kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۶۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
دیلی‌میل فاش کرد

نخست‌وزیر انگلیس: قرنطینه بی‌فایده است بگذارید اجساد انباشته شوند

«دیلی میل» گزارشی منتشر و به نقل از «بوریس جانسون» نوشته، «قرنطینه لعنتیِ دیگری در کار نیست، بگذارید هزاران جسد روی هم انباشته شوند». پس از بروز حساسیت‌های اجتماعی نسبت به این گزارش، وزیر دفاع انگلیس مامور تکذیب این خبر شد.



   سرویس خارجی-

داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان تا عصر دیروز از 147 میلیون و 837 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 3 میلیون و 123هزار نفر رسیده است. بر اساس داده‌های این وبگاه 110 هزار مبتلا نیز در سراسر جهان در «وضعیت وخیم» بیماری به سر می‌برند. در بین کشورها نیز هند بدترین وضعیت را دارد. اما در انگلیس که این روزها به نظر می‌رسد دولت این کشور توانسته با قرنطینه و واکسیناسیون گسترده کرونا را مهار کند افشای اظهارات بوریس جانسون جنجالی شده است. روزنامه «دیلی میل» گزارش داده که نخست‌وزیر انگلیس ماه اکتبر(مهر99) در جلسه‌ای در دفتر کارش در خیابان «داونینگ استریت» گفته «قرنطینه لعنتیِ دیگری در کار نیست، بگذارید هزاران جسد روی هم انباشته شود». این روزنامه به نقل از منابع خود گزارش داد «جانسون» این اظهارنظر را بعد از آن بیان کرد که «مایکل گاو» عضو پارلمان این کشور هشدار داده بود «باید از سربازان برای محافظت از بیمارستان‌هایی که ظرفیتشان به دلیل تعداد زیاد بیماران کرونایی پر شده، استفاده شود».
پس از جنجالی شدن این گزارش، وزیر دفاع انگلیس دست به کار شد و این خبر را تکذیب کرد. به گزارش فارس، «بن والاس» دیروز درخصوص این گزارش به «اسکای نیوز» گفت: «(این گزارش) درست نیست. تقریباً همه صراحتاً آن را رد کرده‌اند. ما درگیر نوعی داستان کمدی از این شایعات شده‌ایم؛ می‌دانید منابع ناشناس از مشاوران ناشناس درباره وقایع ناشناس صحبت می‌کنند. می‌دانید، ببینید، هیچ یک از این‌ها جدی نیست».
این گزارش همچنین در میانه نزاع نخست‌وزیر انگلیس و «دومینیک کامینگز» مشاور ارشد سابقش منتشر شده است. به گزارش روزنامه «تایمز» انگلیس، «کامینگز» که زمانی دست راست «جانسون» بوده قصد دارد وی را شخصاً به دلیل مرگ ده‌ها هزار نفر بر اثر کرونا در انگلیس مقصر معرفی کند. او قرار است اطلاعات حساسی را در این خصوص در روز ۲۶ ماه مه (پنجم خرداد) در اختیار اعضای پارلمان به عنوان بخشی از تحقیق درباره نحوه عملکرد دولت در مهار کرونا که از سوی کمیته‌های منتخب بهداشت و علوم انجام می‌شود، قرار دهد.
فرار ثروتمندان هندی
از هند نیز خبر می‌رسد که با تشدید اوضاع کرونایی در این کشور ثروتمندان هند برای فرار از موج چهارم همه‌گیری کرونا در کشورشان هر بهایی می‌پردازند. به نوشته نشریه «بیزنس اینسایدر»، پولدارها هزاران دلار می‌پردازند تا در آخرین دقایق پیش از برقراری مقررات منع سفر، با جت‌های خصوصی از کشور بگریزند. به گزارش نشریه «گلف نیوز»، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای آن‌ها، امارات متحده عربی است که فاصله کوتاهی تا هند دارد و روزانه صدها پرواز میان دو کشور انجام می‌شود. هفته گذشته، امارات اعلام کرد که از روز یکشنبه، ورود مسافران از هند را به مدت ده روز ممنوع خواهد کرد. سخنگوی یک شرکت اجاره دربست هواپیما (چارتر) نیز به خبرگزاری فرانسه گفته هجوم به جت‌های شخصی «جنون‌آمیز» است شرکت هواپیمایی دیگر هند که جت شخصی کرایه می‌دهد گفت که در چند روز گذشته صدها مراجعه‌کننده داشته است.
به گزارش نشریه «ساندی تایمز» چاپ لندن، روز
یک شنبه دست‌کم هشت جت شخصی از هند به انگلیس پرواز کرده‌اند که کرایه هر یک از آنها برای این پرواز ۹ ساعته، بیش از 100هزار پوند است. به نوشته ایندیپندنت، هند در چهارمین روز پیاپی شاهد بالاترین شمار ابتلا به ویروس کرونا بود. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز یکشنبه در پیامی رادیویی گفت: «بعد از مقابله موفق با موج اول [همه‌گیری کرونا] روحیه بالایی داریم، اما این توفان کشور را درهم شکسته‌ است».توفانی که مودی از آن یاد کرد، ثبت روزانه بیش از 300هزار مورد ابتلای جدید  برای چهارمین روز پیاپی بود که از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، بالاترین آمار در جهان است. روز دوشنبه نیز تعداد مبتلایان به کرونا در هند به بیش از 352 هزار نفر رسید و این درحالی است که کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه و همچنین آمریکا وعده ارسال کمکهای پزشکی به این کشور را داده‌اند.
سیل شایعات در فضای مجازی هند
از سوی دیگر  بر اساس گزارش شبکه راشاتودی، دولت دهلی‌نو برای مقابله با اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر، فیس بوک و اینستاگرام که در شرایط بحرانی این کشور مدیریت مبارزه با کرونا را مختل کرده‌اند به قوانین اضطراری متوسل شده است تا با این اخبار جعلی مقابله کند. یکی از پیام‌های جعلی که در هند بازتاب زیادی داشته است نقل قولی از وزیر کشور هند است که خطاب به «نارندرا مودی» نخست‌وزیر این کشور گفته است «هرگز تو را نمی‌بخشم». پیامی که در شبکه‌های اجتماعی هند دست به دست می‌شود. دولت دهلی‌نو طی روزهای گذشته به خاطر کاهش محدودیت‌های کرونا و صدور مجوز برگزاری مراسمات مذهبی و اجتماعات سیاسی با انتقادات شدیدی مواجه است. پیش از این هند موفق شده بود شمار موارد ابتلا را به زیر ده هزار مورد برساند، اما منتقدان می‌گویند که سهل‌انگاری دولت باعث وقوع طوفان اخیر شده است.وزارت ارتباطات و فناوی هند اعلام کرده است که در حال رصد و سخت‌گیری علیه افرادی است که با انتشار اخبار جعلی درباره ویروس کرونا باعث افزایش ترس و وحشت مردم شده‌اند.
رشد هزینه‌های نظامی در دوران کرونا
خبر دیگر اینکه موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی«استکهلم» روز دوشنبه گزارش داد، هزینه‌های نظامی در سراسر جهان با وجود تاثیر مخرب کرونا در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۹، در حدود ۲.۶ درصد افزایش یافته و به ۱.۹۸ تریلیون دلار رسیده است. از جمله کشورها با بیشترین بودجه نظامی هم آمریکا، چین، هند، روسیه و انگلیس هستند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند هزینه‌های نظامی کاهش یابد، زیرا بحران مربوط به ویروس کرونا باعث آسیب به اقتصادهای بزرگ و کوچک شده است. با این وجود، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بعید است این پاندمی روندهای استراتژیک بلندمدت را که از دهه گذشته آغاز شده، تضعیف کند. این گزارش تاکید می‌کند که این رشد در بحبوحه کاهش قابل توجه ۴.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی جهان اتفاق افتاده است که عمدتا ناشی از عواقب همه‌گیری کروناست.