kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۶
با حضور وزیر بهداشت

مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن کرونای پاستور و انستیتو فینلای کوبا آغاز شد

مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن کرونای مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا با حضور وزیر بهداشت در اصفهان آغاز شد.


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن پاستور حداقل با مشارکت ۲۴ هزار داوطلب انجام خواهد شد.
واکسن کرونای نوترکیب کنژوگه که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده است، اکنون بعد از گذراندن موفق مرحله ۱ و ۲، وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی می‌شود تا پس از تأیید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.
کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونا با همکاری انستیتو پاستور ایران و کوبا دیروز دوشنبه - (۶ اردیبهشت) با حضور وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز شد. این واکسن که از مراحل قبلی با موفقیت بیرون آمده، در حال تکمیل مراحل کارآزمایی بالینی است.
کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک کوبا و ایران بر روی ۲۰ هزار داوطلب در هشت استان انجام می‌شود، که سهم شهر اصفهان، سه هزار داوطلب است.
به گزارش ایسنا، در بیست و سومین آیین پویش ره سلامت، فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا، انستیتو پاستور ایران - انستیتو فینلای کوبا در اصفهان آغاز شد. ثبت‌نام برای احراز داوطلبی تزریق این واکسن از روز پنج‌شنبه گذشته شروع شد و بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تا روز شنبه چهارم اردیبهشت، ۸۵۰ داوطلب اصفهانی برای شرکت در کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کونژوگه ثبت‌نام کرده‌اند. البته ثبت‌نام داوطلبان همچنان ادامه دارد.
اولین تزریق به دکتر محمدمهدی گویا رئیس ‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و دکتر علیرضا بیگلری رئیس ‌انستیتو پاستور ایران به صورت نمادین انجام شد. دکتر کمال حیدری معاون علوم پزشکی اصفهان سومین داوطلب تزریق، دکتر آرش نجیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چهارمین داوطلب، دکتر فارسی مدیر اجرایی کارآزمایی واکسن پنجمین داوطلب تزریق واکسن شدند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران به یکی از بهترین، موثرترین و پویاترین واکسن‌های کرونای جهانی در انستیتو پاستور دست یافته است.
سعید نمکی دیروز دوشنبه در مراسم بیست‌وسومین آیین پویش ره سلامت و آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اگر کشوری واکسن‌ساز شد بسیاری از فناوری‌های جدید را در اختیار دارد و ما از سرافرازترین کشورها در این زمینه هستیم.
وی تاکید کرد: ایران، درخشان‌ترین کشور در عرصه تولید واکسن کووید۱۹ در منطقه است.
وزیر بهداشت اظهار داشت: مرحله یک و ۲ واکسن کرونا پاستور به خوبی انجام شده و با اطمینان خاطر اجازه اجرای مرحله سوم را دادم.
وی افزود: ما در روزهای ابتدایی شیوع ویروس، کیت تشخیص کرونا نداشتیم و عده‌ای آن را از سازمان جهانی بهداشت آوردند تا اینکه انستیتو پاستور کمک کردند و با کار شبانه‌روزی این کیت‌ها را ساختند.
وی با بیان اینکه ۵۶ روز طول کشید تا از وارد‌کننده مواد شوینده، ماسک و لباس محافظتی به تولید‌کننده و صادر‌کننده آن تبدیل شدیم، گفت: بسیاری در دنیا فکر می‌کردند که کرونا، تیر خلاص جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، است.
نمکی با‌ اشاره به اینکه یکی از این زمینه‌ها، واکسن کرونا بود، اضافه کرد: سهمیه ایران از کوواکس در ابتدا هشت میلیون دوز بود اما بعد آن را به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار رساندیم.
وزیر بهداشت گفت: برای واردات واکسن اردیبهشت ۹۹ با کشورهای هند، روسیه و چین مذاکره داشتیم و ۹ ماه طول کشید تا با روسیه قرارداد بستیم.
نمکی با بیان اینکه واردات واکسن غیر از کوواکس بصورت قطره چکانی است، اظهار داشت: ۸۵ درصد واکسن‌ها در هفت کشور مصرف می‌شود.
وی تاکید کرد: راه پایدار در تامین واکسن کرونا تولید داخل است که این راه را با شجاعت و جسارت و تکیه بر دانشمندان خودمان آغاز کردیم که یکی از آنها انستیتو پاستور است.
وی با بیان اینکه عده‌ای در حسرت تولیدهای واکسن ایرانی می‌سوزند، گفت: ما با ۶ پلتفرم متفاوت در کشور کار می‌کنیم که یکی از بهترین آنها این کار بزرگ در انستیتو پاستور است و به‌زودی طرح دیگری نیز رونمایی می‌شود و همچنین سایر طرح‌های واکسن سازی مانند برکت.
وی خاطرنشان کرد: عده‌ای ما را تخطئه کردند که چرا فاز سوم سایر واکسن بقیه را استفاده نکردید و من گفتم فقط یک شرط دارد که دانش فنی آن نیز انتقال یابد و مردم کشورمان را به این حقارت مبتلا نمی‌کنیم که عامل آزمایشگاهی دیگران شویم.
در این مراسم نخستین واکسن مرحله سوم کارآزمایی بالینی کرونا پاستور به محمد مهدی گویا رئیس‌اداره مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و سپس علیرضا بیگلری رئیس ‌انستیتو پاستور تزریق شد.