kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷

پایگاه آمریکا با 24 موشک درهم کوبیده شد/انتقام از اشغالگران این‌بار در اربیل




پایگاه اشغالگران آمریکایی در مرکز اقلیم کردستان عراق با 24 موشک 107 میلیمتری هدف قرار گرفت و شمار نا معلومی از نظامیان تروریست آمریکایی کشته و یا مجروح شدند. واشنگتن به هلاکت یک پیمانکار و جراحت 9 نفر دیگر اعتراف کرد.
در پی حمله موشکی شب سه‌شنبه به پایگاه و فرودگاه آمریکایی در اربیل، گروهی موسوم به «سرایا اولیاء الدم» (گردان‌های اولیا دم) با صدور بیانیه ای، مسئولیت آن را به عهده گرفت و اعلام موجودیت کرد. بر اساس بیانیه این گروه، که در پی انتقام خون شهیدان عراقی است، پایگاه آمریکا از فاصله هفت کیلومتری با 24 موشک 107 میلیمتری هدف قرار گرفته است.
در این موشکباران به تاسیسات و هواپیماهای آمریکایی خسارات زیادی وارد شد و تعداد نامعلومی از اشغالگران نیز بر اثر این حمله، کشته و مجروح شدند. به گفته شاهدان، یک هواپیمای نظامی آمریکا و یک پهپاد هجومی این کشور در حمله مذکور، از بین رفتند. مقامات آمریکایی نیز به مرگ یک پیمانکار و جراحت 9 نفر دیگر، اعتراف کردند.
سران منطقه خودمختار کردستان عراق زمان این حمله راکتی را ساعت ۹ و نیم  شب اعلام کرده اند.
گروه عراقی تازه تأسیس سرایا اولیاء الدم همچنین، اعلام کرد که اشغالگران آمریکایی در هیچ جای عراق امنیت نخواهند داشت.
بر اساس خبرهای تکمیلی، موشک ها از یک
موشک انداز تعبیه شده در خودروی «کیا» در منطقه
«کانی قرزاله» شلیک شده اند.
در بیانیه گروه سرایا اولیاء الدم آمده است: « ما به فاصله هفت کیلومتری پایگاه اشغالگران (الحریر) در اربیل نزدیک شده و توانسته ایم ضربات مهلکی را با ۲۴ راکت بزنیم. این راکت ها، به دلیل ناتوانی سامانه
ضد هوایی اشغالگران از رهگیری آنها، دقیقا به اهداف خود
اصابت کردند».
«احمد هوشیار»، مدیر فرودگاه اربیل ، اعلام کرد که پروازهای این فرودگاه همچنان متوقف بوده و مسئولان فرودگاه در حال ارزیابی خسارت های وارد شده هستند.
پیش از این،گروه های مقاومت عراق به آمریکا هشدار داده بودند که در صورت خارج نکردن نیروهای خود از عراق، هدف قرار می گیرند. لذا، حمله مذکور امری طبیعی و قابل پیش بینی بوده است.
واکنش های داخلی و خارجی
در پی حمله به پایگاه آمریکا، مقامات بغداد و اربیل بدون اشاره به تعلل آمریکا در اجرای مصوبه سال گذشته پارلمان این کشور، مبنی بر خروج همه نیروهای خارجی از عراق، عاملان حمله مذکور را تروریست خواندند و این حمله را محکوم کردند.
«برهم صالح» رئیس‌جمهور و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق، طی پیام های جداگانه ای، با تروریستی خواندن عملیات راکتی مذکور، خواستار افزیش تلاش‌ها برای مقابله با این‌گونه اقدامات و عاملان آن شدند.
«مصطفی کاظمی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، هم دیروز دستور تشکیل کمیته‌ای مشترک با اقلیم کردستان برای تحقیق درباره این حادثه را داد، تا عوامل پشت پرده این حمله موشکی شناسایی و
معرفی شوند.
«هوشیار زیباری» از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق، در واکنش به حمله راکتی به فرودگاه اربیل، طی توئیتی تهدید آمیز نوشت: « نیروهای امنیتی درباره منبع این حملات تحقیق می‌کنند و عواقبی در انتظار مجرمان خواهد بود»! از نگاه زیباری، آمریکا در عراق هیچ جرمی مرتکب نشده است و کسانی که به اشغالگران حمله می کنند، مجرم هستند.
«جینین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق، حمله راکتی مذکور را محکوم کرد و گفت: ما از حمله راکتی مرگبار در اربیل، ابراز تاسف می‌کنیم. چنین اقدامات شنیع و بی‌پروایی تهدیدات خطرناکی برای ثبات به شمار می‌روند. پلاسخات نیز مثل زیباری، هرگز مقابل جنایات آمریکا در عراق، چنین موضع قاطعی
نگرفته است.
«نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق، هم دیروز از شورای امنیت و سازمان ملل خواست تا خطرات حمله راکتی به اربیل را جدی بگیرند. وی در بیانیه خود، حمله مذکور را به شدت محکوم کرد.
«مسرور بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان عراق، نیز طی تماس تلفنی با « آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، حمله راکتی به اربیل را محکوم کرد. بلینکن نیز در این تماس تلفنی گفت، آمریکا از عاملان این حمله،
حسا ب‌کشی خواهد کرد!
ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر عبادی» نیز طی بیانیه‌ای، حمله راکتی شب گذشته در اربیل را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت دولت و آسیب زدن به امنیت شهرها و ارعاب شهروندان عراقی دانست و خواستار تحقیق فوری و شفاف برای شناسایی عاملان آن شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «صفاء الاعسم» کارشناس نظامی عراق، از تلاش برخی جریان‌های وابسته به آمریکا برای متهم کردن حشدالشعبی به عنوان عامل حمله به اربیل خبر داد.
«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، نیز با اشاره به برخی شایعات مبنی بر دخالت ایران در حمله مذکور، اظهار  داشت: ضمن این که شایعات قویا رد می‌شود، تلاش های مشکوک برای انتساب آن به ایران نیز شدیدا محکوم است. به گزارش ایسنا، خطیب زاده در ادامه گفت: ایران، ثبات و امنیت عراق را یک امر کلیدی برای منطقه و همسایگان دانسته و هرگونه اقداماتی، که برهم زننده نظم و آرامش در این کشور است، را مردود می شمارد.
تقویت ناتو در عراق
منابع دیپلماتیک اعلام کردند که ائتلاف ناتو شمار نیروهای خود در عراق را از ۵۰۰ نظامی کنونی، به حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نظامی افزایش می‌دهد.
به گزارش رویترز، وزیران دفاع ناتو قصد دارند مأموریت آموزشی این ائتلاف نظامی در عراق را بعد از بهبود وضعیت کرونا افزایش دهند. این خبرگزاری انگلیسی افزود، افزایش حضور ناتو در عراق، باعث تقویت نقش این ائتلاف در منطقه خاورمیانه خواهد شد.