kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲
پاسخ مشاور امنیتی بایدن به خوش خیال‌ها:

برجام کم است امتیاز بیشتری می‌خواهیم!

گزینه مشاور امنیت ملی «جو بایدن» بدون‌اشاره به عهده شکنی آمریکا می‌گوید اگر ایران موافقت کند که به تعهداتی که نقض کرده است بازگردد و آماده پیشبرد مذاکراتِ با حسن نیت برای توافق‌های بعدی باشد، آقای بایدن هم آماده است همان کار را انجام دهد.




روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با ‌اشاره به وعده‌های جو بایدن درباره بازگشت به توافق هسته‌ای ایران نوشت، «جیک سالیوان» گزینه تیم بایدن، رئیس‌جمهور احتمالی بعدی آمریکا، و کسی که در مذاکرات محرمانه با ایران قبل از آغاز مذاکرات منتهی به برجام نقش داشت در سخنرانی خود در دانشگاه مینه سوتا در روز چهارشنبه گذشته گفته، «این کاملا به ایران بستگی دارد.»
وی همچنین گفته، «اگر ایران موافقت کند که به تعهداتی که نقض کرده است بازگردد و آماده‌ پیشبرد مذاکراتِ با حسن نیت برای توافق‌های بعدی باشد، آقای بایدن هم آماده است همان کار را انجام دهد.»
سخنان سالیوان در حالی مطرح می‌شود که دولت آمریکا طرفی بوده که برجام را ترک کرده نه ایران.
نیویورک تایمز در ادامه به این مسئله‌اشاره می‌کند که، هرچند که جو بایدن از توافق هسته‌ای 2015 حمایت کرده است اما او در تصمیم گیری در زمینه حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای نطنز در سال 2010 نیز دخیل بوده است.
در سال 2012 رسانه‌های آمریکایی فاش کردند که ویروس «استاکس نت» برای عملیات مخرب علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران مستقیما به دستور «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا طراحی و اجرا شده بود. جو بایدن در آن زمان معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود.
درحالی که گمانه‌زنی‌ها درباره اقدامات احتمالی بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام با توجه به وعده‌های انتخاباتی وی ادامه دارد، «وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد سابق آمریکا می‌گوید که این توافق یک شبه احیا نمی‌شود.»
همه اینها در حالی است که خوش خیال‌های داخلی و برجام زدگان وانمود می‌کنند که دموکرات‌ها طرفدار برجامند و این ترامپ بود که توافق را زیر پا گذاشت. آنها البته پاسخ نمی‌دهند که آیا دموکرات‌ها و بایدن از نقض برجام ناراحتند؟ قطعا نه، خوشحال هم هستند. چرا که اگر غیر از این بود، آنها اعلام می‌کردند فورا و بدون هیچ قید و شرطی، به توافق برمی‌گردند و تحریم‌ها را بر می‌دارند.
اما وقتی شرط و شروط می‌گذارند و خواستار تمدید محدودیت‌های برجامی می‌شوند که طبق توافق رو به پایان است و محدودیت توانمندی نظامی و قدرت منطقه‌ای ایران را هم اضافه می‌کنند، یعنی بزک کنندگان مذاکره دوباره، درباره دموکرات‌ها، یک دروغ بزرگ تحویل مردم می‌دهند.