kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
واکنش کارشناسان اقتصادی به اظهارات رئیس‌جمهور

با گرانی سرسام‌آور نمی‌توان گفت چرخ زندگی مردم می‌چرخد!

اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «امروز هم اقتصاد ما بهتر می‌چرخد هم سانتریفیوژها»، با واکنش گسترده کارشناسان و فعالین اقتصادی کشور مواجه شد.




دکتر قدرت‌الله امام‌وردی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهور بیان کرد: با وجود رشد اقتصادی منفی در سال‌های اخیر، تورم‌های بسیار و افزایش بی‌سابقه قیمت نمی‌توان گفت که زندگی مردم در حال چرخیدن است. سخنان آقای رئیس‌جمهور صادقانه نبود. هیچ کدام از وعده‌های آقای روحانی محقق نشد و من از بیست نمره، یک هم به ایشان نمی‌دهم. دولت به شعارهای خود درباره رفع تحریم‌ها هم عمل نکرد.
شاخص‌های اقتصادی اظهارات رئیس‌جمهور را رد می‌کند
دکتر وحید شقاقی شهری اقتصاددان و رئیس‌دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی نیز در این باره گفت: تصویر اقتصاد دهه نود چیزی خلاف گفته‌های آقای روحانی را به ما نشان می‌دهد. رشد اقتصادی ما در دهه نود صفر بوده است. میانگین درآمد مردم ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده. رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی ۵ درصد است. در سه ساله اخیر پس از پنجاه سال برای اولین بار رشد هزینه‌های جبران استهلاک سرمایه از رشد سرمایه ناخالص کشور پیشی گرفته و این یعنی زیرساخت اقتصاد ایران در حال مستهلک شدن است.
وی افزود: ضریب جینی که در سال نود ۳۶ درصد بوده در سال نود و هشت به ۴۱ درصد رسیده است. در سه ساله اخیر کشور ۱٠۷ درصد تورم را تجربه کرده است. وضعیت کسب و کار کشور در دهه نود ابداً تعریفی نداشته و ایران از نظر بهبود کسب و کار در رتبه ۱۲٠ تا ۱۳٠ جهانی قرار گرفته است. همه این آمارها با هم یعنی ایران در دهه نود یک رکود تورمی سنگین را پشت سر گذاشته است. تحریم‌ها، بیماری کرونا و خصوصا سوءمدیریت داخلی اقتصاد کشور را به این روز انداخته است.  این اقتصاددان ادامه داد: اگر بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مسئولین توجهی به درون‌زا کردن اقتصاد کشور یعنی مدیریت رشد اقتصاد در داخل کشور می‌کردند الان تبعات تحریم‌ها کمتر به مردم فشار می‌آورد. وقتی سهم مدیریت متغیرهای اقتصادی در داخل کمرنگ می‌شود طبیعی است سهم عوامل خارجی مثل تحریم‌ها یا انتخابات آمریکا بیشتر می‌شوند.
چرخ اقتصاد در جهت معکوس به ضرر مردم می‌چرخد
دکتر ساسان شاه‌ویسی تحلیلگر مسائل اقتصادی نیز بیان کرد: چرخ اقتصاد در جهت معکوس به ضرر مردم می‌چرخد. کاش آقای روحانی به مردم بگوید گرانی گوشت و مرغ و خودرو ربطی به تحریم ندارد و به‌خاطر سوءمدیریت او و یارانش است.
از سوی دیگر دکتر علی قنبری اقتصاددان، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون وزیر کشاورزی در دولت یازدهم نیز به «نود اقتصادی» گفت: ادعای آقای روحانی صحیح نیست. تحریم‌ها و شرایط سیاسی اجتماعی جهان باعث شد دولت روحانی به هدف اولیه خود یعنی لغو تحریم‌ها نرسد. برخورد قهرآمیز ترامپ و خروج او از برجام باعث عدم چرخش چرخ اقتصاد و سانتریفیوژ شد. بخش مهمی از مشکلات کشور عدم هماهنگی بین قوای سه‌گانه و خصوصا بین مراکز دولتی و نهادهای حکومتی است که هرکدام به شکل متفاوتی عمل می‌کنند.
اصلا چرخی برای اقتصاد کشور نمانده که بچرخد
محمدرضا زهره‌‌وندی، رئیس‌ کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران هم اظهارات رئیس‌جمهور در مورد چرخیدن چرخ اقتصاد کشور و سانتریفیوژها را توهم‌آمیز خواند و گفت: کجا چرخ اقتصاد کشور می‌چرخد، اصلا چرخی برای اقتصاد کشور نمانده است، دیگر کسب و کاری برای ما نمانده است.  وی افزود: ۶۰ درصد مشکلات اقتصادی فعلی به دلیل خود تحریمی‌های داخلی است و نمی‌توان مشکلات را به تحریم‌های خارجی نسبت داد. همچنین فریال مستوفی عضو اتاق بازرگانی تهران نیز با رد اظهارات رئیس‌جمهور به نود اقتصادی گفت: شاید چرخ سانتریفیوژها بچرخد، ولی چرخ اقتصاد کشور چه طور می‌چرخد؟ وی افزود: من قبول ندارم که اکنون چرخ اقتصاد کشور می‌چرخد. ما هم درگیر تحریم‌های داخلی هستیم و هم تحریم‌های خارجی به زندگی مردم فشار آورده است و به نظر من اظهارات آقای رئیس‌جمهور خیلی خوش‌بینانه است.
اگر چرخ اقتصاد می‌چرخید وضع تولید کشور این نبود
هرویک یاریجانیان، رئیس‌ اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان نیز در این باره گفت: اگر چرخ اقتصاد کشور می‌چرخید بانک‌ها وظایف خود را به درستی انجام می‌دادند و دستگاه‌های اجرایی در خدمت تولید بودند نه اینکه امروز جهت حرکت آنها در مخالفت با تولید باشد.
وی افزود: مشکلات داخلی چندین برابر بیشتر از تحریم‌ها در حال آسیب وارد کردن به اقتصاد کشور است. رسوب کانتینرهای کالا در گمرک، بخشنامه‌های متعدد وزارت صمت و مشکلاتی که بانک مرکزی ایجاد می‌کند، همه در همراهی با تحریم‌هاست و هیچ رویه خنثی‌کننده‌ای نسبت به تحریم‌ها ندارند. مشکلات اصلی در داخل است.