kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۲۳۷
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
یک کارشناس اقتصادی:

اقتصاد کشور از دهه 70 تاکنون آزمایشگاه نظرات غربی بوده است

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از رفتار بانک‌های خصوصی در سه دهه اخیر گفت: بانک‌های خصوصی ما در سال‌های گذشته در بحران مسکن، بحران ارز و ...دست به خلق پول زده و بحران را عمیق‌تر کرده‌اند.



حامد خلیلی در گفتگو با فارس اظهار داشت: اقتصاد ما از دهه 70 تاکنون آزمایشگاه برخی نظریات غربی بوده است. نرخ تشکیل سرمایه در کشور طی 10 سال اخیر صفر شده است. بانک‌های خصوصی کشور در سال های گذشته عملکرد مناسبی نداشته‌اند. در بحران مسکن، بحران ارز و یا هر بحران دیگری که در اقتصاد ایران ایجاد شده است، بانک‌های خصوصی دست به خلق پول زده‌اند و بحران را عمیق‌تر کرده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل خلق پول در کشور با کنار گذاشته شدن بانک‌های خصوصی حل می شود؟ گفت:حرف بنده از بین بردن بانک‌های خصوصی نیست. بلکه باید این بانک‌ها نیز در اقتصاد جایگاه خود را داشته باشند. یعنی باید برای عملکرد آنها نوعی محدودیت ایجاد کرد و در قانون این بانک‌ها نوعی تبصره گذاشت. یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان در حوزه خلق پول می‌گوید «ما می‌توانیم بانک‌های خصوصی را نگه داریم اما در صورتی که بتوانیم از خلق پول این بانک‌ها جلوگیری کنیم». ایشان یک راهکار ارائه می‌کند. راهکار ایشان این است که بانک‌های خصوصی در صورتی که از خلق پول منتفع می شوند، باید هزینه آن را نیز بپردازند. نباید اجازه داد هزینه خلق پول به صورت تورم و افزایش قیمت ها به سمت مردم حرکت کند. پس بانک های خصوصی هم می‌توانند باشند و در صورتی که بخواهند بنگاه‌داری کنند و یا درآمدشان از خلق پول را به جیب خودشان بگذارند، باید جلوی این امر گرفته شود و انتفاع این مسئله را در جیب مردم بگذاریم.
خلیلی در ادامه تاکید کرد: ما در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی نباید سیاست‌هایمان شبیه فدرال رزرو باشد. در بانک مرکزی آمریکا و نظام بانکداری این کشور، همه بانک‌ها خصوصی هستند. اما ما در ایران معتقدیم پول، بیت‌المال است و خلق پول در کشور ما تابع هیچ نظریه غربی نیست. اما تقریبا همه نظریات اقتصادی می‌گویند در حوزه خلق پول باید دقت بسیار بالایی داشت. این کارشناس اقتصادی افزود: خلق پول را هر کسی انجام می دهد، یک نوع قدرت است که از جانب همه مردم در اختیار او قرار داده می‌شود. ما در نظام جمهوری اسلامی، نیاز نداریم که ببینیم حتما سایر بانک‌های مرکزی از جمله فدرال رزرو در این زمینه چه می‌کنند. ما می‌خواهیم یک نظام اقتصادی درست کنیم که مطابق با ارزش‌ها و اصولمان باشد نه اقتصادی که مبتنی بر نظریات غربی و لیبرالی باشد که از ارزش‌ها و اصول ما فاصله دارد و به کار ما نمی‌آید.
وی ادامه داد اگر ما می‌خواستیم شبیه کشورهای غربی بشویم، پس چرا انقلاب کردیم لذا نکته مهم این است که ما می‌خواهیم اقتصادی مبتنی بر ارزش‌ها و اصول خودمان را داشته باشیم.