kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۵۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱

اسرائیل هیوم: اسرائیل دیگر جای زندگی کردن نیست

ناامني، بي ثباتي سياسي و گراني‌هاي طاقت فرسا و كم بودن دستمزد و درآمدها در مناطق اشغالي فلسطين باعث شده تا صهيونيست‌ها به فكر خروج هميشگي از مناطق اشغالي باشند و مهاجرت را بر ادامه زندگي در فلسطين ترجيح دهند. این بخشی از گزارش جدید اسرائیل هیوم درباره شرایط حاکم بر این سرزمین اشغال شده است.

 

سرويس خارجي-

بيش از هفت دهه پس از پايه گذاري رژيم صهيونيستي، اشغالگران اكنون به اين نتيجه رسيده‌اند كه فلسطين ديگر جايي براي زندگي آنها نيست. زندگي در جامعه اي كه هر روز در آن صداي تيراندازي در خيابان‌ها شنيده مي شود، آژير خطر ماشين‌هاي نظامي هيچ‌گاه قطع نمي شود و بدتر از آن اعلام وضعيت قرمز براي رفتن به پناهگاه در مواردي چند بار در روز به صدا در مي آيد، فقط يك زندگي جهنمي نام دارد نه چيز بيشتري!
اين زندگي جهني توصيف بخشي از عمر ساكنان شهرك‌هاي صهيونيست نشين در كرانه باختري است كه هر روز با آن دست و پنجه نرم مي كنند. اوضاع در كرانه باختري حتي در چند ماه اخير به مراتب بسيار پرتنش‌تر و بحراني‌تر هم شده است و اين منطقه تقريبا هيچ روزي را بدون تيراندازي به شب نمي رساند. تنها عامل و مشوقي كه باعث شده تا بخشي از صهيونيست‌ها از شهرك‌هاي اشغالي كرانه باختري فرار نكنند، ارائه مشوق‌هاي اقتصادي سنگين همچون وام‌هاي بلندمدت براي ساكنان اين منطقه است، با اين حال به نظر مي رسد كه شرايط براي زندگي صهيونيست‌ها نه فقط در كرانه باختري، بلكه در سراسر مناطق اشغالي فلسطين بسيار دشوار شده است.
ناامني از كرانه باختري تا حيفا
مقامات صهيونيست مي دانند كه تنش‌ها و عمليات‌هايي كه اين روزها در كرانه باختري انجام مي شود، در آينده نيز مي‌تواند در سرزمين‌هاي اشغالي 1948 انجام شود. اين خطر را سياستمداران صهيونيستي مورد اذعان قرار مي‌دهند و روز سه شنبه «بتسلئیل سموتریچ»، عضو راست‌گرای پارلمان رژیم صهیونیستی گفت: فلسطینی‌های داخل اراضی ۱۹۴۸، تهدیدی خطرناک‌تر و بزرگ‌تر از ایران برای موجوديت اسرائیل هستند. وی افزود: تهدید ایرانی تهدیدی خارجی است و ابعاد و سناریوهای متعددی دارد، اما در سایه وضعیت کنونی در داخل اسرائیل، تهدید فلسطینی‌ها تهدیدی داخلی است که خطر و پیچیدگی بیشتری دارد، زیرا آنها صدها هزار اسلحه غیرقانونی دارند و از آنها علیه ما استفاده می‌کنند. این اظهارات حاكي از ترس اين نماينده پارلمان از آينده تل آويو است و در دانشگاه رایخمان مطرح شده است. همزمان رسانه‌هاي صهيونيستي روز سه شنبه به نقل قول از كساني پرداختند كه بدنبال فرار از اوضاع آشفته كنوني در مناطق اشغالي هستند. آنها گفته‌اند: با شرايط فعلي، اسرائيل ديگر جايي براي زندگي كردن نيست.
آنچه كه باعث شده تا صيهونيست‌ها نه فقط در كرانه باختري، بلكه در اراضي اشغالي 1948 هم احساس ناامني كنند و به فكر رفتن به خارج باشند، وضعيت ناپايدار اين منطقه است. وجود بيش از يک ميليون فلسطيني و به عبارتي ٢٠ درصد جمعيت مسلمان در درون اراضي اشغالي، نرخ بالاي رشد جمعتي در اعراب و برهم خوردن توازن جمعيتي ميان اعراب و يهوديان تا سال ٢٠٥٠، افزايش رشد مهاجرت معکوس از اين رژيم و مقوله دو تابعيتي بودن شهروندان رژيم صهيونيستي همگي عواملي است كه وضعيت اراضي 1948 را بي ثبات و ناپايدار مي كند و صهيونيست‌ها حتي در شهرهايي مانند حيفا و تل آويو نيز اميدي به ادامه زندگي عادي ندارند و به فكر مهاجرت هستند.
علاوه‌بر ناامني و بي ثباتي سياسي، همچنين اوضاع نامساعد معيشتي و گراني‌ها هم به صهيونيست‌ها فشار وارد كرده و اسرائیل هیوم در جديدترين تحلیل خود مي گويد: واقعیت‌های تاریک اقتصادی شمار قابل توجهی از خانوادهای (مهاجر صهیونیست) را به فکر تغییر در روند زندگی خود کرده است، آنها تاکید می‌کنند که زندگی در اسرائیل الزاما تقدیر حتمی ما  نيست و در این میان آنهایی که برای سال‌ها به دنبال مهاجرت به اسرائیل بودند، امروز نظر خود را تغییر داده‌اند و می‌گویند، ما در جایی که در آن گرانی سرسام آور است؛ زندگی نمی‌کنیم. به اعتراف نویسنده این تحلیل، شرایط بد اقتصادی از جمله آنچه که در سال اخیر شاهد آن بودیم و گرانی مخارج زندگی که به حد نصاب‌های بی‌سابقه‌ای رسیده است، باعث می‌شوند تا بسیاری از خانواده‌ها به این نتیجه‌گیری قاطع برسند که باید اين جا را ترک کنند. اسرائیل هیوم به نقل از یک زوج چهل ساله می‌نویسد: به طور حتم طی 3 ماه آینده به لس آنجلس مهاجرت خواهیم کرد. ما در اسرائیل بی‌ارزش بودن پول خود را احساس می‌کنیم هر ماه با کسری شروع می‌کنیم.
شكاف و چند دستگی
اگرچه بحران اقتصادي و امنيتي رژيم صهيونيستي در چند ماه گذشته تشديد شده، اما اين رژيم چهار سال است كه در بن بست و بحران سياسي به سر مي برد. طي چهار سال گذشته سياستمداران صهيونيستي نتوانسته‌اند بر سر تشكيل يك كابينه به نتيجه برسند و همواره عليه هم در حال جنگ و جدل هستند تا رقباي سياسي شان دولت تشكيل ندهد. اين وضعيتي بي دولتي بزرگ‌ترين خطر موجوديتي تل آويو است و حكايت از اختلافات عميق داخلي ميان آنها دارد. «رونن بار»، رئیس‌سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) نيز روز دوشنبه در سخنانی با اذعان به وجود اختلافات و شکاف اجتماعی و سیاسی میان صهیونیست‌ها، این شکاف و اختلافات را پیچیده‌ترین چالش این رژیم خواند و گفت: شکاف و اختلافات در جامعه این رژیم بر امنیت آن سایه افکنده است.
بار كه كمتر از يك‌سال است سكان سازمان امنيتي رژيم صهيونيستي را به‌دست گرفته؛ در جديدترين هشدار خود درباره اختلافات داخلي در تل آويو اذعان کرد که این شکاف عمیق، روز به روز درحال عمیق‌تر شدن است و همین مسئله پیچیده‌ترین چالش پیش روی رژیم اشغالگر به شمار می‌رود. رونن بار در ادامه افزود که بی‌ثباتی سیاسی و اختلافات داخلی دشمنان رژیم صهیونیستی را به انجام عملیات علیه آن ترغیب کرده است. رئیس‌شاباک همچنین گفت که «انسجام اجتماعی» میان صهیونیست‌ها تضعیف شده و همین مسئله تشدید عملیات‌ها علیه رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است.
بسياري پيش بيني كرده‌اند كه احتمالا انتخابات پيش رو در تل آويو نيز بن بست سياسي اين رژيم را حل نخواهد كرد و بارديگر گروه‌ها و احزاب سياسي نمي توانند بر سر تشكيل كابينه به نتيجه برسند. در اين صورت تاريك ترين وضعيت سياسي تل آويو همچنان پس از چهارسال ادامه خواهد داشت.