kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۹۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
گزارش خبری تحلیلی کیهان

مدیریت اشرافی و تحمیل گرانی به مردم در حاشیه‌ها گم نمی‌شود!

در حالی که مدت‌هاست طبل رسوایی مدعیان اصلاحات ـ اعتدال با ناکارآمدی و مدیریت‌اشرافی منتهی به جابه‌جا شدن رکوردهای تورم و رکود به صدا در آمده، طیف مذکور شیپور به دست، حواشی راهپیمایی 22 بهمن را برجسته‌نمایی می‌کند تا عاملیت خود در سوزاندن ظرفیت‌های ملی پای اعتماد بلاشرط و بلاوجه به غرب، کوچک شدن سفره مردم، افزایش ضریب جینی (شکاف طبقاتی)، سقوط ارزش پول ملی، بیکاری کم‌سابقه، فشار به مستأجران و گرانی‌های جهشی را بپوشاند.

بانیان مدیریت‌اشرافی و برجام زده مدعی اصلاحات و اعتدال و تدبیر، به شدت دنبال بهانه‌اند برای فرار از مسئولیت و پاسخگویی. حاشیه را بزرگ‌نمایی می‌کنند تا اصل و متن را بپوشانند. حاشیه هم اگر نباشد، آن را می‌سازند و دورش معرکه می‌گیرند.
اولویت بی‌کفایت‌ها
ماجرای محکوم و مشکوک شعار علیه رئیس‌جمهور از سوی عده‌ای در جریان راهپیمایی در یکی از شهرها، ادعای نیاوردن نام امام راحل در قطعنامه پایانی راهپیمایی 22 بهمن و نیز ادعای اندک بودن تصاویر حضرت امام(ره) در راهپیمایی، سه نمونه از تقلای ذکر شده در روزهای اخیر است.
مدعیان اصلاحات ـ اعتدال از حاشیه‌های دلچسب پیش گفته بمب صوتی ساخته، منفجر کرده و چنان برجسته‌نمایی می‌کنند که اذهان عمومی را از عاملیت خود در تحمیل معضلات اقتصادی و مدیریت برجام زده منتهی به جابه‌جا شدن رکوردهای تورم و رکود منحرف سازند.
 مدیریتی‌اشرافی و غیر انقلابی که معضلاتی از جمله تبدیل معیشت مردم به گروگان شیادی‌های غرب، 7 تا 10 برابر شدن قیمت‌ها در حوزه ارز و سکه و خودرو و مسکن، سقوط ارزش پول ملی، نقدینگی فزاینده و تورم‌زا، رکود فراگیر و بیکاری کم‌سابقه را به ملت تحمیل کرده است و حال آنکه همین‌ها مدعی بودند، به واسطه بستن با غرب، همه تحریم‌ها (مالی و بانکی و نفتی و...) برداشته می‌شود، معضلات اقتصادی حل می‌شود و رونق اقتصادی اتفاق می‌افتد، نرخ دلار از 3700 تومان به زیر هزار تومان سقوط می‌کند، مردم از یارانه بی‌نیاز می‌شوند و مشکل آب خوردن و آلودگی هوا و... همگی برطرف می‌شود!در چنین فضایی است که حاشیه‌سازی و غوغا و هیاهو برای بانیان بی‌مسئولیت و بی‌کفایت این فجایع، در اولویت است.
مذموم، محکوم و مشکوک
شعار علیه رئیس‌جمهور از سوی عده‌ای در جریان راهپیمایی 22 بهمن در یکی از شهرها، امری مذموم و محکوم است اما طیف مذکور پس از آن، یک بازی روانی - رسانه‌ای برای تبدیل آن به متن و به فراموشی سپردن اصل را کلید زد.
بیانیه‌ای از سوی «هیئت دولت» منتشر شد که در آن آمده است: «اگر قرار بر این است که با فحاشی از تریبون‌ها و مجال دادن آشکار به هتاکان، صورت مسئله برای منافع زودگذر و تبلیغات چندماهه تغییر کند؛ اگر قرار است، دولت دوران جنگ، ناکارآمد قلمداد شود و بانیان ضدایرانی فشار و تحریم، تطهیر شوند؛ دولت دوازدهم هم با قاطعیت اعلام می‌کند که اجازه نخواهد داد روایت‌های مجعول و فرصت‌طلبی‌های مبتنی بر دروغ، قضاوت عمومی را متاثر سازد.»
حتی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به رئیس‌قوه قضائیه نامه نوشت؛ «با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، همانطور که شاهد بودید روز چهارشنبه در مراسم کم‌نظیر و متفاوت بزرگداشت سراسری سالگرد پیروزی انقلاب عده‌ای موتورسوار، با سردادن شعارهای مخرب و غیراخلاقی نسبت به رئیس‌محترم جمهور سعی کردند با رفتارهای موهن خود، اصل بزرگداشت این مراسم ملی و ضرورت وحدت و اقتدار یکپارچگی نظام و ملت را در برابر دشمنان این ملک و ملت تحت‌الشعاع قرار دهند. از آنجا که پیشگیری از این‌گونه اعمال مجرمانه در سایه اجرای قانون میسر است و اینگونه رفتارهای مجرمانه در روز روشن نسبت به منتخب ملت ریشه در تعلیق تبعیض‌آمیز اجرای مجازات در موارد مشابهی داشته است، خواهشمند است با دستور اقدام و پیگیری قاطع موضوع، زمینه‌اشاعه مفاسد اجتماعی و سیاسی آن و سوءاستفاده مخالفان ایران اسلامی و نظام مرتفع
گردد.»
دولتمردان
نسبت به مشکلات مردم
نیز همین‌قدر حساس باشند
روزنامه‌های مدعی اصلاحات نیز مطابق انتظار برای هم زدن این آش شور و بدمزه به صف شدند.
ماجرای شعار علیه رئیس‌جمهور همانطور که گفته شد، هر چند مذموم و محکوم و پلشت است اما مشکوک نیز هست. چنان که در گذشته اتفاقات مشابهی از جمله اهانت به فائزه هاشمی افتاده که بعدا معلوم شد که ریشه آن هماهنگی و دریافت پول از سوی اهانت‌کنندگان بوده است. از سوی دیگر، باید گفت؛ اهانت چند موتورسوار به رئیس‌جمهور، زشت و محکوم است؛ از دولتمردان انتظار می‌رود نسبت به مشکلات مردم نیز همان‌قدر حساس باشند.
دستاویز دیگر، ادعای نیاوردن نام حضرت امام خمینی(ره) در قطعنامه پایانی راهپیمایی 22 بهمن بود. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در بیانیه‌ای آورده بود: «... بدیهی است در چنین رخداد بزرگی که محور وحدت ملی و فرصتی برای تقویت پایه‌های  مردمی انقلاب و مجالی برای بازخوانی اصول و ارکان سیاست‌های کلی حاکم بر کشور است،کم‌توجهی صورت گرفته در بیانیه پایانی راهپیمایی امسال، به نام و یاد امام و تذکار بر تجدید پیمان با آرمان‌های ایشان، خطایی است که حتی در صورت سهو، قابل اغماض نبوده و مستوجب ارایه توضیح و نیز عذرخواهی تنظیم کنندگان آن، از علاقه‌مندان به امام(ره) و انقلاب بویژه خانواده معظم شهداء و ایثارگران است.»
ادعایی که با واکنش نصرت‌الله لطفی، قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مواجه شد. وی در گفت‌وگو با فارس، با تبریک خلق حماسه پرشور یوم‌الله ۲۲ بهمن و تشکر از مردم بابت حضور در راهپیمایی خودرویی و موتوری، گفت: برخی آقایان به جای شکرگزاری چنین حماسه‌ای از طرف مردم ایران، شروع به جوسازی کردند و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را متهم به حذف نام مبارک امام‌خمینی(ره) از بیانیه پایانی ۲۲ بهمن کردند.
وی با بیان اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ابتدا بنا را بر سکوت قرار داد، چرا که این ادعاها خنده‌دار است و کسی نمی‌تواند آن را باور کند، اظهار داشت: مخاطب ما آقایانی نیستند که این ادعاهای ژورنالیستی را مطرح می‌کنند، چرا که خودشان هم می‌دانند که این ادعاها صحت ندارد و با اهداف خاصی مطرح می‌شود، امّا برای مردم عزیز توضیحاتی مطرح می‌شود.
لطفی ادامه داد: در بیانیه پایانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آمده است «بنیانگذار نستوه و مبارز این انقلاب استوار و شکوهمند اسلامی، به درستی آن را سرآغاز برچیده‌شدن دستگاه ستمگری طاغوت و جلوه‌ای از نهضت پرعظمت حضرت محمد رسول‌الله (صل الله علیه و آله و سلم) نامیدند.» آیا کسی پیدا می‌شود که نداند منظور از بنیانگذار انقلاب، وجود مبارک حضرت امام خمینی(ره) است؟ آیا اگر به جای حضرت علی علیه‌السلام از لفظ امیرالمؤمنین استفاده کنیم، به‌معنای نادیده گرفتن اسم آن بزرگوار است؟
مستمسک دیگر این طیف، اندک بودن تصاویر حضرت امام(ره) در راهپیمایی بود که قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درباره آن گفت: اگرچه کاری که ما کرده‌ایم، در مقابل عظمت نام حضرت امام(ره) ناچیز است، امّا با افتخار و بر حسب وظیفه حداقلی خود باید بگوییم که حداقل ۵۰۰ هزار قطعه پوستر در بین مردم توزیع شده است.
لطفی افزود: «جالب اینجاست مطلبی که مدعی اندک بودن تصاویر حضرت امام(ره) در راهپیمایی است، با تصویر حضرت امام(ره) در دست یکی از راهپیمایی‌کنندگان منتشر شده است که آرم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم بر روی آن پوستر وجود دارد. بهتر بود آقایان عکسی را منتشر می‌کردند که با ادعای خودشان مبنی بر اندک بودن تصاویر حضرت امام(ره) در راهپیمایی ۲۲ بهمن همخوانی داشته باشد.»
حاشیه‌سازی‌های فوق از سوی طیفی صورت می‌گیرد که شاهکار مدیریتی‌اش کوچک شدن سفره مردم و افزایش ضریب جینی (شکاف طبقاتی) است. مدعیان اصلاحات ـ اعتدال که 7 سال با شعار برداشتن تحریم‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های ملی را پای اعتماد بلاوجه و بلاشرط به غرب سوزاندند.
طیفی که باید پاسخگو باشد که چرا امتیازات نقد داد و خسارت‌های سنگین به کشور تحمیل کرد و مشتی وعده نسیه گرفت و علیرغم اینها، تحریم‌ها را برنداشتند بلکه تحریم‌ها از همان دولت اوبامای مؤدب و باهوش! چند برابر شد؟!
طبل رسوایی‌شان
به صدا در آمده،مشغول جوسازی و جار و جنجال شده‌اند
بانیان مدیریت ‌اشرافی و غیرانقلابی با حذف سهمیه‌بندی بنزین و کارت سوخت، خسارت 144 هزار میلیارد تومانی به کشور وارد کردند، با بی‌اعتنایی به عرصه مسکن، از رونق 250 شاخه شغلی و صنعتی و کاهش تورم جلوگیری و فشار بالایی را به مستأجران وارده کرده، 18 میلیارد دلار ارز
4200 تومانی را به کام سوداگران ریختند، نقدینگی را به بخش‌های مولد هدایت نکردند و شرکت‌های بزرگ و زرخیز دولتی را به ثمن بخس واگذار کردند.
اتخاذ سیاست‌های ضد شفافیت و مسبب قاچاق (حذف کارت سوخت، ایران‌کد، شبنم و...)، وابسته‌تر کردن اقتصاد به درآمد نفتی، کاهش شرکای تجاری ایران، تحمیل رکود و تورم به اقتصاد از جمله در بخش‌های پیشرانی مثل مسکن و خودرو و کشاورزی و...، کوتاهی در حمایت از تولید و صادرات، کوتاهی در تأمین و اخذ مالیات از فعالیت‌های غیرمولد و اقشار پردرآمد و پرمصرف و... از جمله دیگر خساراتی است که برجام‌بازان به کشور و مردم تحمیل کردند و اکنون که طبل رسوایی‌شان به صدا درآمده است، مشغول جوسازی و جار و جنجال شده‌اند.
نارنجک‌های دودزا و
 آتش ناکارآمدی و غرب‌باوری
علاوه‌بر موارد فوق، طی هفته‌ها و روزهای اخیر نیز موج جدید گرانی‌های افسار گسیخته با موز 60 هزار تومانی، خیار 20 هزار تومانی، گرانی دوباره مرغ تا 26 هزار تومان و همچنین افزایش قیمت مسکن اتفاق افتاده اما مدعیان اصلاحات ـ اعتدال به جای پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری با حاشیه‌سازی و سیاسی کاری شیپور به دست می‌گیرند و ضامن نارنجک‌های دودزا می‌کِشند اما این دود نمی‌تواند آتش فجایعی را که این طیف با ناکارآمدی و غرب‌باوری خود برافروخته، خاموش کند.