kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۷۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
آخرین تحولات اوکراین

استقرار 150 هزار نظامی روس در مرز اوکراین/آمریکا ده‌ها جنگنده به لهستان اعزام کرد




با افزایش تنش‌ها در شرق اوکراین، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از استقرار 150 هزار نظامی روس در مرزهای اوکراین خبر داد. همزمان، رسانه‌ها اعلام کردند، ده‌ها جنگنده آمریکایی در لهستان و در نزدیکی مرزهای اوکراین، مستقر شدند.
تنش در شرق اوکراین روز به روز تشدید می‌شود و همزمان با آن، تنش فزاینده دیپلماتیک نیز بین روسیه و غرب همچنان ادامه دارد. دیروز وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد سفیر این کشور در روسیه برای مدتی به واشنگتن بازمی‌گردد. دیروز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با ادعای اینکه حدود ۱۵۰ هزار نظامی روس در مرز اوکراین مستقر شده‌اند، گفت: «خطر تنش‌زایی‌های بیشتر کاملا مشهود است». به گزارش خبرگزاری رویترز، بورل که بعد از گزارش وزیر خارجه اوکراین، به جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، طی یک نشست خبری صحبت می‌کرد، مدعی شد که روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی خود را در شبه‌جزیره کریمه و در مرز اوکراین مستقر کرده است.
بر اساس این گزارش، این مقام اروپایی با بیان اینکه تحریم جدید یا اخراج بیشتر دیپلمات‌های روسی از کشورهای عضو این اتحادیه در نظر گرفته نشده است، اما هشدار داد که انباشت نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین، به بیشترین میزان خود رسیده است.
به نوشته رویترز، یک مقام آمریکایی نیز که خواست نامش فاش نشود، با تاکید بر اینکه اطلاعی از رقم دقیق نیروهای روسیه در مرز اوکراین ندارد گفت، این تجمع نظامیان حدود ده‌ها هزار نفر است.اوکراینی‌ها هفته گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شده‌اند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.کیف چندی پیش کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد‌تانک، را دریافت کرده و مشغول انباشت آنها در نزدیکی مرز روسیه است.پیش از این نیز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با تاکید بر تعهد این کشور به شراکت نظامی با اوکراین، گفته بود که آمریکا کیف را برای دفاع از خودش در برابر مسکو تسلیح می‌کند.
اعزام ده‌ها جنگنده به لهستان
همزمان با استقرار ده‌ها هزار نیروی نظامی روسیه در مرز‌های اوکراین، رسانه‌ها از اعزام ده‌ها جنگنده آمریکایی به لهستان در همسایگی اوکراین خبر می‌دهند. سخنگوی پنتاگون در این باره مدعی شد که اعزام ده‌ها جنگنده آمریکایی به لهستان برای مانور نظامی برنامه‌ریزی شده است و به وخامت اوضاع پیرامون اوکراین ارتباطی ندارد. به گزارش «نووستی»، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون، دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی افزود:  «این مانورهای استانداردی است که از قبل برنامه‌ریزی شده و واکنش مشخصی به روند اوضاع کنونی در مرزهای شرقی اوکراین و شبه جزیره کریمه نیست. اعزام جنگنده‌های آمریکایی به لهستان، بخشی از عملیات روتین است که ما دائما انجام می‌دهیم». روز دوشنبه وزیر دفاع ملی لهستان اعلام کرد که ده‌ها جنگنده آمریکایی در چارچوب برگزاری مانورهای نظامی، در این کشور حضور پیدا کرده‌اند، تا فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا بتواند از آنها در سراسر خاک اروپا استفاده کند. به گفته وی، مانورهای نظامی مشترک لهستان و آمریکا، امنیت در کل قاره اروپا را تقویت کرده است. پیش از این، «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه، نیز هشدار داده بود که آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در حال اعزام نیروهای نظامی خود به نزدیکی مرزهای اروپایی روسیه هستند. به گفته وی، توان بالقوه نظامی اصلی آنها در منطقه دریای سیاه و دریای بالتیک متمرکز بوده و گروه‌های نظامی آمریکایی مستقر در خاک لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک نیز در حال تقویت شدن هستند. 
واکنش به انگلیس
یک منبع در وزارت خارجه روسیه نیز دیروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک»، هدف از برنامه انگلیس برای اعزام کشتی‌های جنگی به دریای سیاه از طریق تنگه بسفر، را ایجاد ترس و وحشت در روسیه و در راستای تلاش برای متاثر کردن سیاست‌های مسکو دانست. وی در این خصوص اظهار داشت:« هر اقدامی که درخصوص ورود کشتی به دریای سیاه انجام می‌شود، تنها یک هدف دارد و آن، افزایش فشار بر کشور ما است. آنها امیدوارند ما متوجه شویم و آن طور که انتظار دارند، رفتار کنیم، انعطاف بیشتری نشان دهیم. شاید فکر می‌کنند می‌توانند ما را از چیزی بترسانند. هدف این است». روز دوشنبه یک منبع در نیروی دریایی سلطنتی انگلیس از اعزام دو کشتی جنگی این کشور به دریای سیاه در ماه می‌(اردیبهشت) خبر داد و گفت، این حرکت برای نشان دادن همبستگی با اوکراین و ناتو در منطقه در برابر وضعیت مرزی روسیه و اوکراین انجام می‌گیرد.به گزارش خبرگزاری «تاس»، یک ناوشکن نوع ۴۵ مجهز به موشک‌های ضدهوایی و ناوچه نوع ۲۳‌، از ناوگان نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در دریای مدیترانه جدا شده و پس از گذر از تنگه بسفر، وارد دریای سیاه شد.  
در روزهای گذشته، آمریکا و متحدانش به بهانه «حمایت از اوکراین»، دست به اقدامات تحریک‌آمیز زده‌اند. در همین زمینه، منابع خبری گزارش دادند یک فروند هواپیمای
«سی -۱۳۰» نیروی هوایی آمریکا اخیرا در یک پایگاه هوایی در «کی‌یف» فرود آمد. گفته می‌شود که این هواپیما تجهیزات و پرسنل نظامی برای کمک به ارتش اوکراین به همراه داشته است. «کریستینا کوین» سرپرست سفارت واشنگتن در کیف، هم گفته که آمریکا امکان افزایش حضور نظامی خود در اوکراین را، در صورت نیاز‌، مورد بررسی قرار می‌دهد.
انتقاد از روسیه
 در بحبوحه تنش‌ها «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در بیانیه‌ای، از قصد روسیه برای جلوگیری از تردد کشتی‌های خارجی در بخش‌هایی از دریای سیاه ابراز نگرانی کرد. او گفت: «این یک اقدام تنش‌زای دیگر از مجموعه تلاش‌های فعلی مسکو برای تضعیف اوکراین و بی‌ثبات کردن آن است».
وزارت دفاع روسیه هفته پیش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، از تاریخ ۲۴ تا 30 آوریل(4 تا 10 اردیبهشت) به کشتی‌های جنگی خارجی و سایر انواع کشتی‌های خارجی اجازه عبور از آب‌های سرزمینی روسیه در سه منطقه از دریای سیاه داده نخواهد شد.در این بیانیه خاطرنشان شده بود، روسیه از تردد کشتی‌ها در تنگه «کرچ» جلوگیری نخواهد کرد و مناطق ممنوعه همگی در داخل آب‌های سرزمینی روسیه قرار دارند.«نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه، در همان روز خاطرنشان کرد که روسیه متوجه تشدید تحرکات نظامی ناتو و به خصوص آمریکا در مجاورت مرزهای روسیه در دریای سیاه شده است.