kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

زنجیره‌­ای­‌ها از اقدامات ناکافی آمریکا می‌نویسند اما از شمارش معکوس بازگشت به برجام تیتر می­‌زنند!





سرویس سیاسی-
روزنامه شرق در شماره دیروز خود در گزارشی به موضوع مواضع اخیر غربی‌ها پرداخت اما نکته‌ای قابل تامل در این میان موجود دارد و آن این است که این روزنامه تیتر گزارش خود را این چنین برگزیده است: «‌‌شمارش معکوس ‌بازگشت به ‌ برجام»!
این تیتر در حالی انتخاب شده که در همین گزارش آمده است: «با این حال به نظر نمی‌رسد آنچه تا امروز اعلام شده برای توقف روند منفی برجام کافی بوده باشد.»! در حقیقت باید گفت اصلاح‌طلبان این گونه منافع ملی را قربانی می‌کنند.
میزان شیفتگی به برجام نزد زنجیره ای‌ها چقدر است که آنها به هر طریق و حتی وقتی شواهد دال بر کافی نبودن اقدامات غربی‌های بدعهد است این جماعت باز مشتاق هستند که آرزوهای خود را تیتر کنند؟
در این گزارش آمده است: «رئیس‌جمهور آمریکا اولین تصمیمات برجامی خود را گرفت. آخر هفته گذشته و در صحبت‌ها و تماس‌های جو بایدن، اولین اقدامات او در زمینه توافق هسته‌ای با ایران تبیین شدند. طبق این مواضع، دولت بایدن آمادگی خود را برای ورود به مذاکره با ایران در این زمینه اعلام کرده است.»
اعلام آمادگی برای مذاکره؟! مگر برجام پس از چندین سال مذاکره به نتیجه ختم نشد و آن نتیجه را همین روزنامه‌ها با عناوینی مانند فتح الفتوح و خورشید تابان قرن در بوق نکردند؟ حالا چرا ایران باید دوباره پای میز مذاکره بنشیند آن هم در مورد چیزی که قریب دو دهه در مورد آن مذاکره شده است؟
غرب به بازی خود آگاه است. هدف آنها از این بازی وقت کشی است و در عین حال معطل نگه داشتن ایران است و در این مسیر طیف موسوم به اصلاح‌طلب به سرباز تمام عیار آنها در نیل به این هدف تبدیل شده است.
در ادامه گزارش شرق آمده: «...صحبت‌های مقامات آمریکا و گزارش‌ها حاکی از این است که در این روند، هیچ تماس و گفت‌وگویی با ایران انجام نشده است. این اقدامات البته در آستانه پایان ضرب‌الاجل مصوب مجلس ایران برای بازگشت آمریکا به برجام مطرح شده‌اند. این اقدامات البته با استقبال برخی ناظران و بازیگران ازجمله روسیه مواجه شده‌اند اما واکنش سرد مقامات ایران حاکی از این است که آنچه جو بایدن در یکی، دو روز اخیر اعلام کرده، برای تغییر مسیر ایران قانع‌کننده نبوده‌ است. وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر بر انتظارات ایران در این زمینه درباره تحریم‌ها و توافق هسته‌ای تأکید کرده‌اند و اقدام متقابل ایران منوط به تغییرات در این زمینه شده است. در این فاصله البته جلسه مقامات سه کشور اروپایی امضاکننده برجام با آمریکایی‌ها نیز به بیانیه‌ای منجر شد که در راستای تبیین رویکرد دولت جدید آمریکا در این زمینه است. تماس‌های بایدن در این زمینه با مقامات اسرائیل و عربستان و صحبت‌های جدید مقامات اروپایی و مقام سوئیسی نیز نشانه‌های چرخش رویکرد در واشنگتن را دارند. با این حال به نظر نمی‌رسد آنچه تا امروز اعلام شده برای توقف روند منفی برجام کافی بوده باشد.»
نباید از یک اقدام توخالی، امتیاز برجامی ساخت
روزنامه ایران دیروز ضمن روتیتر «تحولات برجام در آستانه ضرب الاجل تهران با پالس‌های مثبت آمریکا شتاب گرفت» عبارت «عقب‌نشینی از ماشه شکست خورده» را به عنوان تیتر یک روی صفحه نخست خود نشاند.
در این گزارش آمده است: «دولت آمریکا با انجام چند اقدام اولیه درباره برجام کوشید در آستانه فرارسیدن ضرب الاجل تهران برای متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی، حال و هوای تحولات طوفانی برجام را که در دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا رقم خورده بود، تعدیل کند. آمریکا در ۴۸ ساعت گذشته درخواست دولت پیشین برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت، گفت‌و‌گو با اروپایی‌ها پیرامون ایران را آغاز و محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک را هم لغو کرد.»
گفتنی است، اقداماتی که در گزارش ارگان دولت بدان اشاره شده، امتیاز برجامی نیست. اقدام آمریکا درباره «مکانیسم ماشه» (بازگشت خودکار تحریم‌ها) توخالی، فریبکارانه و در حالی است که درخواست ‌ترامپ برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران یا مکانیسم ماشه مورد پذیرش اعضای شورای امنیت قرار نگرفته و رد شده بود. موضوعی که روزنامه ایران نیز با عنوان «ماشه شکست خورده» در تیتر یک خود [عقب‌نشینی از ماشه شکست خورده] آن را مورد اشاره قرار‌داده است.
تاکید امیرمومنان(ع) بر فریب نخوردن از دشمن
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در مطلبی تأمل‌برانگیز با اشاره به اینکه ایران و آمريکا هر کدام ديگري را موظف به بازگشت تعهدات برجامي مي‌داند، نوشت: «در نهج‌البلاغه از علي(ع) جمله‌اي خطاب به مالک اشتر داريم که خيلي قابل‌توجه است. اميرمومنان مي‌گويد اگر دشمن تو، تو را دعوت به صلح کرد اين دعوت را بپذير که به نفع ملت و کشورت خواهد بود. آنچه باعث رنج و درد مردم در هر کشوري مي‌شود، جنگ‌هاي سردي است که معمولا بين دولت‌ها به‌وجود مي‌آيد. در سال‌هايي که با آمريکا رابطه خصمانه‌اي داشتيم، ملت‌هاي ايران و آمريکا مي‌توانستند روابط خوبي با همديگر داشته باشند».
تسامح و ساده‌لوحی طیف اصلاح‌طلب را پایانی نیست گویا. اگر امیرالمومنین(ع) بر پذیرش صلح تاکید کرده، آن صلحی است که در پس آن نیرنگ و خدعه و بدعهدی نیست. مگر امیرالمومنین(ع) با فریادهای فریبکارانه صلح در جنگ صفین که قرآن‌ها را نیز بر سر نیزه کردند مخالفت نکرد؟! باید به اصلاح‌طلبان گفت: «این تذهبون»