kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲

مدیر اینستکس: بانک‌های بزرگ اروپایی با ما کار نمی‌کنند



مایکل باک، مدیر اینستکس در همایش اقتصادی اروپا و ایران از عدم همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی در زمینه تجارت با ایران انتقاد کرد و گفت که قوانین مالی آمریکا آنها را به شدت محافظه‌کار کرده است.
مایکل باک که در سومین روز از همایش اقتصادی اروپا و ایران سخن می‌گفت اذعان کرد که اینستکس تاکنون داستان موفقیت آمیزی نبوده است.
او ابتدا توضیح داد که این شرکت اروپایی در کنار نهاد متناظر با اینستکس در ایران (سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا معروف به اس تی اف آی) توانست یک مدلی از تجارت بین اروپا و ایران را ایجاد کند که به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و در برابر چالش‌های بازار مقاوم باشد. او گفت که اینستکس می‌تواند معاملات تا ۷۰۰ میلیون یورو را مدیریت کند.
اینستکس و اس‌تی‌اف‌آی
 ابزارهای سیاسی هستند
باک سپس به مشکلات‌اشاره کرد و گفت: اینستکس و اس‌تی‌اف‌آی هر دو در یک قاب بزرگ‌تر، ابزارهای سیاسی هستند. هر دو شرکت زمانی می‌توانند فعالیت کنند که یک محرک سیاسی در تهران، پاریس، لندن و برلین وجود داشته باشد.
وی توضیح داد که ایران از همان ابتدا اعلام کرد که به دنبال هدیه از طرف اروپا نیست و به دنبال تجارت است. اروپایی‌ها پیشنهاد تجارت‌های کوچک را مطرح کردند اما طرف ایرانی آن را رد و اعلام کرد که به انجام فعالیت‌های تجاری بزرگ تمایل دارد.
باک توضیح داد که برای تجارت بزرگ یا به یک خط اعتباری نیاز است یا اینکه پول‌های ایران در خارج از انسداد خارج شود.
وی با بیان این مطالب گفت: ما زمانی می‌توانیم از بن‌بست خارج شویم که یک اعتمادی بین دو طرف باشد. من نمی‌توانم این اعتماد را ایجاد کنم و اعلام کنم کدام طرف مقصر است.
اصلی‌ترین مشکل اینستکس؛ محافظه‌کاری بانک‌های اروپایی
مدیر اینستکس اصلی‌ترین مشکل فعالیت اینستکس را محافظه‌کاری بانک‌های اروپایی توصیف کرد و گفت: بانک‌هایی که با ایران کار می‌کنند با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ به ویژه بانک‌های ایرانی که قانونی در اروپا کار می‌کنند در فهرست تحریم‌های آمریکا هستند.
وی با بیان اینکه اینستکس و اس تی اف‌ای فقط با مشکل بازار مواجه نیستند و با مشکل سیاسی هم مواجه هستند افزود: ما زمانی می‌توانیم کار کنیم که پنجره فرصت سیاسی باز باشد و من خوش بینم که با دولت جدید آمریکا این پنجره به زودی باز شود.
از رفتار بانک‌های بزرگ اروپایی ناراحت هستم
باک سپس گفت: من باید اذعان کنم که از رفتار بانک‌های بزرگ اروپایی ناراحت هستم. آنها نمی‌خواهند با ما کار کنند. آنها به گونه‌ای رفتار می‌کنند گویی ما سمی هستیم و علت آن این است که سیاست‌های آنها درخصوص انطباق با مقررات مالی آمریکا باعث می‌شود که ریسک را از فعالیت‌هایشان دور کنند.
وی افزود: بانک‌ها از سوی آمریکا تحت فشار هستند و باید اعلام کنند چه اقدامات مالی انجام می‌دهند. برای آنها ساده‌ترین کار این است که اصلا طرف تجارت با ایران نروند و این مسئله برای من حیرت آور است. بالاخره اینستکس یک نهادی است که از سوی ۹ کشور اروپایی مورد تائید قرار گرفته، اما به نظر می‌رسد برای آنها اهمیتی ندارد.
ایرانی‌ها به «صبر استراتژیک» خود
ادامه دهند
مدیر اینستکس در پایان با بیان اینکه این «ماراتن» همچنان ادامه دارد، غیر مستقیم به طرف ایرانی گفت که به «صبر استراتژیک» خود ادامه دهد. به گفته باک اوضاع سیاسی و بانکی در حال بهتر شدن است.
به گزارش ایرنا، مقر اینستکس در پاریس است و ریاست و اداره این کنسرسیوم اقتصادی را آلمان بر عهده‌دارد و انگلیس هم به عنوان سهامدار در آن مطرح است. در ابتدا «پر فیشر» بانکدار آلمانی ریاست اینستکس را برعهده داشت و پس از استعفای او، «برند اربل» سفیر پیشین آلمان در تهران نامزد این تصدی شد. انصراف اربل هم باعث شد که «میشل ارهارد باک» دیپلمات پیشین همین کشور به کرسی ریاست اینستکس تکیه بزند.
گفتنی است که همایش سه روزه اقتصادی اروپا و ایران با حضور بالغ بر چهار هزار شرکت‌کننده با هدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فن‌آوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران از دوشنبه گذشته آغاز به کار کرد و دیروز چهارشنبه به پایان رسید.