکنش ایران، وزارت خارجه کره جنوبی هم به دنبال تلطیف فضا و رفع سوءتفاهم برآمد و طرح این اظهارات را در راستای تهییج و تشویق نظامیان کره جنوبی و در تشریح وضعیت امنیتی پیچیده منطقه اعلام کرد.
کوریاتایمز سپس ادامه داد، ما نمی‌خواهیم دیگران فکر کنند که یون قبل از عزیمت به جدیدترین سفر خارجی خود، فراموش کرده که تکالیفش را انجام دهد. دانش پایه‌ای وی از شرایط منطقه‌ای شاید کاملاً اشتباه نباشد اما مبانی مهم‌تری وجود دارد که یک رهبر ملی باید آنها را بداند که می‌توان آن را حس دیپلماتیک یا آداب ریاست‌جمهوری نامید اما هیچ‌چیز بهتر از این ضرب‌المثل اوضاع را نشان نمی‌دهد: «حرف مرد همچون سندش معتبر است» که این درباره اظهارات رئیس‌جمهور صدق نمی‌کند.
این روزنامه سپس به گاف‌های متعدد رئیس‌جمهور کره جنوبی اشاره کرد و نوشت، یون از زمانی که نامزد ریاست‌جمهوری شد، به دلیل گاف‌هایش بدنام بود و یک روز نبود که بدون اشتباهات لفظی وی بگذرد.
یکی از مشاوران رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز آن‌طور که کوریاتایمز گزارش کرده، به‌طور محرمانه گفته بود که یون «99 درصد از مکالمات را در انحصار خود دارد». این در حالی است که رهبر یک کشور باید بیشتر گوش کند و کمتر حرف بزند.
طبق این گزارش، لحن حرف‌های یون بسیار خشن و تند است و این به دلیل آن است که وی برای مدت‌ها به‌عنوان دادستان عمومی فعالیت داشته است و به نظر می‌رسد قبل از آن‌که از یک مأمور ارشد اجرای قانون، تغییر رویکرد دهد، به‌عنوان رئیس‌جمهور کشور برگزیده شده است اما بااین‌حال باید هرچه سریع‌تر تغییر رویه دهد.
این روزنامه کره‌ای در ادامه توجیهات خود برای تلطیف فضای اظهارات ضدایرانی یون ادامه داد، به نظر می‌رسد بسیاری از مردم کره هر زمان که رئیس‌جمهور به سفر خارجی می‌رود، مضطرب و نگران می‌شوند. در سپتامبر گذشته، یون زمانی که به لندن سفر کرد، بدون آن‌که تابوت ملکه الیزابت دوم که در مسیر قرار گرفته بود را ندید و از ترافیک گله‌مند شد.
این گزارش افزود، چند روز پس از رخداد لندن، رئیس‌جمهور کره جنوبی به نیویورک سفر کرد و پس از گفت‌وگو با «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات‌متحده با اظهاراتی اهانت‌آمیز سروصدا به پا کرد.
طبق گزارش کوریاتایمز، وی درخصوص تجدید تسلیحات ارتش ژاپن اظهارنظر کرد و گفت: «چه کسی می‌تواند چیزی بگوید؟» و درباره تحرکات کره شمالی نیز این‌گونه گفت: «باید یک‌صد و هزار بار به آنها پاسخ دهیم.»
دهان یون، «بزرگ‌ترین خطر امنیتی است»
بر اساس این گزارش، احزاب مخالف در کره جنوبی می‌گویند که دهان یون، «بزرگ‌ترین خطر امنیتی است.»
این روزنامه سپس ادامه داد که مشاوران دیپلماتیک یون مشغول پاک‌سازی گندهای رئیس‌خود هستند و نتوانسته‌اند وی را به‌طور مناسب حمایت کنند که بتواند با صراحت بیشتری حرف بزند. ما می‌دانیم که رک بودن با رئیس‌جمهور سخت است اما آنها و همچنین خود رئیس‌جمهور باید به نفع کل ملت اقدام عمل بیشتری انجام دهند.
این گزارش با اشاره به این‌که برخی مقام‌های دولت سئول به‌جای آن‌که اوضاع را بهتر کنند، بحران را بیشتر می‌کنند، نوشت، حقیقت برعکس است، رهبر حزب حاکم کره جنوبی در کمیته اتحاد و امور خارجی مجمع ملی، وزارت خارجه کره جنوبی را به طفره‌روی متهم کرد و گفت: «مگر غیر این است که روابط امارات عربی متحده و ایران خوب نیست؟» و با این سؤال به آتش دامن زد.
از طرف دیگر، یک قانونگذار که از کره شمالی فرار کرده بود نیز در ادامه گفت که چه اشکالی دارد که رئیس‌جمهور درباره مشکلات کشورهای خارجی حرف بزند. این حرف باعث می‌شود که باور این مسئله که این قانونگذار زمانی یک دیپلمات بوده سخت شود. شاید می‌خواسته با این حرف یک امتیاز سیاسی دریافت کند.
کوریاتایمز با اشاره به این موارد نوشت، یون بدون گذراندن وقت در قوه مقننه یا مجریه به سمت شغل عالی ریاست‌جمهوری رسید و این هم به‌عنوان یک نقطه‌ضعف در اداره امور دولتی و هم بهانه‌ای برای اشتباهات مکرر بوده است. بااین‌حال، اشتباهات دیپلماتیک برخلاف اشتباهات داخلی، بسیار سخت قابل جبران است زیرا همواره همتایانی وجود دارند.
یکی از دستیاران «مون جائه این» رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی اخیراً گفته است که 90 درصد وظیفه یک رئیس‌جمهور دیپلماسی است اما عموم مردم تردید دارند که رئیس‌جمهور فعلی کره جنوبی بتواند این مسئله را مدیریت کند.
کوریاتایمز در پایان گزارش خود این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که افراد نمی‌توانند به‌سرعت عادات یا تصورات خود را تغییر دهند اما یون باید قبل از هرگونه اظهارنظر دیپلماتیک، سه بار درباره آن فکر کند و قبل از آن به خاطر خودش، روابط با تهران را ترمیم کند.