kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۳۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱

بقیه حرف‌ها فرار از مسئولیت است مجمع روحانیون از مردم عذرخواهی کند(خبر ویژه)

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون می‌گوید اگر حاکمیت، آشتی ملت را می‌خواهد، باید مردم را ببیند.


محمد مقدم در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اظهار داشت: مجمع روحانیون همیشه تمام تلاشش را به کار بسته که نگاه خود را نسبت به انتخابات بر اساس تلقی امام و سررشته‌داران اصلی انقلاب، مشخص و شفاف کند. مجمع روحانیون می‌کوشد در این مسیر رابطه مردم با انتخابات، رابطه حاکمیت با انتخابات و رابطه حاکمیت با مردم را به صورت شفاف توضیح دهد. بر این اساس برای انتخابات آتی هم تلاش خودش را به کار خواهد بست. در حال حاضر مجمع، کمیته‌ای تشکیل داده که در آن اعضا راهکارها را برای مساله انتخابات بررسی می‌کنند. تلاش بر این است که در فضای انتخاباتی کشور پیش از هر مساله، نگاه سررشته‌داران انقلاب و در راس آن امام راحل نسبت در امر انتخابات و جمهوریت مشخص و تبیین شود. حالا باید به پیگیری‌ها و تلاش‌ها ادامه بدهیم و جلو برویم تا ببینیم که آیا حاکمیت می پذیرد و شرایط را برای این نگاه فراهم می کند یا نه؟!
وی می‌افزاید: ما می‌خواهیم مشخص کنیم انتخابات به چه معناست. وقتی از نظام  جمهوری سخن می‌گوئیم، این به چه معناست. ما گام به گام پیش می رویم. مجمع هیچ‌گاه دعوا ندارد و هیچ وقت هم اهل تحریم نیست. اگر شرایط مساعد بود و انتخاباتی بر اساس شاخص های منطقی و معقول برگزار شد، انتخاباتی که در آن رقابتی آزاد جریان داشته باشد، طبیعتا مجمع حضور عینی و فعال‌تری خواهد داشت. اما اگر انتخاباتی با شاخص‌های مدنظر شکل نگرفت، مجمع وظیفه خود می‌داند که مساله را برای جامعه روشن کند و بگوید که چه انتخاباتی را مشروع می داند و شاخص‌های این انتخابات آزاد چیست.
مقدم همچنین درباره علت دلسردی مردم گفته است: اگر مردم مشاهده کنند دولتی که سکان امور را به دست می گیرد، چندان توجهی به این مطالبات ندارد، برای بار بعد احتمالا آنها هم چندان انگیزه‌ای برای مشارکت نخواهند داشت. باید تاکید کرد کسانی که منتخب مردم هستند و مردم به آنها رای می دهند، باید وعده‌هایی را به مردم بدهند که واقعا می‌توانند آن را محقق کنند و می‌توانند به آن پایبند باشند. اما بخش دیگر این دلسردی سیاسی متوجه حاکمیت است. اگر حاکمیت به گونه‌ای عمل کند که مردم باورشان شود که رای آنان تاثیری در تصمیم‌گیری‌های کلان ندارند، برای مشارکت سیاسی انگیزه‌ای نخواهند داشت.
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون اظهار داشت: وقتی جامعه ببیند که در گذشته با همه وجود وارد صحنه شده و اما به خواسته اش توجهی نشده، طبیعتا نوبت بعد در انتخابات شرکت نمی‌کند. بنابراین باید چینش انتخابات آینده هم نسبت به افراد و هم در برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که این باور به جامعه داده شود.حاکمیت این را بداند که اگر بنا است که انتخاباتی برگزار شود و مردم با صندوق رای سخن بگویند، آنها هم باید از خواسته‌های گروهی و شخصی خود دست‌بردارند و همه تن به خواسته و آرای مردم بدهند.
وی در پایان می‌گوید: باید تلاش کنیم که حاکمیت بپذیرد اگر می‌خواهد مردم با آنها آشتی کنند، باید مردم را ببینند.
آقای مقدم در این اظهارات، هیچ اشاره‌ای به نقش مجمع روحانیون و خاتمی در تحمیل دولت‌و وعده‌ها به مردم نکرده است و حال آن که خاتمی (رئیس شورای اجرایی مجمع روحانیون) با انتشار ویدئویی، خواستار تکرار دولت شده بود و برادر وی رضا خاتمی، به روزنامه اعتماد گفته بود ما اصلاح‌طلبان تضمین وعده‌های روحانی هستیم. اما وارونگی وعده‌های دولت کار را به جایی رساند که علی صوفی مشاور خاتمی و عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان سه ماه قبل تصریح کرد مقبولیت اجتماعی روحانی در نظرسنجی‌ها به زیر 10 درصد رسیده است. صادق زیباکلام نیز در این باره گفته 90 درصد افرادی که با من تماس می‌گیرند، ما را دروغگو می‌خوانند و لعنت می‌کنند.
با این تفاصیل، معلوم نیست عضو مرکزیت مجمع روحانیون، چرا به جای آن که درباره وعده‌های انتخاباتی طیف متبوع خود، ‌از مردم عذرخواهی کند، توپ را در زمین نظام می‌اندازد و از نظام می‌خواهد که مردم را ببینند تا مردم با نظام آشتی کنند!! مردم از یاد نبرده‌اند که رهبر انقلاب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به نامزدها فرمودند جوری به مردم وعده بدهید که اگر بعداً نوار سخنرانی شما را جلو شما گذاشتند، مجبور نباشید انکار کنید یا شرمنده شوید.
آنچه بوی خیانت می‌دهد، نپرداختن سران مجمع روحانیون به این واقعیت تلخ است که دولت به غلط، آدرس گشایش و رونق اقتصادی را به اعتماد و مذاکره و توافق با آمریکا حوالت داد و به مدت هفت سال، اقتصاد را در رکودی عمیق فرو برد؛ بدتر این که همچنان، با بزک کردن جوبایدن، این اطمینان را می‌دهند که بنا ندارند در 10 ماه باقی، قصور و تقصیرهای 7 سال گذشته را جبران کنند.