kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۴۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
با حضور وزیر ارشاد و اهالی رسانه برگزار شد

مراسم بزرگداشت مرحومه مریم کاظم‌زاده اولین عکاس زن دفاع مقدس

آیین بزرگداشت مرحومه مریم کاظم‌زاده - همسر شهید اصغر وصالی، نخستین عکاس و خبرنگار زن دفاع مقدس و بازنشسته روزنامه کیهان- روز گذشته، شنبه یازدهم تیر برگزار شد.


این مراسم با عنوان «روایت مریم» به مناسبت چهلمین روز درگذشت «مریم کاظم‌زاده» و به همت معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فرشاد مهدی‌پور(معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسین شریعتمداری(مدیرمسئول روزنامه کیهان)، فاطمه قاسم‌پور(رئیس‌فراکسیون زنان و خانواده و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد در آیین بزرگداشت مرحومه مریم کاظم‌زاده گفت: وی یک زن مومنه بود که ضمن ایفای نقش همسری و مادری در خانواده، در طول دفاع مقدس تصویرگر و جهادگر بزرگ محسوب می‌شد که آثار به‌جای مانده وی نشانگر و گویای این مدعاست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه مرحومه کاظم‌زاده به‌طور یقین با اعمال و کارهایی که انجام داده همنشین اولیا و شهداست و نیاز به مراسم تجلیل ندارد، تاکید کرد: امروز وظیفه و رسالت این است تا ایشان را به عنوان نمونه زن الگو به جامعه معرفی کنیم.
اسماعیلی در ادامه با اشاره به تلاش همکاران معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این مراسم باشکوه، از برگزاری جایزه ویژه مرحومه مریم کاظم‌زاده در آینده نزدیک توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و از اهالی رسانه خواست در نامگذاری و پیرامون این جایزه این وزارتخانه را یاری کنند.
وی با اشاره به در نظر گرفتن جایزه ویژه مرحومه مریم کاظم‌زاده، خاطرنشان کرد: این جایزه می‌کوشد تا از زنانی که در حوزه رسانه کار می‌کنند تجلیل به عمل آورد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از اصحاب رسانه، خانواده مرحومه کاظم‌زاده و شهید وصالی نیز تشکر و قدردانی کرد.
شریعتمداری: عقربه قطب‌نمای خانم کاظم‌زاده
روی حضرت امام و حضرت آقا تنظیم شده بود
در ادامه این مراسم، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان که در مراسم حضور یافته بود، طی سخنان کوتاهی گفت:‌ آشنایی من با خانم کاظم‌زاده بعد از حضورم در کیهان بود. ایشان در نوفل لوشاتو از حضرت امام درباره خبرنگاری خانم‌ها سؤال کرده بودند و حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه فرموده بودند به شرط آنکه حجاب خود را حفظ کنند.
شریعتمداری افزود: این اواخر یکی از اصلی‌ترین کارهای مرحومه کاظم‌زاده ارسال نامه‌ها و درخواست‌های مردم به مسئولان بوده و در این زمینه نهایت دقت را داشت تا حقی از کسی ضایع نشود.
وی افزود: من قبل از ایشان با همسرشان شهید اصغر وصالی آشنا بودم. با شهید وصالی نزدیک به 3 سال در زندان سیاسی رژیم طاغوت هم‌بند بودیم. اصغر در همان هنگام نیز شخصیتی مومن، حق‌طلب و شجاع بود. در برنامه‌هایی که علیه ساواک و زندانبانان داشتیم و نهایتا با سرکوب و کتک خوردن و انفرادی رفتن همراه بود، یکی از پیشقدمان بود.
مدیرمسئول کیهان گفت: از ویژگی‌های بارز مرحومه کاظم‌زاده آن بود که همیشه عقربه قطب‌نمای ایشان روی حضرت امام و حضرت آقا تنظیم شده بود.
وی با اشاره به سخنان خانم قاسم‌پور، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی که بر ضرورت معرفی الگوها تاکید کرده بودند، گفت: حضرت آقا نیز با استناد به کلام خدا «وبالنجم هم یهتدون» که ستاره‌ها را راهنما دانسته است، می‌فرمودند که شهدا نیز ستاره راهنما هستند و امیدواریم مرحومه کاظم‌زاده در کنار همسر شهیدشان که با یکدیگر همسو بودند، الگویی برای یک زن انقلابی، مومنه و متشرع باشند.
مرحومه مریم کاظم‌زاده
از طلایه‌داران عکاسی دفاع مقدس
در این مراسم همچنین فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی، هدف از برگزاری این مراسم یادبود و بزرگداشت را معرفی هرچه بیشتر ابعاد وجودی و شخصیتی و حرفه‌ای این روزنامه‌نگار و عکاس دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: تلاش ما این است تا این‌گونه افراد را به عنوان الگویی برای همکاران رسانه‌ای بسازیم.
مهدی‌پور افزود: تجلیل از یک طلایه‌دار روزنامه‌نگاری و عکاسی فریضه ما محسوب شده و عکاسی دفاع مقدس سبک جدیدی از عکاسی را در کشور ما راه‌ انداخت که مرحومه خانم مریم کاظم‌زاده از طلایه‌داران این سبک بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس زمان‌هایی او در موقعیت‌هایی حضور داشت که هیچ خبرنگار مردی در صحنه نبود، اظهار داشت: تلاش مردان و زنان در کنار هم برای سربلندی و سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران بود.
امثال خانم کاظم‌زاده در جنگ کم نیستند
در ادامه مراسم فاطمه قاسم‌پور رئیس‌فراکسیون زنان مجلس یازدهم هم با قرائت بخشی از متنی که در صفحه اجتماعی (اینستاگرام) مرحوم کاظم‌زاده منتشر شده درباره سختی‌هایی که وی در جنگ متحمل شده‌، اظهار داشت: این متن دال بر گفتمان کنشگری اجتماعی مرحومه کاظم‌زاده است؛ زنی که علاوه ‌بر پاسداری از خانواده با لطافت زنانه خود وارد عرصه اجتماعی می‌شود.
قاسم‌پور افزود:‌ مسئله ما تعریف کنشگری اجتماعی زنان است. امروز این موضوع آن‌طور که باید و شاید تعبیر و تفسیر نمی‌شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد زنان، جوانان و نوجوانان تعبیری دارند مبنی بر اینکه آنها دُردانه‌های ما هستند، ادامه داد: امروز جهان می‌خواهد درباره زنانی که اثربخشی دارند بشنود؛ زنانی که تفاوت‌شان را با مردان می‌شناسند و عفیفانه وارد جامعه می‌شوند.
قاسم‌پور گفت:‌ امثال خانم کاظم‌‌زاده در جنگ کم نیستند، اما کم راجع به آنها سخن به میان آمده است؛ جا دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را مدنظر داشته باشد تا که نگاه به زنان بیشتر شود.
در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی و همچنین امور هنری وزیر، از خانواده زنده یاد مریم کاظم‌زاده تجلیل شد.