kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
دیروز در صحن علنی مجلس

دو فوریت خروج از پروتکل الحاقی با رأی قاطع نمایندگان تصویب شد

مجلس دیروز کار خود را با جلسه غیرعلنی و به منظور بررسی ترور شهید فخری زاده آغاز کرد، در ادامه قید دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به تصویب نمایندگان رسید همچنین وکلای ملت با صدور بیانیه‌ای سیطره تفکری انفعالی را در داخل کشور مسبب گستاخی دشمنان دانستند.



جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف و با حضور 254 نماینده آغاز شد. این در حالی بود که مجلس دیروز کار خود را با جلسه غیرعلنی آغاز کرده بود. محمدباقر قالیباف در آغاز نشست علنی دیروز مجلس گفت: جلسه مجلس از ساعت 8 به صورت غیرعلنی آغاز شد که در این جلسه حادثه تلخ و جانسوز شهادت شهید فخری‌زاده و حوادث تلخ مشابه در ترور دانشمندان هسته‌ای پیش از این اتفاق افتاد، همچنین حادثه‌ای که در نطنز اتفاق افتاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس‌مجلس اظهار داشت: نمایندگان به طور مفصل پیرامون این مسائل بحث و تبادل‌نظر داشتند و ان‌شاءالله مصوبات و توافقی که در این جلسه انجام شد، در جلسه علنی این هفته به اطلاع مردم عزیزمان خواهد رسید.
«همایون سامه یح نجف آبادی»، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی طی پیامی شهادت محسن فخری زاده، رئیس‌سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را تبریک و تسلیت گفته و به نمایندگی از جامعه ایرانیان کلیمی این ترور را محکوم کرده و تاکید کرد که چنین اعمال شومی توسط صهیونیسم جنایتکار و امپریالیسم آمریکا، کوچکترین خدشه‌ای به عزم و اراده ملت ایران وارد نخواهد ساخت.
سیطره تفکر انفعالی، دشمنان را گستاخ کرده
همچنین نمایندگان با صدور بیانیه‌ای ترور شهید فخری‌زاده توسط دشمنان کوردل را محکوم کردند. در متن این بیانیه آمده: «از میان مومنان مردانی هستند که به آنچه با خدا عهد بستند، صادقانه وفا کردند؛ برخی از آنها به شهادت رسیدند و برخی از آنها در انتظارند و هرگز عقیده خود را تبدیل نکردند.[قرآن کریم] فاجعه تلخ ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشورمان، شهید دکتر محسن فخری زاده که سالیانی دراز، عمر با برکت خود را در مسیر اعتلای فنی، دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران به خصوص در عرصه هسته‌ای صرف نمود، تمامی مردم ایران را داغدار کرد.»
در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: «آنچه در این مقطع، این جنایتکاران بشری را تا این حد گستاخ نموده سیطره تفکری خسارت بار در میان بعضی از دولتمردان است که فکر می‌کنند با گفت‌و‌گو و تعامل با اربابان این جنایت پیشگان، جمهوری اسلامی نزد آنها نرمال و بهنجار تلقی خواهد شد و لذا باید از هرگونه عملی که آنها را ناراحت کند پرهیز نمود. مجلس شورای اسلامی به عنوان صدای ملت، اعلام می‌دارد که این انفعال‌های پی‌در‌پی برای ایران اسلامی ارمغانی جز حوادث بیشتر، تنش‌های عمیق‌تر و ضربات دردناک‌تر نخواهد داشت و مقتضی چنین جنایتی پاسخ فوری و پشیمان‌کننده‌ای است که بهترین آنها احیای صنعت درخشان هسته‌ای کشورمان از طریق پایان اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و جلوگیری از ادامه رژیم‌های بازرسی بی‌سابقه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشد. »
تشریح نشست غیرعلنی
«محمدحسین فرهنگی» سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی دیروز و در جمع خبرنگاران گفت: قرار بود در جلسه غیرعلنی امروز وزیر اطلاعات حضور یابد اما با توجه به مذاکره‌ای که در آستانه این جلسه از سوی رئیس‌مجلس انجام شد، مقرر شد مجلس رأسا جلسه را اداره کند از این رو وزیر اطلاعات حضور نیافت. در این جلسه غیرعلنی برخی نمایندگان، رؤسای کمیسیون‌ها، رئیس‌مرکز پژوهش و رئیس‌مجلس بحث‌هایی را مطرح کردند و جزئیات شهادت دانشمند بزرگ فخری زاده تشریح و در این راستا برخی از ابهامات روشن شد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین مقرر شد در برنامه‌ریزی‌هایی که قرار است انجام شود با نیت خوانی اراده دشمنان در عرصه بین‌المللی اقداماتی انجام شود که در جهت پاسخ متقابل متناسب با رفتار آنان باشد.
فرهنگی افزود: مقرر شد طرحی که در کمیسیون امنیت ملی مجلس در حال بررسی است هرچه سریع‌تر نهایی شده و گزارش آن به صحن علنی مجلس ارائه شود. البته با درخواستی که مطابق ماده 100 آئین نامه داخلی مجلس جلسه فوق‌العاده تشکیل شود و نهایتا تا روز چهارشنبه هفته جاری نهایی شود.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدام مذکور گامی است که مجلس شورای اسلامی برمی‌دارد از این رو  دستگاه‌های امنیتی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تدابیر و تمهیدات لازم را براساس وظایف خود در راستای برخورد با این جنایت بزرگ در نظر خواهند گرفت؛ این جنایت بزرگ در آستانه جنایت دی ماه و شهادت سردار سلیمانی انجام شده که باید پاسخ متناسب به آن داده شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اقدامات باید طوری طراحی شود که نقشه دشمنان خنثی شود و در راستای تامین منافع ملی گام موثر برداریم. فوریت طرح یاد شده در 13 آبان ماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و اکنون در کمیسیون در حال بررسی است که به ابعاد مختلف از جمله امنیت ملی، حوزه اقتصادی و تحریم و... می‌پردازد.
گام نخست مجلس: تصویب دو فوریت
 با اکثریت قاطع
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردند.
از 246 نماینده حاضر در صحن علنی، 232 نماینده به این طرح رای مثبت دادند که این اقدام واکنشی به ترور و به شهادت رساندن شهید محسن فخری زاده بود.
نمایندگان مجلس بعد از رای قاطع به این دو فوریت شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» و «الله اکبر» سردادند. به گفته نمایندگان مجلس، تصویب این طرح در راستای واکنش به تروریسم دولتی و جهش و رشد صنعت هسته‌ای و توقف نظارت فرار پروتکل الحاقی صورت گرفته است. طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس جزئیات این طرح باید 48 ساعت آینده به صحن علنی ارائه شود.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز بعد از رای نمایندگان به دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و با‌اشاره به موافقت نمایندگان با این طرح اظهار داشت: ان‌شاالله این طرح در نشست آتی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در حقیقت هم کشور در بُعد امکانات صنعت هسته‌ای تقویت شده و هم جلوی یاوه‌گویی‌ها و اقدامات تروریستی دشمنان گرفته شود.
جزئیات طرح
نمایندگان مجلس دیروز با ۲۳۲ رای موافق دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساندند. متن کامل طرح به شرح زیر است:
ماده ۱- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیازمندیهای صلح آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تاخیر تامین کند.
ماده ۲- در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی‌سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور و مصرف معین حجم مذکور اورانیوم غنی‌سازی شده، اقدام کند.
ماده ۳- برای تحقق هدف مندرج در ماده ۲، سازمان انرژی اتمی مکلف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد را با درجه غنای موردنیاز، با حداقل ۱۰۰۰ دستگاه ماشین IR-2m آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی‌سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های ۶-IR را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را ظرف مدت یکسال به ۱۰۰۰ دستگاه ماشین توسعه بدهد.
تبصره - سازمان انرژی اتمی مکلف است برای انتخاب و تعیین مکان نصب و استقرار ماشین‌های ذکر شده، استانداردهای سازمان پدافند غیرعامل را اخذ و اجراء نماید.
ماده ۴- سازمان انرژی اتمی مکلف است نسبت به بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان طی ۵ ماه از تصویب این قانون اقدام کند.
ماده ۵- سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است، همزمان با عملیات بهینه سازی و راه‌اندازی راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی و ساخت یک راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید رادیو ایزوتوپ‌های بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند. جدول زمان بندی این موضوع باید ظرف یک ماه به اطلاع مجلس برسد.
ماده ۶- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.
ماده ۷- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام شده از جانب طرف‌های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان وفق برجام و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت‌بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.
ماده ۸- چنانچه اعضای 1+4 نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع تحریم‌های هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و... علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده و نیز پیشنهاد اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در جهت بازگشت به تعهدات را به مجلس ارائه دهد. این پیشنهاد ظرف مدت یکماه به همراه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، جهت تصمیم گیری در صحن مجلس بررسی می‌شود.
ماده ۹- مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجراء به طبقات ۴ تا ۷ طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.
لازم به ذکر است که «ابوالفضل عمویی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت  با‌اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده دیروز عصر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار داشت: از دقایقی قبل  جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی آغاز شده است و دکتر قالیباف نیز با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع در این جلسه حضور دارند.