kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
رسانه‌های غربی فاش کردند

دانشمند ایرانی با چراغ سبز آمریکا و به دست اسرائیل ترور شد

روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از مقام ارشد آمریکایی نوشت: شکی وجود ندارد که اسرائیل پشت ترور دانشمند ایرانی بوده است. همچنین «گاردین» نوشت: ترور (شهید) فخری‌زاده توسط اسرائیل و با مجوز ترامپ انجام گرفته است.


 
 سرویس سیاسی-

ترور کور و بزدلانه دانشمند برجسته کشورمان شهید محسن فخری‌زاده با واکنش‌های بسیاری در سراسر جهان همراه شده و بسیاری از کشورها این جنایت تروریستی را محکوم کردند. علاوه‌بر این، بازتاب شهادت دانشمند ایرانی در مهم‌ترین رسانه‌های جهان همچنان ادامه دارد.
مقام آمریکایی: اسرائیل
پشت ترور دانشمند ایرانی است
روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از مقام ارشد آمریکایی نوشت: ایالات‌متحده آمریکا ارتباطی با ترور دانشمند هسته‌ای ایران ندارد و فکر می‌کنم این مسئله به ایران گفته شده است. این مقام آمریکایی که هویت آن فاش نشده است در ادامه گفت: شکی وجود ندارد که اسرائیل پشت این حمله بوده است. پیش ‌از این یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی که نامش فاش نشده است در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز ترور شهید محسن فخری‌زاده را به این رژیم منتسب کرد.
این مقام ارشد رژیم صهیونیستی گفته دنیا باید از اسرائیل به‌ خاطر ترور دانشمند هسته‌ای ایران تشکر کند.
روزنامه «تاگس آنسایگر» سوئیس در مطلبی به این حادثه تروریستی پرداخت و نوشت: در ایران تعدادی از دانشمندان هسته‌ای ترور شده‌اند، اما می‌توان ترور محسن فخری‌زاده را با ترور سردار سلیمانی مقایسه کرد.
نویسنده در ادامه نوشت: اما مشخص است که موساد فخری‌زاده را در تیررس خود قرار داده بود و این مسئله بعید نیست که این مخالف ایران کمی قبل از تغییر قدرت در واشنگتن خواسته تلاش کند ضربه قاطعی به نظام جمهوری اسلامی وارد کند.
این روزنامه سوئیسی در ادامه این مطلب نوشت: تهران صرف‌نظر از اینکه چه‌کسی مسئول این حمله تروریستی است آن را بدون پاسخ نمی‌گذارد.
گاردین: فخری‌زاده توسط اسرائیل و با مجوز ترامپ ترور شد
گفتنی آنکه گاردین نیز در سرمقاله خود به این موضوع پرداخت و نوشت: گفته می‌شود که در سال ۲۰۰۹، مقامات اسرائیلی برای حمله هوایی به ایران قبل از روی کار آمدن باراک اوباما به دنبال کمک و سلاح آمریکا بودند. جورج دبلیو بوش امتناع ورزید. مشاوره‌ای که به بوش داده شده بود مشابه آنچه دونالد ترامپ در توجیه این ماه از مقامات دریافت کرده است: یک حمله نظامی می‌تواند بدون اثر باشد، ایران را به ساختن بمب اتمی نزدیک‌تر کند و ممکن است منجر به جنگ شود.
گاردین افزود: ترامپ بر اثر یک گزارش بازرسان سازمان ملل احساس خطر کرده بود که به افزایش قابل توجه ذخایر اورانیوم‌اشاره داشت. ترامپ خواستار گزینه‌های نظامی می‌شود اما او را منصرف می‌کنند و حالا توجه‌ها به این مسئله است که آیا او برای سایر اقدامات پوششی علیه ایران چراغ سبز داده است؟
در این مطلب آمده است: آمریکایی‌ها و تحلیلگران منطقه‌ای گمانه‌زنی می‌کنند اسرائیل تنها در صورتی می‌تواند در این ترور [فخری‌زاده] دست داشته باشد که اجازه ترامپ را گرفته باشد. این توضیح به چند دلیل منطقی است. ترور جمعه مانند ترور ژانویه گذشته، ژنرال سپاه پاسداران قاسم سلیمانی، اقدامی فوق‌العاده تحریک‌کننده است. این خطر دارد ایران را به تلافی مسلحانه علیه برجسته‌ترین دشمنانش - اسرائیل، عربستان سعودی و نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه سوق دهد. ترور، از این نظر، به معنای اعلام جنگ است.
گاردین نوشت: هیچ یک از رهبران اسرائیل و یک فرد بی‌مسئولیت همانند بنیامین نتانیاهو، یک بار هم گامی چنین خطرناک را بدون آنکه با واشنگتن شفاف‌سازی کند، انجام نمی‌دهد. آمریکا و اسرائیل در کلیه خرابکاری‌های داخل ایران همکاری داشته‌اند.
در ادامه این مطلب آمده است: اگر ایران اقدام تلافی‌جویانه انجام بدهد، می‌تواند خاورمیانه را به هرج و مرج بکشاند و امیدهای بایدن برای یک شروع دوباره را از بین ببرد.

البرادعی: رژیم صهیونیستی مرتکب عمل فراقانونی شده است
محمد البرادعی، در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده با انتشار پیامی، ضمن ‌اشاره به رژیم صهیونیستی به دلیل دست داشتن در ترور دانشمند کشورمان، نوشت: این رژیم مرتکب عمل فراقانونی شده است.
مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود یک مسئله و توجیه حق برای اقدامات فراقانونی مسئله دیگری است.
وی تاکید کرد: استانداردهای دوگانه تنها سبب ایجاد تشدید حس عمیق بی‌عدالتی در منطقه (غرب آسیا) می‌شود.
واکنش انصارالله و انجمن علمای یمن
محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد «پاسخی که جهان آن را به رسمیت می‌شناسد، پاسخ ایران به این اقدام تروریستی خواهد بود.»
همچنین انجمن علمای یمن در بیانیه‌ای ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته کشورمان را به ملت و دولت ایران و مقام معظم رهبری تسلیت گفت.
انجمن علمای یمن اعلام کرد که این جنایت پیش از آنکه دانشمندی را هدف قرار دهد که اسرائیل را هراسان کرده است و پیش از آنکه جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دهد، تمام متفکران اسلامی را نشانه رفته است.
در بیانیه آنها همچنین آمده است که در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده تمام مسلمانان و نخبگان علمی و سیاسی باید در کنار ایران بایستند.
قطر ترور فخری‌زاده را محکوم کرد
شیخ محمد عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر طی یک تماس تلفنی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کرد.
وی در این تماس تلفنی گفت «در حالی که منطقه و جامعه جهانی در حال تلاش برای یافتن راه‌حلی برای کاهش تنش‌ها و بازگشت به دیپلماسی و گفت وگو است، چنین اقدامی تنها به تشدید تنش‌ها منجر خواهد شد.»
سوریه: اسرائیل در پشت این ترور قرار دارد
فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه نیز ضمن محکوم کردن اقدام جنایت‌کارانه ترور فخری‌زاده تاکید کرد که ایران قدرت مقابله با چنین جنایت‌هایی را دارد که رژیم صهیونیستی پشت آن است.
وی افزود:‌ سوریه برای مقابله با این اقدامات مذبوحانه که هدف از آن تضعیف و نابودی پیشرفت و توانایی‌های علمی و ملی است، ‌ در کنار مردم و رهبری ایران ایستاده است.
وزارت خارجه ترکیه
 ترور فخری‌زاده را محکوم کرد
وزارت امورخارجه ترکیه نیز شنبه شب با صدور بیانیه‌ای ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را محکوم کرد.
در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: ما از کشته‌شدن دانشمند ایرانی محسن فخری‌زاده بر اثر حمله مسلحانه متأثر شدیم و این اقدام شنیع را محکوم می‌کنیم و به دولت ایران و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوییم.
ترکیه اعلام کرد: آنکارا با هر اقدامی که صلح و آرامش منطقه را برهم می‌زند، مقابله می‌کند و تمام انواع تروریسم فارغ از عامل و هدف این اقدام را مردود می‌داند.
در همین حال «مصطفی شنتوپ»، رئیس‌پارلمان ترکیه نیز عاملان ترور شهید فخری‌زاده را تروریست خواند و گفت «ترور دانشمند ایرانی یک اقدام تروریستی است تفاوتی ندارد که یک سازمان قانونی و یا یک سازمان غیرقانونی آن را انجام داده باشد.»
برنی سندرز: ترور فخری‌زاده تحریک‌آمیز و غیرقانونی است
«برنی سندرز»، سناتور ارشد دموکرات آمریکا با انتشار پیامی در حساب توییتری خود ضمن غیرقانونی توصیف کردن این ترور، نوشت «ترور محسن فخری‌زاده، بی‌ملاحظه، تحریک‌آمیز و غیرقانونی بود؛ در حالی که دولت جدید آمریکا در حال روی کار آمدن است این اقدام به طور آشکار با هدف تضعیف دیپلماسی میان آمریکا و ایران صورت گرفته است؛ ما نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.»
مدیر اسبق سیا:
این ترور اقدامی مجرمانه بود
جان برنان از روسای پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در توییتی نوشت: «این اقدام خطر تلافی مرگبار و دور جدیدی از درگیری منطقه‌ای را بوجود می‌آورد»
وی افزود: «برای سران ایران عاقلانه است که منتظر بازگشت رهبری آمریکایی مسئولیت‌پذیر در عرصه جهانی بوده و در مقابل اصرار برای واکنش علیه عاملان این حادثه مقاومت کنند.»
مارک فیتز پاتریک، معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا هم این واقعه را «ممانعت از دیپلماسی» توصیف کرد.
سازمان ملل: هرگونه ترور و قتل
غیرقانونی را محکوم می‌کنیم
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در قبال ترور شهید محسن فخری‌زاذه گفت: «ما هرگونه ترور یا قتل خارج از قانون را محکوم می‌کنیم.»
وی افزود: «ما همچنین خواستار خویشتنداری و لزوم جلوگیری از هر اقدامی که به تشدید تنش در منطقه منجر شود، هستیم.»
ادعای بی‌اساس وزیر رژیم صهیونیستی
زاخی هانگبی، وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد «نشانه‌ای مبنی بر اینکه چه کسی پشت این ترور قرار دارد، نیست.»
هانگبی، مدعی شده که رژیم صهیونیستی اطلاعی از این موضوع نداشته است.
در همین حال «یووال‌اشتاینتس» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی و عضو دیگر حزب لیکود نیز با تکرار سخنان هانگبی گفت که وی نیز نمی‌داند چه کسی [شهید] فخری‌زاده را ترور کرده است.
ونزوئلا و کوبا ترور فخری‌زاده را
محکوم کردند
وزارت امور خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری‌زاده خواستار پایبندی تمام کشورها به حقوق بین‌الملل و امنیت و صلح جهانی شد.
کاراکاس صمیمانه‌ترین همدردی خود را به مردم و دولت ایران در برابر چنین اقدام ناجوانمردانه‌ای ابراز داشته و «خورخه آرئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در صفحه کاربری خود در توئیتر، فقدان این شخصیت والای علمی را به ملت ایران تسلیت گفت.
دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا با انتقاد شدید از تمام اقدامات تروریستی در هر نقطه از جهان، اعلام کرد: وحشیگری و ترور را نمی‌توان بر روابط بین‌الملل تحمیل کرد.
برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا با انتشار پیامی به ترور شهید فخری‌زاده واکنش نشان داده و گفت «اقدام تروریستی که به قتل دانشمند برجسته ایرانی منجر شد را به طور جدی محکوم می‌کنیم؛ ما تروریسم را در تمامی‌اشکال آن محکوم می‌کنیم.»
همچنین وزارت امور خارجه بلژیک ترور فخری‌زاده شهید صنعت دفاعی کشور در شرق تهران را محکوم کرد.
در پیام توییتری این وزارتخانه بلژیک آمده است: ما اقدام‌های خشونت‌آمیز در آبسرد ایران را محکوم کرده و خواستار احترام به حقوق‌بشر هستیم که به شدت از آن دفاع می‌کنیم.