kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۴۷۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴

لفاظی آمریکا و اسرائیل علیه ایران در آستانه دور جدید مذاکرات حول برجام

مقام‌های آمریکا و اسرائیل در آستانه دور جدید مذاکرات وین، به لفاظی علیه ایران اقدام کردند.

ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که تنها رژیم دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا است، در اجلاس منامه، ادعاهای بی‌سند و بی‌اساس تل‌آویو علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را تکرار کرد.
بنا بر گزارش خبرنگاران اعزامی رژیم صهیونیستی به پایتخت بحرین، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز یکشنبه برای اجلاس امنیتی منطقه‌ای «گفت‌و‌گوی منامه» سخنرانی کرد.
ایال هولاتا در این سخنرانی، ضمن تکرار ادعاها و لفاظی‌ها علیه برنامه هسته‌ای و فناوری پهپاد‌های ایران موضع‌گیری کرد و توافقات سازش عادی‌‌سازی روابط تل‌آویو با امارات عربی متحده و بحرین را مورد تحسین قرار‌داد.
مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خطاب به حاضران اجلاس منامه ادعا کرد، خاورمیانه (منطقه غرب‌ آسیا) و جهان در قبال ایران در یک مقطع حساس قرار دارد.
این مقام ارشد کابینه رژیم اشغالگر قدس ادعا کرد: اکنون زمان آن رسیده که یک پیغام واحد به ایران فرستاده شود: ما هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح‌های اتمی نخواهیم داد.
گنده‌گویی رژیم صهیونیستی
مشاور امنیتی تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا ادامه داد: ما باید این موضوع را تشخیص دهیم که ایران در حال خریدن زمان است و تلاش می‌کند امتیازات بیشتری در مورد موضوع هسته‌ای بگیرد مگر اینکه قاطعانه در مقابل آن بایستیم. ایال هولاتا سپس مدعی شد: اگر ایران به سلاح‌های اتمی دست یابد، این منطقه (غرب آسیا)
وارد یک مسابقه برای تسلیحات اتمی خواهد شد.
این مقام ارشد رژیم صهیونیستی در اجلاس امنیت منطقه‌ای «گفت‌و‌گوی منامه» ضمن موضع گرفتن علیه پهپادهای ایرانی، به پیشرفت‌های ایران در این زمینه اذعان کرد.
ادعاهای ضدایرانی این مقام رژیم صهیونیستی در شرایطی مطرح شده که برنامه هسته‌ای ایران تحت شدیدترین بازرسی‌های بین‌المللی در جهان قرار دارد.
لفاظی تازه یک مقام رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران در آستانه از سرگیری مذاکرات با واسطه ایران و آمریکا در وین ایراد شده است. قرار است هشتم آذرماه نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ارشد ایران و گروه 1+4 (فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین) برگزارشود نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در وین با نمایندگان این گروه دیدارهای جداگانه داشته باشد.
دروغ‌پراکنی مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آن علیه ماهیت برنامه هسته‌ای ایران موضوع جدیدی نیست و تل‌آویو طی دهه‌های گذشته همواره ادعا کرده که ایران در آستانه دستیابی به سلاح اتمی است.
 جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که برنامه هسته‌ای این کشور صرفا برای مصارف مسالمت‌آمیز است. علاوه‌بر این، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب فتوایی علیه سلاح اتمی صادر کردند.
لفاظی آمریکا
درباره گزینه‌های روی میز
برت مک گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور «خاورمیانه و شمال آفریقا» در جمع حاضران در نشست امنیتی منامه همزمان از تعهد آمریکا به دیپلماسی با ایران و آمادگی برای توسل به دیگر گزینه‌ها سخن گفت.
وی مدعی شد: اگر ما مورد آزمون قرار بگیریم، ما (آمریکا) از مردم آمریکا دفاع خواهیم کرد از جمله اگر ضروری باشد از طریق توسل به نیروی نظامی و اگر نیاز به استفاده از نیروی نظامی باشد ما آماده استفاده بسیار قاطعانه از نیروی نظامی را داریم و قرار نیست که ما به تبادل آتش تلافی جویانه با گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران کشیده شویم و آنها هم می‌دانند که اگر ما پاسخ بدهیم، ما آماده  آن هستیم که به صورت قاطعانه و مقتدرانه پاسخ بدهیم.
برت مک گورگ در ادامه گفت: از همان ابتدای دولت بایدن ما بر اساس تجربه و تحلیل این موضوع را مفروض قرار‌دادیم که رژیم ایران دشمن (آمریکا) است و تا آینده‌ قابل پیشبینی، همین طور خواهد بود (دشمن آمریکا باقی خواهد بود).
به گفته او، «ما (دولت جو بایدن) کاملا از دیپلماسی برای رفع مسائل و کاستن از خطر سوءمحاسبات حمایت و استقبال می‌کنیم و به دنبال طرق مختلف برای کاستن تنش‌ها خواهیم رفت هر جا که امکانش باشد».
ساختار حاکمیتی آمریکا- دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان- در غارت و چپاول منابع و دارایی‌های ملت‌های مختلف و ترور و آدم‌کشی، کارنامه سیاهی بر جای گذاشته است. دولت آمریکا به دلیل خوی غارتگری و چپاول، در مقابل دیگر کشورها از ۳ طریق عمل می‌کند؛ حمله نظامی، تحریم و مذاکره.
مواردی از جمله اسقاط پهپاد فوق پیشرفته و گرانقیمت «ترایتون» و موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد و مقابله با دزدی دریایی آمریکا در منطقه و موارد مشابه دیگر، بیش از پیش ثابت کرد که گزینه حمله نظامی به ایران سالهاست که از روی میز مقامات آمریکایی کنار رفته است.
از سوی دیگر، مقامات و ‌اندیشکده‌های آمریکایی صراحتا اذعان کرده‌اند که تحریم‌ها به حد اشباع رسیده است و بیش از این کارایی ندارد و به همین خاطر تحریم‌های جدید صرفا جنبه نمادین خواهد داشت. در مجموع دولت آمریکا در شرایط فعلی تنها یک گزینه در مواجهه با ایران دارد و آن مذاکره است.
دومین سفر گروسی به تهران
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است برای دومین بار در دولت سیزدهم به تهران سفر کند و روز سه‌شنبه ضمن دیدار با رئیس‌سازمان انرژی اتمی، برای نخستین بار با وزیر امور خارجه ملاقات خواهد کرد. سفر گروسی به تهران در آستانه نشست شورای حکام که قرار است روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر (سوم آذر ماه) به مدت سه روز در وین برگزار شود، صورت می‌گیرد. البته پایگاه خبری آکسیوس در این خصوص گزارش داده بود که بعید است شورای حکام آژانس در جلسه آذرماه خود قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران ابراز امیدواری کرد که سفر آتی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدار با مقام‌های ایران منجر به همکاری سازنده شود. وی چندی قبل نیز گفته بود که طبیعی است که  خواسته نخست ایران در این مذاکرات، لغو تحریم‌هاست.
به گزارش فارس، نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس مدعی شد، دستیابی به یک راه‌حل در پرونده هسته‌ای ایران بدون مشارکت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در مذاکرات وین امکان‌پذیر نیست. بر اساس گزارش النشره، وی مدعی شد، بدون مشارکت کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در مذاکرات وین امکان حصول یک راه‌حل برای پرونده هسته‌‌ای ایران وجود ندارد. الجحرف در ادامه ادعاهای خود گفت: مذاکرات با ایران باید شامل برنامه هسته‌ای ایران و رفتار این کشور در منطقه نیز باشد.