kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۹۹۰
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست:

ایران، روسیه و چین در تلاش هستند تا قمار تحریمی آمریکا را به تله‌ای برای تضعیف واشنگتن تبدیل کنند

یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا در روزنامه‌ای صهیونیستی نوشت، ایران، روسیه و چین در تلاش هستند قمار تحریمی آمریکا را به تله‌ای تبدیل کرده و موجب تضعیف موضع جهانی واشنگتن شوند.



ست فرانتزمن، تحلیلگر امور غرب آسیا در روزنامه جروزالم پست در یادداشتی نوشت، ایران، چین و روسیه، تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران را قدم گذاشتن واشنگتن به درون تله می‌دانند.
در این یادداشت آمده است، با وجود تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه، اغلب کشورها با آن مخالفت کرده و ایران در حال مانور برای بهره‌برداری از این اقدام جهت تضعیف نقش آمریکا در غرب آسیا است و روسیه، ترکیه، چین و دیگر بازیگران نیز به دنبال استفاده از این فرصت برای کاهش نقش آمریکا در منطقه و جهان هستند. این لحظه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جهان است و ایران معتقد است پایانی نمادین برای هژمونی آمریکا رقم خواهد زد و به نقش سی ساله آمریکا در منطقه خاتمه خواهد داد.
فرانتزمن می نویسد، تمام اتفاقات حول این مسئله، نبرد پیچیده‌ای را نه تنها میان ایران و آمریکا بلکه میان آمریکا و چین و روسیه به دنبال دارد. به نظر می‌رسد آمریکا تحریم‌های ثانویه‌ای را تدارک دیده است که علیه کشورهایی که مکانیسم ماشه را درک نکنند، اعمال خواهند شد. واشنگتن تهدیدات مشابهی را برای ناقضان محدودیت تسلیحاتی که قرار است علیه ایران وضع کند، ترتیب داده است.
او در ادامه می‌نویسد: از دیدگاه ایران، همچنین روسیه و چین، آمریکا پا به درون یک تله گذاشته است. آن‌ها می‌خواهند بلوف آمریکا را خوانده و ثابت کنند که می‌توانند علی‌رغم تهدیدهای آمریکا کاری را که می‌خواهند انجام دهند و بحرانی را ایجاد کنند که آمریکا بازنده آن خواهد بود زیرا آمریکا در سطح بین‌المللی دیگر نفوذ دیپلماتیک و اقتصادی سابق را ندارد.
روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی درباره اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران نوشت: درحالیکه آمریکا روز یک شنبه اعلام کرد که آماده اجرای همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است، بیشتر کشورهای جهان با این اقدام واشنگتن مخالفت کردند و طوری عمل کردند که انگار هیچ تغییری ایجاد نشده است.
روسیه: ترسی از تحریم‌های آمریکا نداریم
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهدید آمریکا برای تحریم کشورهایی که با ایران تجارت کرده و از بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تبعیت نکنند، واکنش نشان داد.
به نوشته خبرگزاری تاس ، ریابکوف طی نشست خبری در مسکو، گفت که روسیه به تحریم عادت داشته و از تحریم‌های آمریکا در پی فروش تسلیحات به ایران، هیچ‌هراسی ندارد.
وی در این باره توضیح داد: ما از تحریم‌های آمریکا نمی‌ترسیم، ما به آنها عادت داریم. این مسئله به هیچ‌ وجه بر سیاست ما اثر نمی‌گذارد. همکاری ما با ایران چند وجهی است و همکاری‌های نظامی نیز وابسته به نیازها و تمایلات دو طرف، پیش خواهد رفت.
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در مصاحبه با خبرگزاری روسی «ریانووستی» تأکید کرد که هرگونه اقدامات یکجانبه آمریکا برای تحریم ایران غیرقانونی خواهد بود.
نامه مسکو و پکن به شورای امنیت
چین و روسیه طی نامه‌ای به شورای امنیت اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را غیرقانونی توصیف کردند.
خبرنگار رویترز خبر داد: ژانگ جان، نماینده چین در سازمان ملل و واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند که اقدام آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه «غیرقانونی» بوده و معافیت ایران از تحریم‌های سازمان ملل همچنان ادامه خواهد یافت.
گستاخی فرانسه
نماینده دائم فرانسه در شصت و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) ضمن اعلام حمایت کامل از آژانس، از ایران خواست تا هرچه سریع‌تر به‌طور کامل به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای ایران بازگردد. نماینده آلمان نیز در شصت و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس همچون فرانسه و آمریکا از ایران خواست که هرچه سریع‌تر به تعهدات برجامی خود بازگردد. فرانسه و آلمان در حالی این درخواست گستاخانه را مطرح کرده‌اند که اعضای اروپایی برجام به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. فرانسه به همراه آلمان و انگلیس جزو بدهکارهای برجام هستند، اما با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته و ایران را مورد مواخذه قرار می‌دهند.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شصت و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس در بیانیه‌ای ضمن استقبال از توافق اخیر ایران و آژانس ابراز امیدواری کرد که این توافق به تقویت همکاری و اعتماد دوجانبه منجر شود.
توافق اروپا با آمریکا
ساموئل وربر، سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که کشورهای اروپایی با آمریکا درباره خطری که ایران برای منطقه ایجاد کرده توافق دارند.
این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد که تحریم‌های ضد ایرانی موجب امن‌تر شدن منطقه غرب آسیا خواهد شد و توافق هسته‌ای موفق به چنین دستاوردی نشد و نتوانست به قول وی مانع اقدامات ایران شود.
تقلای رژیم صهیونیستی
بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم کودک‌کش صهیونیستی در اولین واکنش به ادعای آمریکا درباره فعال کرده مکانیسم ماشه گفت: ایران همچنان یک خطر بین‌المللی و منطقه‌ای است. تداوم فشار دولت آمریکا بر ایران لازم است. گانتز چندی قبل در صفحه توئیتر خود، ضمن اعلام خبر تماس تلفنی با «آنه‌گرت کرامپ-باوئر» وزیر دفاع آلمان، نوشت: من بر اهمیت اعمال تداوم تحریم تسلیحاتی ضروری بر ایران تاکید کردم. گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز گفته بود که تصمیم شورای امنیت سازمان ملل برای عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، باعث افزایش بی‌ثباتی در خاورمیانه خواهد شد. وی طی بیانیه‌ای مدعی شد که ایران به تامین مالی گروه‌های تروریستی در سرتاسر جهان می‌پردازد و از آن به‌عنوان ابزاری سیاسی استفاده می‌کند.
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: این رفتار ایران خطری برای ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌آید. گیلعاد اردان، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز همسو با ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ذیل مکانیسم موسوم به «اسنپ‌بک»، نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد نوشت.
لفاظی مقامات آمریکایی
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» بار دیگر با «فاجعه‌» خواندن توافق هسته‌ای ایران مدعی شد که با برجام، امکان توافق میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس وجود نداشت.
ترامپ بارها اعلام کرده که برجام، توافقی ناقص است و نتوانسته حوزه موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را پوشش دهد. این مسئله‌ای است که بایدن نیز به آن اشاره کرده است.
به گزارش فارس، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس مجددا به لفاظی و ادعاهای دولت آمریکا علیه ایران پرداخت و با اشاره به اقدام غیرقانونی واشنگتن در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل گفت: فقط وقتی ایران رفتار خود را تغییر بدهد برای ثبات در خاورمیانه شانسی وجود خواهد داشت.
 یک مقام ارشد آمریکایی روز یکشنبه به خبرگزاری انگلیسی رویترز خبر داد که واشنگتن روز دوشنبه بیش از 20 فرد و نهادی که با برنامه هسته‌ای، موشکلی و تسلیحات متعارف ایران مرتبط هستند را تحریم می‌کند.
تحریم‌های جدید
علیه ۲۷ نهاد و فرد
دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گستاخانه اعلام کرد دولت او تحریم‌های جدیدی علیه ۲۷ نهاد و فرد مرتبط با کسانی که به ادعای او «شبکه اشاعه‌ای ایران» خوانده شده، وضع کرده‌ است.
در بخشی از این بیانیه گستاخانه آمده است: امروز دولت من تحریم‌های جدیدی علیه ۲۷ نهاد و فرد مرتبط با شبکه اشاعه‌ای ایران وضع کرده است. این اقدامات سازمان انرژی اتمی ایران، گروه صنعتی شهید همت و دو موسسه به دلیل نقش‌شان در انتقال و اکتساب سلاح‌های متعارف را شامل می‌شود.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز دیروز در یک کنفرانس خبری در اظهارنظری خصمانه اعلام کرد واشنگتن تحریم‌های جدیدی علیه ایران و از جمله وزارت دفاع این کشور وضع کرده است.
در این کنفرانس خبری، علاوه بر مایک پمپئو، «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا، «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری این کشور و «ویلبر راس»، وزیر بازرگانی این کشور حضور داشتند. پمپئو در ادامه مدعی شد: تفاوتی نمی‌کنید چه کسی باشید. اگر از تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تخطی کنید، با خطر تحریم مواجه می‌شوید.