kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۴۶۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
نبرد در قره باغ ادامه دارد

دیدار و گفت‌و‌گوی وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو

همزمان با تداوم نبرد میان نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ، وزرای خارجه دو کشور به دعوت رئیس‌جمهور روسیه، به مسکو رفتند و برای حل مناقشه، با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.

دعوت روز پنجشنبه«ولادیمیر پوتین» از وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای سفر به مسکو و صحبت درباره مناقشه قره‌باغ، با پاسخ مثبت باکو و ایروان مواجه شد و این وزیران دیروز به مسکو رفتند و به همراه همتای روس خود، نشست سه جانبه برگزار کردند.
در ارتباط با موضوع گفت‌و‌گو‌ها و نتیجه آن، تا دیشب گزارشی نرسید، ولی همین قدر که طرفین درگیری دور یک میز نشسته‌اند، امیدها را برای برقراری صلح‌، افزایش داده است.
تحولات میدانی
نبرد در منطقه «قره‌باغ کوهستانی»، که از ۱۳ روز پیش (پنجم مهر) آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. بر اساس خبرهای جدید، «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان، گفت که ارتش این کشور موفق شد چند شهرک و روستا را از نیروهای ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی پس بگیرد. به گزارش فارس، این مناطق در جنوب قره‌باغ قرار دارند.
علی‌اف همچنین گفت که هیچ کشوری نمی‌تواند بر اراده کشورش در قبال تنش قره‌باغ کوهستانی، تأثیر بگذارد. با این حال، او گفت که باکو آماده است به گفت‌وگو‌ها در مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی باز گردد، ولی به حاکمیت کامل کشورش بر این منطقه تأکید دارد. او در ادامه گفت: «اگر ایروان اصرار بر این داشته باشد که قره‌باغ بخشی از اراضی ارمنستان است، هیچ گفت‌وگویی صورت نخواهد گرفت و ما حاضر نیستیم در این گفت‌وگوها، امتیازی به ایروان بدهیم».
«نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان، اخیرا طی مصاحبه‌ای با رسانه‌های فرانسه، گفته بود که اگر طرف مقابل امتیاز بدهد، ارمنستان نیز حاضر است در قره باغ، امتیازاتی به جمهوری آذربایجان بدهد.
آنکارا هم دیروز در واکنش به درخواست برخی کشورها برای آتش بس در قره باغ، اعلام کرد که این کشورها به جای درخواست برای آتش بس، اول از ارمنستان بخواهند که از قره باغ خارج شود.
در حال حاضر، ارمنستان و برخی کشورها خواستار آتش‌بس هستند. ولی جمهوری آذربایجان، اجرای بی‌قید و شرط قطعنامه‌های چهارگانه سازمان ملل در مورد قره‌باغ را مقدمه گفت‌وگوها و آتش‌بس اعلام کرده است.
در ارتباط با شمار تلفات در جمهوری آذربایجان نیز، دادستانی کل باکو دیروز اعلام کرد، در روزهای گذشته طی حملات موشکی و راکتی نیروهای ارمنی‌، ۳۱ نفر کشته شده و ۱۶۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.
هنوز در‌باره شمار تلفات و مجروحان جنگ جاری قره باغ، آمار قطعی و رسمی ارائه نشده است.