kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۴۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

واکنش مثبت بازار به تعامل مجلس با وزرای اقتصادی

تعامل روزهای اخیر مجلس با وزرای اقتصادی واکنش مثبت بازارهای سرمایه، خودرو، سکه و ارز را در پی داشته است.



سرویس اقتصادی-  

به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان، پیگیری وضع معیشتی مردم در مجلس شورای اسلامی یکی از نقاط قوت این دوره خانه ملت است، چنان‌که روز یک‌شنبه ۲۷ مهرماه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس میزبان رئیس کل بانک مرکزی و وزرای نفت، اقتصاد، جهاد کشاورزی و صمت در تالار آینه مجلس شورای اسلامی بود تا مسئله اقتصاد و معیشت، سیاست‌های پولی، مالی و تجاری، نحوه حمایت از واردات کالاهای اساسی با ارز ‌ترجیحی و حمایت از تولید، بیش از پیش پیگیری شود.
در این جلسه، نمایندگان مجلس، دیدگاه‌ها و انتقادات خود را پیرامون مسائل مختلف از جمله نفوذ دلالان در بحث توزیع نهاده‌های دامی‌ و خودرو و... مطرح کردند و علاوه‌ بر مباحث مربوط به بازار ارز، مشکلات خودروسازی نیز در این جلسات مطرح شد مثلا اینکه فعالیت دلالان در بخش خودرو باعث شده تا ورق فولاد و قطعات آن 1/5 برابر قیمت واقعی به دست خودروسازان برسد که این مسئله تأثیر قابل توجهی در افزایش قیمت خودرو در کشور دارد.
پیگیری مشکلات اقتصادی از سوی مجلس در شرایطی رخ داده که جلسات سران قوا بیش از یک ماه است که برگزار نشده است! آخرین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مربوط به مخالفت روسای قوای تقنینی و قضایی با تشکیل بورس نفت بود که از آن روز تاکنون جلسه اقتصادی سران قوا تعطیل بوده است. به سخن دیگر، با وجود اینکه دولت در شرایط جنگ اقتصادی، جلسات سران قوا را برگزار نمی‌کند، اما مجلس تعامل خود را با دستگاه‌های دولتی ادامه داده تا بتواند تأثیر مثبتی در زندگی مردم ایجاد کند. از همین رو، علی‌رغم گذشت مدت‌زمان اندکی از این جلسه، شاهد تغییراتی در تصمیم‌گیری‌ها و در پی آن آرامش در بازارهای کلیدی کشور هستیم. نمونه بارز این نتایج را در آماده‌سازی طرح مشترک دولت و مجلس برای بازار خودرو، ثبات بورس و کاهش نرخ‌ها در بازار سکه و ارز می‌بینیم.
طرح مشترک دولت و مجلس
 برای ساماندهی بازار خودرو
طبق اعلام علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در جلسه مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارگروه مشترکی میان وزارت صمت و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای بررسی موضوعات مهمی ‌همچون خودرو تشکیل شده و به‌زودی طرح مشترکی برای ساماندهی بازار خودرو ارائه خواهد شد.
وی ضمن تأکید بر ضرورت افزایش کیفیت تولیدات خودرویی کشور گفت: باید شرایط برای عبور از انحصار دو شرکت بزرگ خودروسازی و افزایش تولیدات با هدف رقابت‌پذیری محصولات خودرویی در سطح بازار فراهم کنیم. به زودی طرح مشترک دولت و مجلس برای ساماندهی تولید و بازار خودرو ارائه خواهد شد.  به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با توجه به علاقه‌مندی مردم برای سرمایه‌گذاری در خودرو به‌عنوان یک کالای مصرفی بادوام، ضروری است که این محصول مهم با استراتژی مشخصی در میزان تولیدات و کیفیت، عرضه شود، بیان کرد: در رابطه با هر یک از این موضوعات به‌صورت مشترک با کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی و برنامه‌ریزی لازم هستیم و خوشبختانه کمیسیون همکاری بسیار خوبی در این حوزه با وزارت صمت داشته است.
گفتنی است، از دو روز پیش، قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی شده به‌طوری که قیمت خودروهای داخلی هفت تا 10 میلیون تومان پایین آمده است. در عین حال قیمت خودروهای خارجی نیز به‌طور متوسط حدود 30 میلیون تومان کاهش یافت. این افت قیمت دیروز(چهارشنبه) نیز ادامه داشت و بر همین مبنا می‌توان گفت به‌طور کلی قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی طی دو روز اخیر حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.
در این‌باره، یکی از فعالان بازار خودرو نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با تأکید بر اهمیت رونق بازار خودرو برای فعالان این بازار، گفت: «قیمت خودرو حباب زیادی دارد و فقط بخش اندکی از این حباب تخلیه شده است و قیمت واقعی خودرو بسیار کمتر از قیمت‌های بازار است، بازار خودرو باید از نظر روانی ‌اشباع شود و تا وقتی که دو خودروساز اقدام به عرضه قطره‌چکانی می‌کنند و تعهدات معوق دارند این بازار به ‌اشباع روانی نخواهد رسید، اما در روز‌های اخیر صحبت‌هایی شده که مجلس و دولت با همکاری یکدیگر فکری به حال این بازار خواهند کرد که در صورت تحقق، امید زیادی برای اصلاح این وضعیت وجود خواهد داشت.»
بازگشت تدریجی ثبات به بورس
همان‌طور که‌ اشاره شد پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی در موضوع بازار سرمایه نیز ثمرات خوبی داشته که قالیباف رئیس مجلس در صحن علنی خانه ملت اعلام کرد: «ما کمک‌های لازم به دولت برای تثبیت بورس را انجام می‌دهیم افزایش سرمایه هم از موضوعات جدی بود که در همین زمینه لایحه دوفوریتی دولت برای صرف سهام بدون حق‌تقدم آمد و در کمتر از 23 -۲۲ روز تصویب و ابلاغ شد و می‌تواند به عمق‌بخشی، تثبیت و هدایت نقدینگی و حفظ نقدینگی بورس و اموال مردم کمک کند. با اطمینان عرض می‌کنم مجلس و دولت با جمع‌بندی در صحن مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی و تصمیم روز پنج‌شنبه در شورای عالی بورس این کار را انجام می‌دهند و به زودی شاهد تحول در حوزه بورس خواهیم بود.»
در پی این تأکیدات، یکی از اتفاقات نامناسبی که منجر به صف‌های فروش طولانی در سهم فولاد و سایر سهم‌های مربوط به فلزات اساسی شده بود، یعنی تعیین قیمت دستوری برای فولاد لغو شد و در پی آن، شاخص بورس که در هفته جاری روزانه بیش از 40 هزار واحد منفی خورده بود، روز گذشته به سمت ثبات حرکت کرد و تنها هفت هزار واحد عقب نشست.  در همین زمینه، سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد هم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با‌ اشاره به منتفی شدن تعیین قیمت دستوری فولاد در پی تعامل وزارت صمت و مجلس اظهار داشت: «در جلسه‌ای که صبح چهارشنبه وزیر صمت با نمایندگان مجلس داشتند، تصمیم به لغو دستورالعمل تعیین قیمت دستوری فولاد گرفته شد.»
گفتنی است برخی کارشناسان معتقدند با تعیین دستوری قیمت فولاد رانت سنگینی نصیب گروهی از دلالان می‌شد که این امر با تصمیم دیروز منتفی شد.
پیش‌بینی کاهش بیشتر
 قیمت‌های بازار ارز
بازار ارز و سکه هم از دیگر بازارهایی بود که به اخبار تعاملی مجلس با دولت واکنش تقریبا مثبت نشان داد.
به گزارش خبرنگار ما، افزایش حبابی قیمت دلار در هفته‌های اخیر - که تا 32 هزار تومان هم بالا رفته بود- بالاخره در روز سه‌شنبه به‌طور دفعی از بین رفت و قیمت‌ها به کانال 27 هزار تومان بازگشت. در این میان هرچند نقش اصلی در کاهش نرخ ارز را بانک مرکزی ایفا کرد، اما شاید بتوان گفت جلسات و پیگیری‌های مجلس از بانک مرکزی بیشتر از خود دولت بود! نمونه بارز این ادعا را هم در پیگیری مجلس برای دریافت برنامه‌های وزیر صمت می‌بینیم، چنان‌که محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخصوص کاهش نرخ ارز در روزهای آتی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «امروز(چهارشنبه) وزیر صمت از برنامه‌های خود برای واردات و صادرات و نیز قیمت فولاد و لزوم عرضه کل فولاد در بورس گفت. با این سیاست‌ها از جمله تهاتر ارز صادراتی با واردات بیش از ۳۰۰ کالا، باید شاهد کاهش قیمت ارز طی روزهای آینده باشیم.»
گفتنی است، هرچند روز گذشته اندکی به سطح قیمت‌ها در بازار ارز و سکه افزوده شد، اما به‌نظر می‌رسد روند کاهشی ادامه خواهد داشت. البته درباره دلیل عدم تداوم روند کاهشی در روز چهارشنبه هم برخی اعتقاد دارند  بازار می‌خواهد بداند آیا عوامل بنیادی بازار ارز از کاهش بیشتر قیمت‌ها پشتیبانی می‌کنند یا نه. در همین زمینه، یحیی آل‌اسحاق، عضو اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: «اخیرا شاهد مذاکرات رئیس کل بانک مرکزی با  مقامات کشور عراق برای آزادسازی پنج میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران در این کشور بودیم یا مذاکراتی توسط وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات عالی‌رتبه کشور چین انجام شده است. همچنین به گفته همتی هشت میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است و یا در روزهای اخیر عرضه ارز به نیما افزایش یافته به‌طوری که روزانه بین 150 تا 170 میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه می‌شود در حالی که مشتری برای آن وجود ندارد. فعلا خرده‌پاهای بازار ارز وارد صف فروش شده‌اند و همان‌طور که گفتم بر اساس سینگال‌های موجود حدس بر این است که بازار روند کاهشی دارد.» وی حتی معتقد است نرخ واقعی ارز 10هزار تومان است.
همچنین، یک صراف نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، گفت: «در حال حاضر در صرافی‌ها بیشتر فروش ارز صورت می‌گیرد و تقاضایی برای خرید آن وجود ندارد. همچنین، عرضه در بازار ارز بسیار مناسب است‌. دلیل اینکه مردم تمایلی برای خرید ارز ندارند این است که سرمایه‌گذاری در این بازار را پرریسک می‌دانند. در روزهای آینده بازار روند کاهشی پیدا می‌کند، زیرا میزان بیشتری از ارزهای صادراتی برگشته و عرضه در سامانه نیما و بازار اسکناس مناسب است. دیروز و پریروز روند بازار کاهشی بوده اما در اینکه تمام صرافی‌ها کاهش قیمت داشته‌اند.»
تکیه به توانایی‌ها
همیشه جواب می‌دهد
در مجموع به‌نظر می‌رسد اقدامات اخیر مجلس شورای اسلامی برای بهبود شرایط اقتصادی نشان می‌دهد اگر عزمی ‌برای حل مشکلات وجود داشته باشد، می‌توان به عبور پیروزمندانه از جنگ اقتصادی امیدوار بود. وقتی رئیس مجلس با وجود تعطیلی جلسه سران قوا، همچنان با وزرای اقتصادی هماهنگ عمل می‌کند، یعنی در صورت تعامل می‌توان به راهکارهای تأثیرگذاری دست پیدا کرد. موارد فوق نیز که در حوزه خودرو، بورس، سکه و ارز مشاهده شد به خوبی نشان می‌دهد که پشت‌سر گذاشتن مشکلات اقتصادی با همت جهادی و تکیه به توانمندی‌های داخلی قابل رفع است.