kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی:

برخورد با عرضه پوشاک قاچاق متوقف شده است!

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با انتقاد از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برخورد با قاچاق پوشاک در سطح عرضه در اواخر شهریور ۹۸ به حالت تعلیق درآمد و دیگر برخوردی صورت نگرفت!

سعید قدیری در گفت‌­وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: بخش خصوصی از سال ۹۵ بحث مبارزه با قاچاق پوشاک را پیگیری کرد و در نهایت منجر به این شد که در سال ۹۷، ما بتوانیم نهادهای مسئول اعم از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نهادهای نظارتی و وزارت صمت را قانع کنیم که برخورد با کالای پوشاک حتماً باید در سطح عرضه صورت بگیرد.
وی افزود: زمانی که برخوردها صورت گرفت، یک هجمه شدیدی علیه نهادهای نظارتی آغاز شد که نشان می‌داد افراد پشت پرده قاچاق پوشاک از گردن‌کلفت‌ها هستند. در آن زمان (سال ۹۷)، بحث سه میلیارد دلار قاچاق بود و این رقم درشتی بود یعنی کسانی که پشت این قضیه قرار داشتند، آدم‌های کمی نبودند.
این مسئول ادامه داد: متأسفانه برخورد با قاچاق پوشاک در سطح عرضه در اواخر شهریور ۹۸ به حالت تعلیق درآمد و دیگر برخوردی صورت نگرفت. متأسفانه به دلایل نامعلوم و چیزی که ما متوجه نمی‌شویم به چه علت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از این وظیفه ذاتی خودش شانه خالی کرده است و مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق دیگر انجام نمی‌شود.
قدیری اضافه کرد: اکنون مشاهده می‌کنیم که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدعی شده که مرحله اول طرح برخورد با برندهای محرز قاچاق به صورت کامل انجام شده است؛ اگر این‌طور است پس چرا هنوز هم در فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری بزرگ تابلوهای برندهای قاچاق به راحتی نصب شده و در حال عرضه پوشاک قاچاق خود هستند؟
به گفته وی، در حال حاضر عزیزان ما در ستاد متأسفانه سعی می‌کنند با فرافکنی و فرار به جلو، یک‌طوری نافی این مسئولیت شوند. حال علت چیست؟ ما نمی‌دانیم. اگر ما می‌خواهیم این طرح را اجرا نکنیم و تکالیف خود را به دیگران ارجاع دهیم تا سال‌های سال نیز اتفاقی برای مبارزه با قاچاق نمی‌افتد.
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک افزود: من از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهش می‌کنم که با فرار از واقعیت و عدم انجام مسئولیت‌های قانونی خود باعث از بین رفتن طرح عملیاتی مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق نشوند. ادعاها در مورد کاهش چشمگیر قاچاق پوشاک صحیح نبوده و کاهش قاچاق نیز مقطعی است؛ بدون پیگیری طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق به راحتی قاچاق این کالا افزایش می‌یابد.
قدیری ادامه داد: در سال ۹۴ و ۹۵ حجم قاچاق پوشاک به پنج میلیارد دلار رسیده بود که این رقم کمر تولیدکنندگان ایرانی را می‌شکست. تقریباً ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت بازار پوشاک به دست قاچاقچی‌ها بود. این در حالی است که همان‌ موقع واردات رسمی پوشاک ۶۰ میلیون دلار بود که این رقم در مقابل واردات غیررسمی، باورکردنی نبود و بالای ۹۸ یا ۹۹ درصد پوشاک خارجی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد.