kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۳۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
کیف: احتمال خرابکاری وجود دارد

سقوط بالگرد حامل مقامات اوکراین/وزیر کشور و 8 مقام ارشد دولتی کشته شدند

«دنیس موناستیرسکی» وزیر کشور اوکراین به همراه معاونش و شماری از مقامات وزارت کشور در سانحه سقوط بالگرد در نزدیکی کیف کشته شدند. دولت زلنسکی اعلام کرده که احتمال خرابکاری در این مسئله وجود دارد.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
جنگ اوکراین با وجود تمامی تبعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن برای بقیه نقاط جهان همچنان ادامه دارد و هیچ چشم‌انداز روشنی نیز برای آتش بس یا برقراری صلح در کوتاه مدت دیده نمی‌شود. اخبار و گزارش‌ها نشان می‌دهد که هم روسیه و هم حامیان غربی اوکراین خود را برای ادامه جنگ در سال جاری میلادی(2023) آماده کرده‌اند. دیروز اعلام شد که وزیر کشور اوکراین نیز در یک حادثه سقوط بالگرد در کیف کشته شده است.یک مقام اوکراینی اعلام کرد که یک بالگرد در نزدیکی یک مهدکودک در حومه کیف سقوط کرده که در میان تلفات آنها نام وزیر کشور و معاون وی نیز دیده می‌شود. بر اساس گزارش‌ها در این حادثه ۱۸ نفر از جمله ۲ کودک بر اثر سقوط این بالگرد اوکراینی کشته و دست‌کم ۲۶ نفر زخمی شدند. پلیس اوکراین نیز در پیامی تلگرامی اعلام کرد:9 نفر از قربانیان سوار بالگرد بودند. 
 به گزارش ایرنا در همین حال وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که علت سقوط بالگرد می‌تواند ناشی از هر چیزی از جمله اشکال فنی یا خرابکاری باشد.  مقام‌های اوکراینی اعلام کردند که این بالگرد در نزدیکی یک مهدکودک سقوط کرده و یک آتش سوزی بزرگ را به همراه داشته است. محل وقوع این حادثه در شهر «بروواری» در شرق اوکراین گزارش شده که جمعیت پیش از جنگ آن حدود ۱۰۰ هزار نفر بوده است.
ارسال تسلیحات از اسرائیل به اوکراین
از سوی دیگر با ته کشیدن ذخایر تسلیحاتی آمریکا به دلیل ارسال آن به اوکراین منابع آگاه از ارسال ذخایر تسلیحاتی آمریکا مستقر در فلسطین اشغالی به کیف به‌رغم تمایل مقام‌های رژیم صهیونیستی برای ارائه مهمات به کیف خبر دادند. 
به گزارش ایرنا روزنامه «نیویورک تایمز» در این زمینه نوشت:« وزارت دفاع آمریکا درحال برداشت از انبار عظیم مهمات آمریکایی در اسرائیل است؛ مهماتی که پنتاگون از آن برای درگیری‌ها در خاورمیانه استفاده می‌کند. اما اکنون تصمیم دارد از این مهمات و تسلیحات برای ارسال به اوکراین استفاده کند. »گزارش‌ها حاکی است آمریکا و اسرائیل بر اساس توافقی در سال ۲۰۲۲ برای جابه‌جایی نزدیک به ۳۰۰ هزار گلوله ۱۵۵ میلی متری به توافق رسیده‌اند. این انبار ذخائر مهمات و تسلیحات آمریکایی در اسرائیل ریشه در جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳ دارد؛ جنگی که در پی آن آمریکا برای تامین نیروهای اسرائیلی اقدام به ارسال تسلیحات کرد. توافق واشنگتن و تل‌آویو برای ارسال تسلیحات به اوکراین از محل ذخایر پنتاگون در اسرائیل درحالی است که پیش از این «بنی گانتز» وزیر دفاع اسرائیل گفته بود که به اوکراین سلاح نمی‌دهد.
دور زدن تحریم‌ها به سبک انگلیسی
از سوی دیگر بحران انرژی در اروپا علی رغم همه تمهیدات روز به روز در حال گسترده‌تر شدن است.بر اساس آمارها قیمت گاز در بسیاری از شهرهای اروپایی نسبت به یک‌سال گذشته با افزایش نجومی مواجه شده است.قیمت گاز در شهرهای کپنهاگن، آمستردام، وین، رم، برلین، مادرید، لندن، لیسبون و پراگ تنها در یک‌سال به ترتیب معادل ۱۰۸، ۱۶۹، ۱۱۵، ۱۵۲، ۱۱۰، ۴۸ و ۱۸۵ درصد افزایش داشته است. پیشتر رسانه‌ها از در نظر گرفتن یارانه انرژی یک تریلیون دلاری دولت‌های اتحادیه اروپا برای مردم خبر داده بود اما روایت‌های میدانی مردم قاره سبز بیانگر ناکافی بودن مبلغ یارانه انرژی است. کمبود انرژی موجب شده است که برخی کشورهای اروپایی حتی تحریم‌های خود علیه روسیه را نیز دور بزنند. یک روزنامه انگلیسی با استناد به برخی ارقام جدید گزارش داده هند به واسطه‌ای پنهان برای واردات نفت روسیه به انگلیس تبدیل شده است به گزارش فارسروزنامه دیلی‌تلگراف با اعلام این خبر افزود چنین رویه‌ای تلاش‌های انگلیس برای کاهش منابع مالی کرملین را کم‌اثر می‌کند. مطابق این گزارش، داده‌های تجاری نشان می‌دهند خریداران محصولات انرژی در انگلیس واردات نفت از بزرگ‌ترین شرکت پالایشی هند را افزایش داده‌اند؛ این شرکت هندی نیز خود واردات نفت خام از روسیه را افزایش داده است. 
این اطلاعات نشان می‌دهند خریداران محصولات انرژی در انگلیس، واردات مستقیم از روسیه را با واردات از سایر شرکت‌هایی که مشتری روسیه هستند جایگزین کرده‌اند؛ معنای این رویه آن است که انگلیس به صورت غیرمستقیم به چرخش نفت روسیه کمک می‌کند. تلگراف نوشته این نوع زنجیره تأمین در انگلیس کاملاً قانونی است اما داده‌های موجود نگرانی‌ها در انگلیس درباره تضعیف نظام تحریم‌ها علیه روسیه را مضاعف کرده است. «اولگ آستنکو»، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفته که شرکت‌ها از ضعف‌های موجود در نظام تحریم‌ها استفاده می‌کنند. او گفت: «انگلیس باید مفرهایی که باعث به خطر افتادن حمایت‌ها ار اوکراین می‌شود را ببندد.»چین و هند از زمان حمله روسیه به اوکراین خرید نفت از مسکو را که با تخفیف عرضه می‌شود را افزایش داده‌اند. داده‌هایی که توسط موسسه «گلوبال ویتنس» تحلیل شده نشان می‌دهد پالایشگاه جام‌نگر که در غرب هند واقع است در سال گذشته میلادی ۲۱۵ محموله نفت خام و نفت کوره  از روسیه وارد کرده. این رقم ۴ برابر حجمی است که این شرکت در سال ۲۰۲۱ وارد کرده بود. همزمان، انگلیس از زمان آغاز جنگ ۲۹ محموله معادل ۱۰ میلیون بشکه گازوئیل یا سایر محصولات پالایش‌شده از شرکت جام‌نگر وارد کرده است. این رقم در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴ میلیون بشکه بوده است.
مردم بیرون نروند!
در فرانسه نیز وزیر حمل‌ونقل این کشور از مردم خواست امروز(پنجشنبه) به دلیل اعتصاب احتمالی از خانه‌های خود خارج نشوند. به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، کلمنت بوون وزیر حمل‌ونقل فرانسه سه‌شنبه، اعتصاب سراسری ۱۹ ژانویه (پنجشنبه) را کابوس خواند و از مردم این کشور خواست سفرهای خود را در این روز لغو کنند. وی گفت:«» من از کسانی که می‌توانند سفر خود را لغو کرده یا به تعویق بیندازند، می‌خواهم در صورت امکان در خانه بمانند چون سفرهای درون شهری در روز پنجشنبه با دشواری‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد.»تمام کارگران راه‌آهن فرانسه به دلیل اصلاحات سیستم بازنشستگی امروز قرار است دست از کار بکشند.پروژه اصلاح سیستم بازنشستگی که شامل افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال می‌شود، قرار است تا سال ۲۰۳۰ میلادی اجرایی شود. اعلام این خبر موجب خشم اتحادیه‌های کارگری در فرانسه شده است.