kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۰۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸
گزارش خبری کیهان

انتقادات گسترده به اظهارات روحانی درباره صلح امام حسن(ع)

برخی کارشناسان دینی، اظهارات رئیس‌جمهور در مورد صلح امام حسن را مصداق «تحریف تاریخ» دانستند، برخی تحلیلگران سیاسی هم این قبیل اظهارات تکراری روحانی را «حاشیه‌سازی برای فرار از پاسخگویی» عنوان کردند و برخی هم آن را «علامت دادن به طرف آمریکایی».




سخنان اخیر رئیس‌جمهور در هیئت دولت و تحریف تاریخ از سوی او، با واکنش گسترده فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد؛ واکنش‌هایی که به روز چهارشنبه گذشته ختم نشد و همچنان پابرجاست.
این چندمین بار است که جناب رئیس‌جمهور بنا بر هر مناسبتی، با پیش کشیدن موضوع تاریخی «صلح امام حسن(ع)» آن را تحریف و مصادره به مطلوب می‌کند.
حجت‌الاسلام روحانی روز چهارشنبه گذشته و در آستانه فرارسیدن ایام رحلت پیامبراکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در جلسه هیئت دولت گفت: «امام حسن(ع) امام صلح و پیوند بود، ایشان امامی بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام، گام برداشت. وقتی برخی از اصحاب امام حسن(ع) آمدند با زبان معترضانه که چرا صلح کردید، چرا پیمان را امضا کردید، حضرت فرمودند، جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰ نفری که این جا نزد من آمدید که فقط دنیای اسلام نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی که مردم این را می‌خواهند، صلح را انتخاب می‌کنم. این راه امام مجتبی (ع) است. امام مجتبی به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و‌ اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع باید صلح کنیم.»
همین بخش از اظهارات تکراری جناب روحانی که معطوف به سیاست‌های هسته‌ای و توجیه مذاکره با دشمنان قسم‌خورده نظام اسلامی بود، باعث شد تا هشتگ‌های «جریان تحریف» و «صلح امام حسن» و «خیانت اصلاح‌طلبان» در فضای مجازی داغ شده و موجی از انتقادات از سوی کارشناسان و فعالان سیاسی و فرهنگی و همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی علیه رئیس‌جمهور و مدعیان اصلاحات مطرح و منتشر شود.
برخی کارشناسان دینی اظهارات رئیس‌جمهور در مورد صلح امام حسن را مصداق «تحریف تاریخ» دانستند، برخی تحلیلگران سیاسی هم این قبیل اظهارات تکراری روحانی را «حاشیه‌سازی برای فرار از پاسخگویی» عنوان کردند و برخی هم آن را «علامت دادن به طرف آمریکایی».
تحریف دین به دلیل منافع
و انگیزه‌های شخصی
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، امام‌جمعه قم دیروز جمعه در سخنان آدینه‌ای خود از برداشت‌های نادرست از دین به‌عنوان یکی از آسیب‌های دینداری نام برد و خاطرنشان کرد: برخی به دلیل منافع و انگیزه‌های شخصی دین را وارونه تفسیر کرده و خود و پیروان خود را دچار مشکل می‌کنند، این افراد اسلام و آیات را تفسیر به رأی می‌کنند و برداشت‌های خود را ارائه می‌دهند که واقعیت ندارد.
صلح امام حسن را
وارونه تفسیر نکنید!
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: اگر امام مجتبی (ع) با معاویه از سر ناچاری وارد صلح می‌شوند نباید تفسیر نادرست داشته باشیم چراکه صلح ایشان زمینه‌ساز قیام امام حسین(ع) بوده است.
همچنین، حجت‌الاسلام حسینی، امام‌جمعه نسیم شهر تهران در ویژه‌برنامه رادیویی «در ساحت حضور» با‌اشاره به صلح امام حسن(ع) اظهار داشت: برخی از افراد می‌گویند همان‌طور که امام حسن(ع) صلح کرد تا معاویه را معرفی کند، ما نیز با دشمنان صلح کنیم؛ آیا ما دشمنان خود را نمی‌شناسیم و باید صلح کنیم تا آمریکا و مستکبرین عالم و کسانی که دستور شهادت سردار سلیمانی را دادند، به مردم بشناسانیم؟
وی افزود: ما در شرایط امام حسن(ع) نیستیم که مجبور به صلح شویم تا مردم دشمنان را بشناسند؛ کسی که مدعی دینداری است، چطور می‌تواند ادعا کند که امام حسین(ع) به ما درس مذاکره داد و ما در زمانی مثل زمان امام حسن(ع) واقع شده‌ایم و این فرد از هر لائیکی از مذهب فاصله گرفته است.
قیاس صلح امام حسن با معاویه
 و مذاکره با آمریکا، باطل است
حجت‌الاسلام حجتی، امام‌جمعه موقت کرمانشاه هم در نشست با جمعی از طلاب اظهار داشت: مطالعه در اسناد تاریخی به‌ویژه در تاریخ اسلام به‌نوعی برای همه قابل ارزش است و می‌تواند بسیاری از حقایق را روشن کند. وی درباره حرف‌های اخیر رئیس‌جمهور گفت: قیاس این دو موضوع یعنی صلح امام حسن(ع) با معاویه و زمزمه‌های کنونی درباره مذاکره با آمریکا، قیاسی کاملاً باطل است.
سخنان رئیس‌جمهور
جفا به امام حسن(ع) بود
آیت‌الله سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در کاشان نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه صلح امام حسن(ع) صلح انتخابی، اختیاری و معمولی نبود، تأکید کرد: صلح امام حسن(ع) نشات گرفته از زیرکی دشمن بود که اگر امام حسن(ع) مقابله می‌کرد آسیب جدی به دین اسلام وارد و ضایعات بالایی نصیب مسلمانان می‌شد اما امام حسین(ع) اگر قیام نمی‌کرد ضایعات مسلمانان بالا بود.
وی با بیان اینکه شجاعت امام حسن(ع) همانند شجاعت امام حسین(ع) بود، ابراز داشت: درد دین امام حسن(ع) همانند امام حسین(ع) بود اما شرایط دو امام در زمان‌های مختلف متفاوت بود و اگر تحلیل رئیس‌جمهور فراتر از تحلیل شرایط زمان است، به‌نوعی جفا به امام حسن(ع) است.
لااقل به ایمان مردم رحم کنید!
حجت‌الاسلام رستمی، رئیس‌نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز طی مطلبی در اینستاگرام خود نوشت: چطور می‌شود برای مطامع سیاسی روزی پیام کربلا را مذاکره خواند و روزی دیگر صلح حسنی را به‌غلط مصادره کرد؟ آقایان اگر در سیاست‌ورزی مشکل دارید، لااقل به ایمان این ملت رحم کنید.
تاریخ عوض می‌شود وقتی علمدار عباس باشد یا ابن عباس!
واکنش‌ها به اظهارات روحانی به همین‌جا ختم نشد. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه‌های مجازی خود در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از حرف‌های رئیس‌جمهور پرداختند.
سید نظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس درباره پذیرش صلح توسط امام حسن(ع) طی توییتی نوشت: در کربلا فرمانده سپاه حسین(ع) یعنی حضرت عباس (س) امان‌نامه شمر را رد کرد و تا پای جان پای امامش ایستاد. اما امام حسن(ع) زمانی صلح را پذیرفت که فرمانده سپاهش یعنی عبیدالله بن عباس با یک‌میلیون درهم رشوه، خود را به معاویه فروخت. تاریخ عوض می‌شود وقتی علمدار عباس باشد یا ابن عباس!»
صلح یا حاشیه‌سازی
برای فرار از مسئولیت؟
کمال حسین‌پور، نماینده مجلس در صفحه خود در توییتر نوشت: قیاس وضع کنونی کشور با زمان امام حسن قیاس مع‌الفارق است. صلح کلیدواژه‌ای برای فرار دولت از مسئولیت در قبال وضع موجود و ترفندی برای منحرف کردن افکار مردم از واقعیت‌هاست و صرفاً شعاری برای انتخابات است. رئیس‌جمهور چرا در ۷ سال گذشته به دنبال صلح نبودند!»
ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز از این منظر به اظهارات اخیر روحانی پرداخت و با هشتگ «حاشیه‌سازی برای فرار از پاسخگویی» نوشت: «لیبرال‌ها از تاریخ ۲۵۰ ساله اهل‌بیت (ع) فقط صلح امام حسن را یاد گرفته‌اند. شاید خودشان را ابن عباس می‌دانند یا شاید جعده دختر‌اشعث بن قیس. ولی اینجا مدینه یا کوفه نیست، امیرش هزار مالک دارد.»
مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران در مجلس هم در مطلبی نوشت: «برای توجیه ناکارآمدی و ضعف از اعتقادات دینی هزینه نکنید! یک‌بار تاریخ را تحریف کرده و از کربلا درس مذاکره گرفتید تا به‌اصطلاح تحریم‌ها را بالمره بردارید؛ تحریم‌ها که برداشته نشد، اما نرخ ارز ده برابر شد! بدانید این‌بار تحریف صلح امام حسن(ع)، نه از خسران دنیایتان می‌کاهد و نه آخرت!؟»
صلح یا علامت دادن
به طرف آمریکایی؟
زهره سادات لاجوردی، نماینده مردم تهران در مجلس هم در مطلبی نوشت: «وسط کارزار فشار حداکثری ترامپ، حرف زدن از صلح نشانه چیست؟ آیا می‌تواند معنایی جز این داشته باشد که به طرف آمریکایی علامت بدهد که تحریم‌ها و فشارها به نتیجه رسیده است؟ آقای روحانی! منطق ملت ایران مقاومت و ایستادگی در مقابل زورگویی است»

گلایه از سکوت خواص
وی در مطلب دیگری از سکوت برخی خواص نسبت به تحریف تاریخ ابراز گلایه کرد و نوشت: «در مقابل تفاسیر غلط و تحریف شده از تاریخ اسلام که عده‌ای برای مطامع سیاسی خود روزی پیام عاشورا را مذاکره می‌خوانند و روز دیگر صلح حسنی را مصادره به مطلوب می‌کنند، چرا علمای قم ساکت‌اند؟!»
همچنین حسن رحیم‌پور ازغدی، استاد حوزه و دانشگاه در صفحه مجازی خود در شبکه اجتماعی نوشت: «رئیس‌جمهور مملکت اسلامی، امام حسن و امام حسین و امام زمان (عج) را به نفع کارهای خود تحریف کرد و علما و مراجع اسلام هر بار هم سکوت کردند و بازهم بعد از ۱۴۰۰ سال و با سکوت خواص دوباره علی تنها ماند!»
سید محمد حسینی، وزیر اسبق ارشاد هم در مطلبی نوشت: «اصلاح‌طلبانی مثل تاج‌زاده که از صلح امام حسن دم می‌زنند، نقش خائنانی چون‌اشعث‌بن قیس را بازی می‌کنند که حکمیت و ابوموسی‌اشعری را بر امام علی(ع) تحمیل کردند و سپاه امام مجتبی را از مقابله با معاویه منصرف و صلح را بر امام تحمیل کردند. البته این بار شتر در خواب بیند پنبه‌دانه!»
ابراز تعجب از سخنان روحانی
پیرهادی، مدیرمسئول روزنامه رسالت در سرمقاله این روزنامه با عنوان «همان‌قدر سیاست نمی‌دانید که دین نمی‌فهمید» نوشت: «ما از ابتدا هم از جناب روحانی انتظار نداشتیم اهل ایستادگی بر اصول و مقاومت جدی در برابر بدخواهان ایران اسلامی باشد، اما آنچه حقیقتاً عجیب بوده و قابل‌پذیرش نیست، آن است که ایشان پس از ۷ سال نسخه‌پیچی بر اساس منطق سازش و مذاکره و دستاورد تحقیقاً هیچ، بازهم منطق امتحان پس داده و شکست‌خورده خود را تئوریزه می‌کند.»
همچنین عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان هم در مطلبی نوشت: «از روحانی با لباس روحانیت برای انطباق صلح امام حسن با ایران- آمریکا تعجب می‌کنم. نقطه مقابل امام حسن(ع) مسلمانان بودند و همین اطرافیان امام را دچار بحران تحلیل کرده بود. مسئله امام حسن وحدت درون جامعه اسلامی بود و به کسی واگذار کرد که متأسفانه از نگاه برخی موجه بود. نه غیریت بیرونی»