kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۷۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰

زلزله سیاسی در قلب تل‌آویوده‌ها هزار نفر سرنگونی دولت نتانیاهو را فریاد زدند

ميدان مركزي تل آويو و برخي ديگر از شهرهاي فلسطين اشغالي روز شنبه، شاهد حضور گسترده كساني بود كه عليه ديكتاتوري و رژيم فاشيستي نتانياهو شعار مي‌دادند.
 
 
سرويس خارجي-
 
با ادامه اختلافات داخلي در ميان صهيونيست‌ها، روز شنبه تل آويو خود را آماده رويارويي بزرگ با نتانياهو كرد. از چند روز قبل رهبران صهيونيستي مخالف نتانياهو، از پليس خواسته بودند تا امنيت معترضان ضد نتانياهو را تامين كند. ده‌ها هزار نفر از معترضان در میدان حبیما تجمع كرده بودند و خواستار پايان ديكتاتوري نتانياهو بودند. علاوه‌بر پلاكاردهايي كه در آن شعارهاي ضد ديكتاتوري و ضدفاشيستي مطرح شده بود، معترضان همچنين عليه قانون شكني و هرج و مرج در سرزمين‌هاي اشغالي شعار دادند و خواستار جلوگيري از اقدامات تندروها در كنست براي تغيير قوانين قضايي به نفع نتانياهو بودند.
 برگزاری این تظاهرات به وضوح نشان دهنده شروع فصل جدیدی از درگیری‌های مستمر بر سر هویت دولت اشغالگر است. اين اعتراضات نشان دهنده آغاز يك درگیری داخلی در تل آويو است که‌اندازه و ماهیت آن فراتر از هر چیزی است که صهيونيست‌ها قبلاً شاهد آن بودند. در همین راستا، «آریل بولشتاین»، مشاور سابق نتانیاهو می‌گوید: «گانتس، لاپید و امثال آنها غافلگیر شدند، آنها گمان می‌کردند جناح راست یک ابله است اما ناگهان دیدند که روی تعهدات و قول خود می‌ماند.»
يك روز قبل از برگزاري اين اعتراضات نيز شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود كه در صورت وجود شورش و اقدامات خشونت‌آمیز در این تظاهرات، پلیس برای سرکوب آن با باتوم و اسب آماده می‌شود. 
از سوي ديگر براساس گزارش‌ها، در همان ساعات اوليه شكل گيري تظاهرات، بسیاری پرچم فلسطین را برافراشتند و برخي تظاهرکنندگان علیه اشغالگری در كرانه باختري و پروژه‌های شهرک ‌سازی شعار سر دادند.
اين تظاهرات گسترده به دنبال فراخواني بسياري از گروه‌ها صورت گرفته بود و يك روز قبل از آن نيز ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در یادداشتی که در روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شد، نوشت: «آنچه امروز علیه حکومت کنونی انجام می‌دهیم مهم‌ترین نبرد زندگی ماست و مقابله از طریق تظاهرات خیابانی، میادین، جاده‌ها، محل کار و دانشگاه خواهد بود.»
باراک ادامه داد، دولت نتانیاهو دنبال شعله‌ور کردن درگیری سیاسی منطقه‌ای با فلسطینی‌ها و تبدیل آن به جنگ مذهبی است. مسئولان این دولت با تعصب برخورد می‌کنند، پزشکان با توجه به نژاد و رنگ پوست به درمان بیماران خود می‌پردازند، به جرم خیانت بر نخست‌وزیر و دو وزیر سابق جنگ حکم بازداشت صادر می‌کنند و قضات، بازرگانان، مدیران اجرایی و مشاوران حقوقی فاقد تجربه حرفه‌ای انتخاب می‌شوند که همگی مقدمه‌ای برای پاک‌سازی سیستماتیک است. باراک و کسانی که برای انجام تظاهرات فراخوان داده‌اند، بر این باورند که دولت نتانیاهو در راستای تحقق اراده اسرائیلی‌ها گام برنمی دارد بلکه ائتلافی میان افراد فاسد و نژادپرست است‌ و از این رو تا زمان سرنگونی آن باید به مقابله پرداخت‌.
كابينه نتانياهو ناتوان است
همزمان با اعتراضات گسترده در تل آويو، «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت که بنیامین نتانیاهو ضعیف و ناتوان‌تر از آن است که بتواند با تندروهای کابینه خودش مقابله کند. لاپید گفت که نتانیاهو مسئولیت نگرفته است که دموکراسی را از بین ببرد و اکثریت مردم از جمله رأی دهندگان حزب لیکود با تغییرات عجولانه و مخربی که او انجام می‌دهد، مخالف هستند.
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی خطاب به نتانیاهو، گفت: «تو ضعیف‌تر از آن هستید که بتوانید با افراط‌گرایان در کابینه خود مقابله کنید.» پیش‌تر بنی گانتس وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی که به همراه لاپید نخست‌وزیر سابق، تشکیل ائتلاف مخالف علیه دولت افراطی کنونی نتانیاهو را داده‌اند، نسبت به آینده رژیم تل‌آویو هشدار داده بود.لاپید پیش‌تر هم با حمله به نتانیاهو در توئیتی نوشته بود: اینچنین کابینه‌ای یک روزه دچار فروپاشی می‌شود.
اعلام عزای عمومی و اعتصاب 
از سوي ديگر روز شنبه پس از شهادت سه جوان درپی درگیری مسلحانه با نظامیان صهیونیست در جنوب جنین، گروه‌هاي فلسطيني فرمان اعتصاب صادر كردند. منابع فلسطینی اعلام کردند که «عز الدین حمامرهًْ»، «أمجد خلیلیهًْ» پس از درگیری مسلحانه با نظامیان رژیم صهیونیستی در نزدیکی شهرک «جبع» در جنوب جنین به شهادت رسیدند. در همین راستا، منابع پزشکی فلسطین نیز اعلام کردند که «یزن الجعبری» از شهرک «الیامون» در غرب جنین نیز در اثر جراحت وارد شده طی درگیری روزهای گذشته با صهیونیست‌ها در شهرک «کفرذان» امروز در بیمارستان به شهادت رسید.
پس از شهادت این سه جوان فلسطینی در سراسر استان جنین عزای عمومی و اعتصاب و تحصن اعلام شد و نهادهای مربوطه خواستار حضور و مشارکت  گسترده در مراسم تشییع پیکر این سه شهید شدند. حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس در واکنش به شهادت این سه جوان فلسطینی اظهار کرد: در راه مردم و ملت ما، شهدای جنین صبح امروز به کاروان عزت و سرافرازی در میان شهدای انقلاب شکوهمند مردم ملحق شدند. وی در بیانیه‌ای افزود: «جنین به مقاومت و مبارزه دلیرانه خود علیه اشغالگری ادامه می‌دهد و جان مردم خود را در راه آزادی ملت فلسطین تقدیم می‌کند. این حماسه جاودانه‌ای که جنین ارائه کرد، هیزم پیروزی و آزاد‌سازی است.»
در همین حال، گروه‌های گردان‌های سرایا القدس در شهرک جبع اعلام کردند که با موفقیت با حمله صهیونیست‌ها مقابله کرده و اقدام به تیراندازی به سمت نظامیان رژیم اسرائیل کردند. سرایا القدس همچنین شهادت سه جوان فلسطینی را تسلیت گفت.