kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
الجزیره به نقل از یک منبع ایرانی:

ایران فقط توافق دائم را می‌پذیرد توافق موقت در دستور کار نیست

همزمان با انتشار مطالبی غیرواقعی از مذاکرات جاری در وین درباره توافق موقت، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران تصریح کرد که طرح توافق موقت هرگز در دستور کار ایران نبوده و تیم ایرانی همچنان به‌دنبال دستیابی به توافقی پایدار و قابل اتکاست.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
همزمان با ادامه مذاکرات در وین یک شبکه آمریکایی با انتشار مطالبی غیرواقعی، مدعی ارائه پیشنهاد توافق موقت در مذاکرات وین شد.
 شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی‌نیوز» به نقل از دو تن از مقام‌های ارشد آمریکا ازجمله یک مقام کنگره و یک مقام سابق آمریکایی و چهار منبع آگاه از مذاکرات وین مدعی شده که روسیه در هفته‌های اخیر به‌عنوان بخشی از تلاش برای احیای برجام، درخصوص یک توافق موقت احتمالی هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده که شامل رفع محدود تحریم‌ها در قبال وضع مجدد برخی محدودیت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌شود.
این شبکه آمریکایی مدعی شده است که طبق یکی از پیش‌نویس‌های توافق موقت، ایران ملزم به توقف غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد و کنار گذاشتن ذخایر فعلی اورانیوم ۶۰ درصد شده و احتمالاً آن را به روسیه صادر کند و علاوه بر آن یکسری محدودیت‌های دیگری برای ایران وضع شده و در عوض آن قادر خواهد بود به یک میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود که در حساب‌های بانکی در کره جنوبی مسدود شده، دسترسی پیدا کند.
به‌دنبال این خبر، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که «ایران به‌دنبال یک توافق قابل‌اعتماد، اما درعین‌حال پایدار است که با وعده‌هایی که در برجام داده شده، سازگاری داده باشد و هرگونه توافقی که این دو شرط را محقق نکند، در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار ندارد.»
الجزیره به نقل از منابع ایرانی:
تهران تنها توافق دائم را در وین می‌پذیرد
همچنین شبکه قطری الجزیره به نقل از منابع ایرانی اعلام کرد که تهران در مذاکرات وین تنها توافق دائم را می‌پذیرد.
شبکه الجزیره به نقل از یک منبع نزدیک به هیئت ایرانی در مذاکرات وین اعلام کرد: تنها به توافق هسته‌ای دائمی فکر می‌کنیم و خواهان توافق موقت نیستیم.
این منبع گفت: پیشنهاد توافق موقت هیچ‌گاه در برنامه ما نبوده است. تهران تنها توافق دائم و با اصول و پایه‌های محکم را می‌پذیرد.
طرح توافق موقت 
هرگز در دستور کار ایران نبوده است
علاوه بر این، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران هم در گفت‌وگو با تسنیم تصریح کرد که طرح توافق موقت هرگز در دستور کار ایران نبوده و تیم ایرانی همچنان به دنبال دستیابی به توافقی پایدار و قابل اتکاست. البته خود ان‌بی‌سی هم گزارش داده بود تهران این پیشنهاد برای توافق موقت را نپذیرفته است.
لازم به ذکر است که اخیراً روزنامه «رأی‌الیوم» چاپ لندن با انتشار خبری مدعی شده بود که توافق در وین تکمیل شده و موانعی که در مسیر مذاکرات در دورهای قبلی وجود داشت، برداشته شده است که در همین خصوص یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران این ادعا را کاملاً غلط و ساختگی خواند و گفت: به‌نظر می‌رسد این روزنامه با انتشار این خبر به‌دنبال اهداف دیگری است.
پیش از آن هم اندیشکده معروف آمریکایی «گروه بین‌المللی بحران» (ICG) - که رابرت مالی، رهبر تیم مذاکراتی آمریکا در وین و از بانیان اصلی برجام، ریاست آن را بر عهده دارد- در گزارشی ایده توافق موقت را مطرح و نوشته بود: «اروپایی‌ها می‌توانند یک توافق موقت را پیشنهاد کنند که طی آن، تهران برخی از حساس‌ترین فعالیت‌های اشاعه‌ای خود را در ازای تخفیف محدود در فروش نفت یا دسترسی به منابع ارزی تعلیق کند.»
آمریکایی‌ها، «توافق موقت» را برجام منفی (JCPOA-minus) معرفی و عنوان می‌کنند که: «برجام منفی (توافقی با مفاد کمتر از برجام) می‌تواند ایستگاهی برای رسیدن به برجام پلاس (توافقی با مفاد بیشتر از برجام) باشد.»!
رسانه‌های غربی در حالی هرازگاهی گزاره «توافق موقت» را برجسته و آن را ایده‌ای برای خروج از «بن‌بست» معرفی می‌کنند که مقامات ایرانی همواره ضمن تأکید بر مطالبات ایران (لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین از سوی طرف مقابل) اعلام کرده‌اند که «چیزی به نام توافق گام‌به‌گام و توافق موقت مطرح نیست.»
بر اساس آنچه کارشناسان و تحلیلگران تأکید می‌کنند، هدف طرف‌های غربی از طرح و برجسته‌سازی گزاره «توافق موقت» این است که توافق موقت فرصتی را فراهم می‌آورد تا آمریکا با بازگشت به برجام بتواند فشار حداکثری علیه ایران را با سازوکارهای تهدیدآمیزی چون «اسنپ‌بک» دنبال کند.
امروز ایران دست برتر را دارد
اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اقتصادی پیرامون توافق موقت به خبرنگار کیهان گفت: «خداوند به هر امتی فرصت‌هایی می‌دهد که اگر در آن فرصت‌ها قدر ندانیم و به هوش نباشیم نعمت از کف ما می‌رود. من تصورم این است که غرب امروز برای فرار از موقعیتی که در آن قرار گرفته به طرح موضوع «توافق موقت» روی آورده است چراکه امروز دست برتر از آنِ کشورمان است که این دست برتر از دو جا نشأت می‌گیرد.»
این نماینده مجلس در ادامه افزود: «نخستین منبعی که این دست برتر را از آنِ ایران کرده موضوع اتحاد و مقاومت ملت در داخل است و دومین منشأ آن اقدامات مجلس و دولت است که به یکه‌تازی غرب در بدعهدی پایان داد. مجلس یازدهم با تصویب قانونی به عمل یک‌جانبه ایران به تعهدات پایان دادند و می‌بینیم که نتیجه آن امروز تا غنی‌سازی 60 درصد هم رسیده و کشورمان ظرف مدت کوتاهی به بالاترین نقاط در فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای خواهد رسید به یاری خداوند و عنایت و دعای حضرات ائمه معصومین(ع).»
شاکری در ادامه افزود: «بنابراین غرب هیچ چاره‌ای ندارد جز آنکه به یک توافق برسد و در چنین حالتی سخن گفتن از توافق موقت جفا به ملت ایران است چراکه دست برتر ایران را زائل خواهند کرد. توافق موقت خواسته واقعی مردم ایران که رفع حقیقی تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن است حاصل نخواهد کرد. این را هم اضافه کنم که از لحاظ اقتصادی کشور حرکت رو به جلویی را آغاز کرده و سال آینده ان‌شاءالله اقدامات دولت نتیجه خواهد داد. سخن این است که وقتی در این موقعیت قرار داریم چرا باید به خواسته‌های کوچک (توافق موقت) تن بدهیم؟!»
توافق موقت یعنی شرطی کردن اقتصاد
حجت‌الاسلام «علیرضا سلیمی» نماینده مردم محلات و دلیجان نیز در این ‌ارتباط توضیحاتی را به خبرنگار کیهان ارائه کرد: «یکی از مشکلاتی که در برجام بود این بود که اقتصاد ما را شرطی کرده بود. شرطی کردن اقتصاد به این معنی است که جامعه و مدیران اقتصادی و فعالان اقتصادی نمی‌دانند شرایط فردا چه خواهد بود. این کلاه در برجام سر تیم مذاکره‌کننده رفت. آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که همان روند را دوباره پیگیری کنند و اقتصاد ایران را با یک توافق موقت شرطی کنند به این معنا که هر چند ماه یک‌دفعه ما برویم و بنشینیم برای تمدید آن توافق موقت و جامعه یکسره در این تفکر باشد که آیا این بار تمدید می‌شود یا نه؟!»
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: «این موضوع قدرت تصمیم‌گیری و ابتکار عمل را از مسئولین از یک‌سو و از فعالان اقتصادی از سوی دیگر خواهد گرفت و هرلحظه این بیم و اضطراب وجود دارد که اتفاقی خواهد افتاد. آمریکایی‌ها به‌دنبال این هستند که این توافق موقت را به کشور تحمیل کنند و همواره با توافق موقت شمشیر تهدید آنها بالای سر ما خواهد بود.»
سلیمی افزود: «بنابراین باید مراقب بود که فریب آمریکایی‌ها را نخوریم. اما سؤال این است که چرا آمریکایی‌ها و دنباله‌های آن‌ها در داخل کشور به‌دنبال این نیستند که توافق دائمی امضا شود؟! از آمریکایی‌ها در مواضع‌شان و آنچه رسماً و پشت تریبون می‌گویند صادق هستند چرا توافق موقت را پیش می‌کشند؟! آیا این به آن معنا نیست که آن‌ها می‌خواهند دوباره همان بلایی را که در دولت قبل سر این ملت آوردند باز تکرار کنند؟ یعنی ما تعهداتمان را که انجام دادیم آن‌وقت آن‌ها بزنند زیر میز و خارج شوند و به‌این‌ترتیب هم ترمز پیشرفت هسته‌ای را می‌کشند (که قدرت چانه‌زنی ما را در آینده پایین بیاورند) و هم اقتصاد را معطل می‌کنند. نکته بعدی هم این است که گفته‌اند مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. حالا چرا باید دوباره همان مسیری را برویم که قبلاً از آن ناحیه کشور دچار آسیب شده است.»
رهایی از مشکلات حتی بدون برجام
حجت‌الاسلام «سید جواد حسینی‌کیا» نماینده مردم سنقر نیز پیرامون موضوع توافق موقت گفت: «مصالح نظام همواره بر اساس موقعیت‌هایی که پیش می‌آید تعیین می‌شود ولی در شرایط موجود و به‌حسب سابقه‌ای که ما از غربی‌ها در توافق هسته‌ای داریم به این نتیجه می‌رسیم که چنین توافقی منافع ملت ایران را تأمین نمی‌کند.»
وی در ادامه افزود: «نباید این‌گونه تصور کرد که حلال تمام مشکلات ما است. اگرچه چند سال قبل یک طیفی برای جا انداختن برجام در میان این مردم چنین کاری کردند و چنین وانمود کردند که برجام همه مشکلات ما را حل خواهد کرد. بخشی از خود برجام هم موقتی بود که آن‌ همه برای آن به‌به و چه‌چه می‌کردند. شاید بخش مهمی از مشکلاتی که بعد از برجام برای کشور به‌وجود آمد ماحصل همین موقتی بودن‌ها بود. درواقع باید بدانیم که هرکسی که می‌رود که قراردادی را ببندد باید حتماً مصالح کشور را لحاظ کند و لذا توافقی که آن‌قدر محدود است که نمی‌گذارد افق‌های گسترده‌تر برای کشور دیده شود چه منفعتی برای ایران خواهد داشت؟!»
نماینده مردم سنقر اظهار داشت: «متأسفانه در موضوع برجام عده‌ای چنان آدرس‌های غلط به دشمن دادند که امروز هم باوجود تغییر راهبرد دولت و تیم مذاکره‌کننده اما هنوز آن مشکلاتی که قبل از این باعث آن شده‌اند گریبانگیر مذاکره‌کنندگان است. سیاست امروز کشور این است که منهای امید بستن به برجام، روابط خویش را با همسایگانمان بهبود ببخشیم و ماحصل آن مبادلات اقتصادی خویش را با آن‌ها سامان دهیم. همین امروز ما می‌بینیم که نفت بدون اتکا به برجام دارد به فروش می‌رسد که این ماحصل تغییر نگاه و راهبرد در دولت است.»
حسینی‌کیا در پایان خاطرنشان ساخت: «امروزه غربی‌ها در گوشه رینگ قرار گرفته‌اند و برای فرار از این موقعیت و اینکه زمان بخرند موضوع توافق موقت را مطرح می‌کنند که این‌ها باز با توسل به توافق موقت ایران را به انجام تعهداتش فرابخوانند و دوباره خودشان زیر میز بزنند و بدون عمل به تعهدات‌شان از برجام خارج شوند.»
اولیانوف: زمان‌بندی
 نباید عامل تعیین‌کننده نتیجه مذاکرات در وین باشد
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به توییت خبرنگار «وال‌استریت‌ژورنال» که به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته بود این نگرانی وجود دارد که به دلیل کُند بودن روند مذاکرات و زمان‌بندی نتوان به توافقی خوب در وین رسید، واکنش نشان داد.
این دیپلمات روس در توییتی نوشت: زمان‌بندی به شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین بستگی دارد، این‌طور نیست؟ در این شرایط زمان‌بندی بسیار مهم است، اما نباید عامل اصلی تعیین‌کننده نتیجه مذاکرات در مورد آینده برجام باشد. در صورت لزوم، مذاکره‌کنندگان باید کار خود را تسریع کنند.
نماینده روسیه در مذاکرات وین روز (جمعه) هم در توییتی تأکید کرد مسکو احساس فوریت دارد اما مخالف ضرب‌الاجل‌های ساختگی است.
تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین تغییر کرد
به گزارش تسنیم، 2 منبع آگاه در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی‌نیوز اعلام کردند که تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین تغییر کرده است و ریچارد نفیو این تیم مذاکراتی را ترک کرده است تا یک نقش متفاوت را در وزارت خارجه آمریکا به عهده بگیرد.
منابع آگاه افزودند: ریچارد نفیو و رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران بر سر مسیر مذاکرات وین اختلاف‌نظر داشته‌اند.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: ریچارد نفیو نقش مهمی در تیم مذاکراتی آمریکا داشته و حدود یک سال در این تیم خدمت کرده است. وی همچنان در وزارت خارجه آمریکا باقی خواهد ماند.
نفیو در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در وزارت خارجه آمریکا حضور داشت و بخشی از تیمی بود که به تصویب 4 قطعنامه (1797، 1747، 1803، 1929) در شورای امنیت علیه ایران کمک کرد.
او سال 2013 به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا پیوست و سرپرستی کارشناسان مسائل تحریمی در این تیم را به‌عهده گرفت. از نفیو به جهت نقشی که در همین دوران در طراحی شبکه تحریم‌ها علیه ایران داشته است به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین معماران شبکه تحریم‌ها ضد ایران یاد می‌شود.