kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
حزب‌الله لبنان:

هیئتی که با اسرائیل بر سر مرزها مذاکره می‌کند فقط باید نظامی باشد

جنبش‌های امل و حزب‌الله لبنان با حضور افراد غیرنظامی در تیم مذاکره‌کننده با رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرز‌های دریایی مخالفت کرده‌اند. رژیم صهیونیستی و دولت لبنان بر سر مرزهای دریایی به اختلافات جدی خورده‌اند.



جنبش‌های امل و حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه بیانیه‌ای مشترک درباره ساختار تیم مذاکره‌کننده لبنانی با رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرز‌ها صادر و نکاتی بیان کردند درباره ساختار این تیم، که دیروز در نخستین نشست آن شرکت کردند.
در این بیانیه آمده است: «چارچوب توافقی که نبیه بری رئیس‌پارلمان لبنان، درباره مذاکرات ترسیم مرز‌ها اعلام کرده در مقدمه آن بر تفاهم سال ۱۹۹۶ و قطعنامه ۱۷۰۱ اشاره شده است که بر اساس آن نشست‌های دوره‌ای فقط میان افسران نظامی برگزار می‌شود در نتیجه ساختار تیم لبنانی که در آن مقامات غیرنظامی نیز حضور دارند، بر خلاف این چارچوب است».
بر اساس این بیانیه، جنبش امل و حزب‌الله لبنان خواستار پایبندی به اصول ملی هستند و ترتیب تیم مذاکره‌کننده را که اکثر آنها را شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی هستند، کشیده شدن به خواسته دشمن صهیونیستی اعلام کردند. به گزارش فارس، جنبش حزب‌الله و امل که دوگانه شیعی لبنان هستند به طور کامل با این مسئله مخالفت کرده و آن را خارج از چارچوب تفاهمی که بر اساس آن توافق حاصل شد، عنوان کردند.
منابع خبری از پایان یافتن دور اول مذاکرات ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی خبر دادند، اما نتایجی از آن تاکنون اعلام نشده است. به گزارش تسنیم، منابع آگاه از روند مذاکرات غیرمستقیم درباره ترسیم مرزها میان لبنان و فلسطین اشغالی گزارش دادند که دور بعدی این مذاکرات 28 اکتبر (7 آبان) جاری برگزار خواهد شد. این در حالی است که هیئت لبنانی حتی حاضر به گرفتن عکس با هیئت رژیم صهیونیستی نشده است.
گفتنی است، این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که گرچه لبنان دولت مستقری ندارد، اما رژیم صهیونیستی نیز از وحشت انتقام حزب‌الله در وضعیت آماده‌باش است. از این رو چرایی تأکید حزب‌الله و امل برای حضور نظامیان در این مذاکرات کم و بیش روشن می‌شود!