kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۷۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
جان برنان، رئیس سابق سیا:

روزهای بسیار خطرناکی در انتظار آمریکاست

اوضاع آمریکا دو هفته پس از انتخابات، همچنان تماشایی بوده و هنوز تکلیف برنده و بازنده انتخابات روشن نشده است. در این میان، رئیس‌سابق سازمان سیا با اشاره به امتناع «دونالد ترامپ» از پذیرش شکست، گفت که روزهای بسیار خطرناکی در انتظار آمریکاست.





بلاتکلیفی درباره نتیجه رسمی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان ادامه دارد. «جو بایدن» و ترامپ هر دو همچنان اصرار دارند که پیروز انتخابات هستند. میلیون‌ها نفر نیز در هر دو سو، از این ادعاها حمایت می‌کنند. به همین خاطر، جامعه آمریکا به شدت دو قطبی و از هم گسیخته شده است و روزهای خطرناکی، به گفته مقامات سابق و فعلی آمریکا و حتی نظریه پردازان مطرح، در انتظار این کشور است.
«جان برنان» رئیس‌پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در همین ارتباط گفت: ۶۰ روز آینده به خاطر حضور ترامپ در  کاخ سفید، روزهای بسیار خطرناکی است. «برنان» که در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما»، ریاست  سیا را عهده‌دار بوده است، به سی ان ان گفت: ترامپ همچنان قصد ربودن نتیجه انتخابات از بایدن را دارد، هر فردی که در مخالفت با وی باشد و هرگونه سخنی که بر وفق خواسته او نباشد، محکوم می‌کند... رئیس‌سابق سیا افزود: از نقطه نظر امنیت ملی، در ۶۰ روز آینده، روزهای بسیار بسیار خطرناکی خواهند بود، چراکه ترامپ اگر احساس ضدیت و دشمنی با فردی داشته باشد، با او برخورد می‌کند.
جامعه از هم گسیخته
بایدن نامزد پیروز انتخابات (البته به گفته رسانه‌ها) نیز در جدیدترین اظهار نظر خود گفت: « من یک کشور از هم گسیخته را به ارث برده ام. کاش همه این‌ها یک خیال بود، اما به همین دلیل به همه شما و به توصیه‌های‌تان احتیاج دارم. برای پاسخ دادن ما به این چالش‌ها، باید دموکراسی خود را در خانه تقویت کنیم، ائتلاف‌ها و دموکراسی‌هایی را که در کنار آنها هستیم تقویت کنیم و مردم آمریکا را برای رقابت و موفقیت در سیاست خارجی، که منعکس‌کننده ارزش‌ها و نیاز‌های آنها است، حمایت کنیم». بایدن می‌افزاید: «من فکر می‌کنم ما باید قدرت رهبری آمریکا را تجدید کنیم و آمریکا را بار دیگر در راس امور قرار دهیم و آن را برای انجام اقدامات جهانی آماده کنیم. من با ۱۳ نفر از مقامات ایالتی صحبت کرده‌ام. درجاتی از اشتیاق و انتظار وجود دارد که ما در ملاقات، با آن مشکل خواهیم داشت، اما پیام اصلی من، بازگشت آمریکا به وضع گذشته و حمایت از آن است، فقط به آمریکا آسیب وارد نشده است».
آمریکای ناامن
«استفان والت» نظریه پرداز معروف روابط بین‌الملل، نیز طی یادداشتی، با اشاره امتناع ترامپ از پذیرش شکست و پیامدهای آن برای سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا نوشت، این کشور ناامن شده است. در یادداشت استاد دانشگاه‌هاروارد که «فارین پالیسی» آن را منتشر کرده، آمده است: امتناع ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات، بی‌توجهی او را به پیامد‌هایی که این اقدام برای سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا دارد، نشان می‌دهد. اما ترامپ درخصوص این موضع تنها نیست و «مایک پمپئو»، وزیر خارجه، «میچ مک‌ کانل»، رهبر حزب اکثریت مجلس سنا و «لیندسی گراهام»، سناتور ایالت کارولینای جنوبی را با خود همراه
کرده است.
والت در ادامه می‌افزاید: به چالش کشاندن پیروزی بایدن، به نهاد‌های مردمی آسیب خواهد زد و آمریکا را در مقایسه با دیگر کشور‌ها، تضعیف می‌کند.اگر آمریکا تنها کشور روی زمین بود، بنابراین توهمات ترامپ، شکایت‌های غیر‌قابل قبول وی و خودداری از کمک به تیم انتقالی بایدن به منظور انتقال قدرت و بیرون کردن مقامات عالی امنیت ملی، می‌توانست بدخلقی‌های کودکانه یک انسان ناقص تلقی شده و کلا در نظر گرفته نشود. اما جهان این گونه نیست و تمایل جمهوری‌خواهان برای برآورده کردن تخیلات خطر‌ناک ترامپ، هشدار‌دهنده است. جمهوری‌خواهان پیش از این، همیشه خود را در امر سیاست خارجی و امنیت ملی (درست یا غلط) بهتر از دموکرات‌ها می‌دانستند، اما اکنون آنها طوری رفتار می‌کنند که گویی رقابت مؤثر با دیگر کشور‌ها اصلاً مهم نیست.
اخراج مدیر سازمان سایبری
در جدیدترین تحولات انتخاباتی نیز ترامپ طی پیامی در توئیتر، از اخراج «کریس کربز» رئیس‌امنیت سایبری آمریکا خبر داد. وی در این پیام توئیتری نوشت: «بیانیه اخیر کریس کربز درباره امنیت انتخابات ۲۰۲۰‌، خیلی غیر دقیق بود. آنجا (در انتخابات) تقلب و عدم هماهنگی گسترده‌ای وجود داشت، از جمله اینکه افراد مٌرده رای داده‌، به ناظران رای اجازه حضور در مراکز رای‌گیری داده نشده‌، دستگاه‌های دریافت رای دستکاری شده‌اند، به طوری که رای‌های ترامپ را به بایدن تغییر دادند، تاخیر در رای‌گیری و بسیار چیزهای دیگر».ترامپ در ادامه نوشت: «بنابراین، بلافاصله پست کریس کربز به عنوان مدیر سازمان امنیت سایبری و امنیت زیرساخت، خاتمه یافت».
سازمان امنیت زیرساخت و فضای سایبری وزارت امنیت داخلی آمریکا اخیراً طی گزارشی، ادعاها پیرامون سیستم رای‌گیری را رد کرده و نقایصی که در آن رخ داده را ناشی از خطای انسانی توصیف کرده است.«کریس کربز» از دو سال پیش رئیس‌اداره امنیت سایبری و آژانس امنیت زیرساخت (سی‌آی‌اس‌ای) در وزارت امنیت داخلی آمریکا بود. به گفته سه منبع مطلع، او خشم کاخ سفید را بر سر وب‌سایتی برانگیخت که تحت عنوان «کنترل شایعات» راه‌انداخته شده و درباره اطلاعات غلط انتخاباتی، اطلاع‌رسانی می‌کرده است. سخنگوی این نهاد، اظهارنظری نکرده است. کریس کربز اما در حساب توئیتر شخصی خودش طی پیامی نوشت: خدمت مایه افتخارم بود. کارمان را درست انجام دادیم. امروز دفاع کن، فردا را ایمن نگاه دار.مقام‌های کاخ سفید پیشتر از محتوای اداره امنیت سایبری و آژانس امنیت زیرساخت آمریکا گلایه کرده بودند، چون شایعات دروغین درباره انتخابات سوم نوامبر را رد می‌کرد، از جمله اینکه دموکرات‌ها پشت توطئه‌ای برای تقلب انتخاباتی گسترده قرار داشتند. کاخ سفید همچنین از رد شدن تئوری خود در این نهاد مبنی بر چرخش آراء از ترامپ به بایدن در سطح ملی خشمگین بود. ترامپ هفته پیش نیز «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا، را از سمت خود اخراج کرد. وی چهارمین وزیر دفاع دولت ترامپ به شمار می‌آید که از سمت خود برکنار می‌شود.برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که «جینا‌هاسپل» رئیس‌سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی)، نیز از جمله گزینه‌هایی است که احتمالا ترامپ به دوران فعالیتش در این پست پایان دهد.
بزرگترین تهدید علیه دموکراسی
خبر دیگر از آمریکا اینکه، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به عنوان بزرگترین تهدید‌ها علیه دموکراسی در این کشور یاد کرد. اوباما با اشاره به ترویج آسان مطالب به دور از واقعیت در شبکه‌های اجتماعی، از اینترنت به عنوان تهدیدی جدی علیه دموکراسی یاد کرد. وبگاه خبری« وکس » در این باره نوشت: اوباما که خود در سال ۲۰۰۸ برای رسیدن به کاخ سفید، به خوبی از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بهره برده است و کماکان اهداف خود را از این طریق پیگیری می‌کند، حال اینترنت را بزرگترین تهدید علیه آنچه از آن به عنوان دموکراسی در آمریکا یاد شده، می‌داند.
این وبگاه آمریکایی با لحنی انتقادی نوشته است: اوباما چهار سال پیش زمانی که کاخ سفید را ترک می‌کرد، چنین اظهاراتی را عنوان کرد، اما لحن او روز به روز تندتر می‌شود. او زنگ خطر را به صدا درآورده، اما معلوم نیست چه طرحی برای مقابله با این خطر دارد... انتقادات اوباما بیشتر متوجه شبکه‌های اجتماعی و مطالبی است که به مخاطبان خود ارائه می‌دهند. او تاثیر منفی صوت و تصویر را در اشاعه اکاذیب و بسط تئوری توطئه، چند برابر بیشتر از یک متن دانست. اوباما با استناد به چنین دلایلی گفت زمانی که امکان تشخیص درست از غلط وجود نداشته باشد، آنگاه است که دموکراسی به مخاطره می‌افتد.