kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

پیوند فکری مدعیان اصلاحات و ترامپ؛ برچسبی که به رقیب می­‌زدند

سرویس سیاسی-
روزنامه شرق در طول سه، چهار ماه گذشته با فضا‌سازی و فریبکاری حملاتی علیه طیف منتقدان دولت تدارک دیده بود آن هم به این بهانه که منتقدان دولت دوست دارند ترامپ رای بیاورد. حالا که فائزه‌ هاشمی در مصاحبه‌ای گفته است دوست داشته که ترامپ رای بیاورد تا فشار حداکثری را بر ایران ادامه دهد روزنامه شرق در یک چرخش 180درجه‌ای به حمایت از دوستداران ترامپ پرداخت!
روز گذشته هم روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد و هم شرق به حمایت از فائزه‌ هاشمی پرداختند. روزنامه شرق در گزارش مذکور نوشت: «ماجراهای خانواده‌ هاشمی ادامه دارد. عمو و برادر کوچکش یاسر هم علیه او موضع گرفته‌اند اما فائزه‌ هاشمی دو روز بعد از نامه سرگشاده برادرش محسن به او، پاسخش را متقابلا با نامه داده... او در این نامه مخاطبانش را به دو دسته منتقد محترم و نامحترم و حامیان شجاع و ساکت تقسیم کرده است.»
این رسم طیف اصلاح‌طلب و دولتمردان است که شعار «نقد‌پذیری» سر دهند اما به منتقدانشان توهین کنند، چنانکه فائزه ‌هاشمی نیز منتقدانش را «نامحترم» خوانده است. اما نکته جالب این است که شرق با لحنی تند به نماینده مجلس تاخته که چرا منتقد کسی شده‌ای که دوست داشته ترامپ رای بیاورد. شرق در این راستا نوشت: «همچنین دو نماینده مجلس در روزهای گذشته به او حمله کرده‌اند که آخری از تریبون مجلس بوده است. علیرضا سلیمی در تذکری در جلسه علنی روز گذشته مجلس گفت: برخی آرزو کردند که کاش ترامپ رأی می‌آورد تا به ایران فشار بیشتری وارد می‌کرد. اینها هویت واقعی خود را برملا کردند... برخی احزابی که این خانم در آنها عضویت دارد، چرا سکوت کردند؟ البته برادرش موضعی گرفت، ولی احزاب چرا ساکت هستند؟»
در ادامه مطلب روزنامه شرق از حمایت «پروانه سلحشوری» از فائزه‌ هاشمی سخن گفته شده است. خلاصه کلام اینکه اظهارات ضدایرانی فائزه‌هاشمی حداقل پرده از چهره طیف موسوم به اصلاح‌طلب و روزنامه‌های زنجیره‌ای برداشت.
بایدن به برجام بازگردد، اصلاح‌طلبان رأی می‌آورند!
روزنامه سازندگی در یادداشتی نوشت: «با بازگشت بایدن به طور حتم، فضای اقتصادی می‌تواند تغییراتی داشته باشد. اگر بایدن به برجام بازگردد شاید مردم هم بخواهند در ایران دولتی بر سر کار بیاید که به دنبال اجرای برجام باشد. این گروه ممکن است در شرایط فعلی و یا دوران ترامپ با توجه به رفتارهای آمریکا از اساس به خاطر دلزدگی‌های مختلف در انتخابات شرکت نمی‌کردند اما حالا با رویکردهای بایدن به دنبال روی کار آمدن دولتی باشند که بتواند برجام را ادامه دهد.»
در ادامه این مطلب آمده است: «بخش‌هایی از اصولگرایی از ابتدا با برجام مخالف بودند و امروز نیز باور چندانی به برجام ندارند.» بنابراین «مردم کمتر به سراغ چهره‌هایی می‌روند که به دنبال دوری از برجام هستند.»
سازندگی نوشت: «کنش سیاسی مردم است که پیروز را مشخص می‌کند و تأکید بر قطعیت تکرار انتخابات 98 در خرداد 1400 غیر منطقی به نظر می‌رسد.»
مدعیان اصلاحات در حالی به دنبال بزک برجام و خیال‌پردازی‌های سیاسی و دوگانه‌‌سازی برجام و غیربرجام (برای بهره‌برداری انتخاباتی) هستند که بایدن هنوز نگفته به برجام باز می‌گردد. مفروض که آمریکایی‌ها به برجام هم بازگردند اما معلوم نیست تحریم‌ها را بردارند، حتی آنکه مشاور امنیت ملی بایدن اخیراً دو بار مصاحبه کرده و گفته که مسائل موشکی و منطقه‌ای هم باید به برجام اضافه شوند!
برنامه نداشتن دولت، علت وضع موجود
فرشاد مومنی، کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «در شرايطي که دولت برنامه نداشته باشد قادر به سنجش اولويت‌ها نيست، بنابراين خيلي راحت‌تر تحت‌تأثير القائات گروه‌هاي پر‌نفوذ ذي‌نفع قرار مي‌گيرد و آن چيزي مي‌شود که ما اکنون مشاهده مي‌کنيم. در شرايط کنوني به شکل وارونه و ناقص و غير‌متعارف مسائل اقتصادي به صورت سطحي مطرح مي‌شوند. نه تصويري کارشناسانه از وضع موجود ارائه مي‌شود و نه تحليل اوليه درباره‌ منشأهاي شکل‌گيري وضع موجود نشان داده مي‌شود. اگر ما ندانيم شدت استيصال و گرفتاري و افزايش غير‌متعارف‌ تعداد بحران‌هاي کشور ناشي از چه سياست‌هايي است چگونه مي‌خواهيم به سمت تجويزهايي برويم که احتمال راهگشايي دارند؟ چراکه نه درک روشني از منشأهاي وضع موجود ارائه مي‌شود و نه درک روشني از پيامدها‌ نشان داده مي‌شود تا ما بدانيم هر کدام از گرفتاري‌هايي که با آن روبه‌رو هستيم پيامد کدام خطا، در چه عرصه‌اي سياستگذاري است». علی‌رغم آنکه طیف مدعی اصلاحات، وضع موجود اقتصادی را ناشی از تحریم‌ها جا می‌زند، صاحبنظران و کارشناسان اعتقاد دارند که علت اصلی وضع موجود اقتصادی، سوءمدیریت در بخش‌های اجرایی است.
تبعات دلار جهانگیری همچنان‌گریبان­گیر مردم
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارش اقتصادی خود به نقل از رييس كميته دستمزد كانون عالي شوراي اسلامي به موضوع افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت‌ها و اثرات آن بر معیشت اقشار ضعیف جامعه نوشت: «يك اشتباه غلط رايج شده كه اگر امروز ارزان بفروشيم بايد فردا گران‌تر بخريم و همين باعث رشد هر روزه قيمت‌ها در بازار شده است و قيمت‌ها را بي‌رحمانه بالا مي‌برند...با اين شرايط زمينه براي سودجويي سرمايه‌گذاران باز است و دولت هم چندان اهميتي به اين قضيه نمي‌دهد و از ارديبهشت ماه به واردكنندگان اعلام كرد از ارز ۴۲۰۰ توماني خبري نيست و هر طور صلاح مي‌دانيد كالا را وارد كنيد. در اين خصوص آقاي روحاني هم اخيرا گفت: ارز ۴۲۰۰ توماني از ابتداي سال تقريبا حذف شده و به حبوبات، مرغ و تخم‌مرغ و... ارزي تعلق نگرفته، اما مردم خريد كردند. اين در حالي است كه دهك‌هاي پايين كشور واقعا در اين مدت آسيب ديدند و تنها دهك‌هاي بالا و اطرافيان ايشان افزايش قيمت‌ها برایشان فرقي نمي‌كند.»
دولت در اشتباهی فاجعه‌بار گمان می‌کرد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند کنترل و ثبات بازار ارز را به دست بگیرد درحالی‌که این آرزو جامه عمل نپوشید و نه‌تنها جلوی التهاب در بازار و قیمت‌ها را نگرفت، بلکه به توزیع گسترده رانت برای عده‌ای خاص منجر شد. وعده‌های مکرر جهانگیری برای پوشش تقاضاهای ارزی کشور با دلار ترجیحی از همان ماه‌های ابتدایی محقق نشد و زمینه فساد ارزی با موج ثبت سفارش برای واردات کالا آغاز گردید به‌طوری‌که برخی سودجویان، کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردند اما با نرخ ارز آزاد فروختند و از این طریق سودهای هنگفتی عایدشان شد.  درواقع این افراد عده‌ای جز رانت‌خوار و سودجو نبودند که طی این سال‌ها از سیاست‌گذاری‌های اشتباه اقتصادی بهره‌برداری کرده و روزبه‌روز از نظر مالی فربه‌تر شدند.