kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۲۰۳
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶

کیهان: برجام چه عبرتی برای دولت داشت؟ سخنگوی دولت: باید سرفصل کتاب‌های درسی شود!

اظهارات سخنگوی دولت درباره عبرت گیری از سرنوشت برجام نشان می‌دهد که متاسفانه دولتمردان نه تنها از خسارتهای عظیم این توافق به کشور و مردم عبرت نگرفته‌اند بلکه بر ادامه این مسیر غلط و پر خسارت در روزهای پایانی عمر دولت اصرار دارند.



سرویس سیاسی-

علی ربیعی سخنگوی دولت دیروز سه شنبه (31 فروردین) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گه به صورت مجازی و از طریف ویدئو کنفرانس برگزار شد در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه «آیا سرنوشت برجام برای دولت عبرتی هم داشت؟» گفت: «اگر عبرت را به معنای درس آموزی بگیرید که به اعتقاد من برجام درس آموزی زیادی از جنبه‌های مختلف و استراتژی‌های مختلف از برای مقاومت گرفته تا یکجانبه ندیدن مسائل داخلی و خارجی و عجولانه تصمیم نگرفتن داشته است».
سه گزاره که سخنگوی دولت در ستایش برجام و به عنوان درس‌های این توافق از آن یاد کردند اتفاقا از جمله نقاط ضعف این توافق بود زیر پا گذاشته شد. اول اینکه اصل مذاکره از ابتدای روند برجام از سوی جریان حامی دولت در تقابل با مقوله مقاومت در برابر آمریکا و استکبار مطرح شد، دوم اینکه امروزه حتی کارشناسان سیاسی و اقتصادی حامی دولت هم اذعان دارند که مهم‌ترین عامل شکست سیاستهای دولت، یکجانبه‌نگری و اصطلاحا چیدن همه تخم مرغ‌ها در سبد سیاست خارجی و برجام بود. سوم اینکه عجله دولت در انعقاد و اجرای تعهدات برجام حتی زودتر از موعد مقرر شده بود که همه امتیازات را به حلقوم آمریکا و اروپا ریخت و دست کشور را خالی کرد.  
وی ادامه داد : «همان روزی که ترامپ برجام را پاره کرد اگر ما خارج شده بودیم الان چه وضعی داشتیم وکجای دنیای از نظر اخلاقی ترامپ را منزوی میکرد. اینها درسهای زیادی است که می‌شود نوشت. شاید از برجام کتابها بشود نوشت و شاید هم برای رشته‌های مختلف درسی برجام یک سرفصل درسی حداقل در حوزه سیاستگذاری میتواند قرار بگیرد.»
تبعات جبران‌ناپذیر اعتماد به آمریکا
برای آیندگان ثبت شود
سخنگوی دولت در حالی برجام را مناسب برای سرفصل‌های درسی در حوزه سیاستگذاری دانست که اتفاقا منتقدان این توافق پر خسارت هم معتقدند که باید تجربه‌های عبرت آموز برجام در کتابهای درسی ثبت شود تا آیندگان بدانند، خوش بینی مفرط و اعتماد به آمریکا و غرب چه تبعات بعضا جبران ناپذیری به همراه دارد و چه خسارتهایی به کشور وارد کرده است.
 دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «برجام باعث تقویت اعتماد به نفس ملی و اعتقاد به توانایی داخلی در احقاق حقوق مردم و مشخص شدن این واقعیت شد که هم می‌توان احقاق حقوق از جامعه جهانی کرد و هم حق خود را برای برخورداری از فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز داشت. سرنوشت برجام به ما یاد داد که هرچند در امنیت‌زدایی ایران موفق شدیم و افق امکانات تازه به رویمان گشوده شد اما بخاطر اختلافات داخلی نتوانستیم چنانکه شایسته بود از آن استفاده کنیم».
عدم استفاده از ظرفیت برجام عهدشکنی دشمن بود
یا نقد منتقدان؟!
قطعا نمیتوان بر اصرار جناب ربیعی برای دستاورد سازی با برجام بخاطر کارنامه خالی این دولت چندان ایراد گرفت اما نکته تاسف بار آنجاست که سخنگوی دولت منتقدان داخلی را مقصر عدم استفاده از آن میخوانند، نه طرف بدعهد غربی را.
سخنگوی دولت در ادامه اظهار کرد: برجام به تنهایی برای بهبود چشمگیر اقتصاد ملی کافی نبود چون با وجود رفع کردن یک مانع بزرگ خارجی، نارسایی‌های دیگر از جمله در نظام مالی و بانکی و مقررات دست و پا گیر و مهم‌تر از اینها اختلاف‌های سیاسی که مانع از شکل گیری اجماع ملی حول برنامه توسعه کشور بود، سد راه بهره‌مندی از شرایط مطلوب شد.  
از وعده رونق اقتصادی تا اذعان به ناکافی بودن برجام
 برای رشد اقتصاد
سخنگوی دولت در حالی به کافی نبودن برجام برای بهبود اقتصاد ملی اذعان می‌کند که دولت تدبیر و امید با شعار و وعده «آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند که اصلاً کسی دنبال یارانه نرود» رای مردم را گرفته بود و در ادامه قرار بود که با برجام از تحریم‌های مالی و بانکی گرفته تا مشکلات محیط زیستی و حتی آب خوردن مردم هم حل شود.
وی با تاکید بر اینکه برجام درس‌های زیادی به ما یاد داد افزود: «مهم‌ترین عبرتی که از سرنوشت برجام گرفتیم را این موضوع عنوان کرد که تصور نمی‌کردیم یک جناح خاص، رقابتی سالم را تا مرز عداوتی مسموم پیش ببرد و گاهی همصدا با بدخواهان ایران کند».
 دستیار ارتباطات اجتماعی دولت اضافه کرد: «اینها یک روز دولت را متهم به نابودکردن دستاوردهای هسته‌ای، یک روز متهم به عدم توجه به توانمندی داخلی و یک روز هم متهم به وادادگی کردند و علیه کسانی که در راه دفاع از منافع ملی و آسایش مردم، در حال مصاف دیپلماتیک با قدرت‌های جهانی بودند، تهمت و قلم زدند».
باز هم متهم کردن منتقدان داخلی به همصدایی با دشمن!
گفتنی است متهم کردن منتقدان داخلی به همصدایی با دشمنان در ماجرای برجام در حالی است که بحث مخالفت و عصبانیت دشمنان نظام اسلامی از برجام، استدلال قوی! تیم دیپلماسی دولت یازدهم برای دفاع از برجام و حمله به منتقدان داخلی این توافق بود. اما امروز با گذشت بیش از 4 سال از تصویب و اجرای برجام، جهت‌گیری دشمنان جمهوری اسلامی به سمت موافقت با برجام به خوبی گویای همه چیز است.
ربیعی گفت: در دولت، هم باید تولید و اقتصاد را پیش می‌بردیم  و خوشبختانه سال ۹۹ را با رشد ۲ درصد تمام کردیم؛ هم باید مراقب روان جامعه می‌بودیم و در عین حال،  با عقب راندن تحریم‌ها، حق جامعه مردم ایران را از نظام ظالمانه جهان می‌ستاندیم. در این شرایط، ‌ باید منتظر هجمه‌های داخلی هم می‌بودیم.
ثمرات باغ برجام در حوزه اقتصاد و معیشت مردم!
سخنگوی دولت در حالی از رشد اقتصادی کشور پس از برجام سخن می‌گوید که دلار 30 هزارتومانی، پراید 130 میلیون تومانی، قیمت‌های نجومی در بازار مسکن و خودرو و گرانی‌های افسارگسیخته در قیمت کالاهای مصرفی و همچنین صف مرغ و روغن تنها بخشی از ثمرات برجام برای اقتصاد کشور و معیشت
مردم ماست.
وی اضافه کرد: با وجود این، دولت هیچ گاه از آنچه که به آن اعتقاد داشته، عقب ننشسته و تا آخرین لحظه که مسئولیت داریم، در عقب راندن تحریم، رفع آثار و تبعات آن بر معیشت مردم، پیش‌ بردن تولید ملی و توسعه زیرساخت‌ها و همچنین حفظ جان مردم با خرید و تولید واکسن کرونا، اهتمام ویژه خواهیم داشت. این مشی و تعهد دولت به مردم است و تا روز آخر به آن وفادار خواهد ماند.
اظهارات سخنگوی دولت درباره عبرت‌گیری از سرنوشت برجام نشان می‌دهد که متاسفانه دولتمردان نه تنها از خسارت‌های عظیم این توافق به کشور و مردم عبرت نگرفته‌اند بلکه بر ادامه این مسیر غلط و پرخسارت در روزهای پایانی عمر دولت اصرار دارند.
عبرت‌هایی که دولت باید از برجام می‌گرفت و نگرفت
نکته قابل تامل اینکه از جمله عبرت‌ها و درس‌های که برجام برای دولت و کشور ما داشت و متاسفانه دولتمردان ما از آن تجربه کسب نکردند این بود که اولا آمریکا قابل اعتماد نیست و به تعهدات خود پایبندی ندارد بنابراین رابطه و تعامل با این چنین کشوری امکان‌پذیر نیست.
دوم اینکه تجربه برجام ثابت کرد دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی بر سر مسائل هسته‌ای و موشکی و غیره نیست و دشمنی بر سر ماهیت و هویت دینی و سلطه‌ناپذیری ماست. سوم اینکه برجام نشان داد که گره زدن اقتصاد و معیشت یک ملت به سیاست خارجی و مذاکره، از اساس تصمیم غلط و پرخسارت است.
چهارم اینکه برجام ثابت کرد که کوتاه آمدن در مقابل دشمن به هر دلیلی نه تنها باعث برطرف شدن دشمنی‌ها نمی‌شود بلکه دشمن را وقیح‌تر خواهد کرد.
پنجم اینکه برجام ثابت کرد هدف آمریکایی‌ها از مذاکره تعامل و داد و ستد به معنای عرف آن نیست بلکه دیکته گفتن منویات خود به طرف مقابل است.
ششم اینکه تجربه برجام ثابت کرد اروپایی‌ها سگ زرد هستند و غیر قابل اعتماد و اتکای آنها به آمریکاست.