kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
وزارت جهاد کشاورزی:

تولید میوه تا پایان امسال به 25 میلیون تن می‌رسد

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید محصولات باغی تا پایان سال به ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن کل می‌رسد که محصولات سردسیری و خشک سهمی ‌نزدیک به ۵۰ درصد دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، داراب حسنی درباره وضعیت تولید میوه اظهار داشت: با پیش‌بینی تولید ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن کل محصولات باغبانی در سال ۹۹، محصولات سردسیری و خشک سهمی ‌نزدیک به ۵۰ درصد کل تولیدات باغی را به خود اختصاص می‌دهند.
وی با بیان اینکه سطح کل باغات میوه‌های سردسیری و خشک در کشور را بر اساس آمار سال ۹۸ نزدیک به سه میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح، دو میلیون و ۵۷۳ هزار هکتار باغات بارور هستند. حدود ۷۰ درصد باغات محصولات سردسیری و خشک اقتصادی و ۳۰ درصد آن درجه ۳ و نیازمند اصلاح یا جایگزینی است.
مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با‌ اشاره به اینکه باغات محصولات سردسیری و خشک ۶۰ درصد کل سطح باغات کشور را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: بر اساس آمار سال ۹۸ سطح باغات میوه‌های سردسیری در کشور یک و هشت دهم میلیون هکتار است که نزدیک به یک و شش دهم میلیون هکتار آن بارور است.
حسنی با بیان اینکه میوه‌های دانه‌دار، هسته‌دار، ریز و میوه‌های خشک در زیر مجموعه دفتر میوه‌های سردسیری و خشک قرار دارند، گفت: میوه‌های خشک مانند گردو، پسته و بادام حدود ۵۰ درصد سطح باغات سردسیری و خشک را تشکیل می‌دهند.
وی متوسط عملکرد باغات میوه‌های دانه‌دار را ۱۷ تن در هکتار، باغات میوه‌های هسته‌دار و ریز میوه را حدود ۱۱ تن در هکتار و باغات میوه‌های خشک را یک تن در هکتار عنوان کرد و افزود: اصلاح و احیای باغات قدیمی ‌از مهم‌ترین برنامه‌های این دفتر است.
گفتنی است، اسدالله کارگر؛ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در ابتدای امسال، درخصوص سرانه مصرف میوه در ایران گفته بود: سرانه مصرف میوه هر ایرانی سالانه برابر با ۱۲۰ کیلوگرم است که به عبارت بهتر هر ایرانی ماهانه ۱۰ کیلوگرم میوه مصرف می‌کند. این در حالی است که با توجه به تولید 25 میلیون تن محصولات باغی در کشور، به ازای هر یک نفر از 85 میلیون ایرانی نزدیک به 300 کیلوگرم از این نوع محصولات در ایران تولید می‌شود. مسئولان باید توضیح بدهند با این وضعیت، گرانی میوه و صیفی‌جات چه معنایی دارد؟