kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۷۱۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲

اخبار ویژه


ایران با فروش میعانات گازی تحریم‌های نفتی را دور زد
ایران با دور زدن تحریم‌های آمریکا توانست دو میلیون بشکه میعانات گازی به ونزوئلا بفروشد.
دویچه وله آلمان در گزارشی نوشت: شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها از تخلیه محموله دو میلیون بشکه‌ای میعانات گازی ایران در بنادر ونزوئلا خبر داده‌اند. این تانکر پس از پاک‌کردن نام خود، با نام «هانی» به سمت ونزوئلا حرکت کرده است.
میعانات گازی، نوعی نفت خام فوق سبک و گران‌قیمت است که از میادین گازی تولید می‌شود و ونزوئلا با مخلوط کردن آن با نفت فوق‌سنگین خود، پروسه پالایش نفت را آسان‌تر خواهد کرد.
پارسال نیز ونزوئلا، بزرگترین دارنده ذخایر نفتی جهان، یک محموله میعانات گازی از الجزایر خریداری کرده بود، اما این کشور از ترس تحریم‌های آمریکا، دیگر محموله جدیدی به ونزوئلا ارسال نکرد.
نوع نفت ونزوئلا عمدتاً فوق سنگین است و پالایش آن نیاز به تکنولوژی بالا دارد. اما با مخلوط کردن این نوع نفت با نفت فوق سبک، یا همان میعانات گازی،‌ پروسه پالایش و تولید بنزین راحت‌تر می‌شود.
ظرفیت پالایشگاهی ونزوئلا طی سال‌های گذشته از 1/5 میلیون بشکه در روز به حدود 100 هزار بشکه در اوایل سال جاری میلادی رسید، اما ایران دو پالایشگاه این کشور را ماه مارس، (فروردین) تعمیر کرد و ظرفیت پالایشگاهی ونزوئلا را به بالای 200 هزار بشکه در روز رساند.
با اینحال، یک هفته‌ای بعد از خروج مهندسان ایرانی از ونزوئلا، یکی از پالایشگاه‌های تعمیر شده آتش گرفت.
شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، از جمله تانکر ترکرز می‌گویند ایران با دور زدن قاره آفریقا، به صورت پنهانی و در حالی که سیستم سیگنال‌دهی نفتکش را خاموش نگه داشته شده بود، 2 میلیون بشکه میعانات گازی خود را به ونزوئلا رسانده است.
هنوز معلوم نیست ونزوئلا میعانات گازی ایران را با چه قیمتی خریده است، اما اوپک می‌نویسد متوسط قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه گذشته میلادی زیر 46 دلار بود. بدین ترتیب با توجه به اینکه میعانات گازی چند دلاری از نفت سنگین گران‌تر است، احتمالاً ارزش دو میلیون بشکه محموله ایران حدود 95 میلیون دلار باشد.
چند ماه پیش ایران پنج محموله، جمعاً 1/5 میلیون بشکه بنزین تحویل ونزوئلا داد.
شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها اخیراً متوجه شدند سه نفتکش ایرانی با 800 هزار بشکه بنزین در حال خروج از تنگه هرمز است و ابتدای ماه جاری میلادی،‌ حدود دو هفته پیش بایستی این محموله‌ها به کانال سوئز می‌رسید. این شرکت‌ها،‌ مقصد نهایی سه نفتکش ایرانی را «با احتمال بسیار بالا» ونزوئلا تخمین زده بودند، اما بعد از افشای حرکت آنها، نفتکش‌ها از حرکت باز ایستادند و احتمالاً مسیر خود را تغییر داده و دوباره با سیگنال خاموش از جنوب آفریقا به سمت ونزوئلا حرکت کنند.

رویتر: ترامپ مقابل ایران تنها و ناکام مانده است
یک خبرگزاری انگلیسی که غالبا با مواضع ضد ایرانی آمریکا همسویی نشان می‌دهد، اذعان کرد دونالد ترامپ در مقابل ایران ناکام مانده و منزوی شده است.
رویتر نوشت: اصرار دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با مخالفت تقریبا همه اعضای شورای امنیت روبه‌رو شده است.
دیپلمات‌ها انتظار دارند که موضوع ایران محور سخنرانی ترامپ خطاب به نشست سران کشورها در سازمان ملل در سه‌شنبه هفته آینده باشد که تنها چند روز پس از موعدی انجام می‌شود که واشنگتن اصرار دارد همه کشورها باید از آن روز تحریم تسلیحاتی و دیگر تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران اعمال کنند.
وقتی ترامپ در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا از «آتش و خشم» علیه کره شمالی گفت، دیپلمات‌ها هراسان شدند، اما در سال بعد وقتی او به گزافه‌گویی درباره دستاوردهای دولتش پرداخت، در میانه سخنرانی او خندیدند.
دولت ترامپ ماه گذشته قطعنامه‌ای برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که قرار است 27 مهرماه بر اساس توافق صورت گرفته در برجام منقضی شود، به شورای امنیت ارایه کرد که با 11 رای ممتنع، 2 رای مخالف و تنها یک رای موافق روبه‌رو شد. تلاش بعدی واشنگتن برای فعال کردن مکانیسم ماشه نیز به دیوار مخالفت اکثریت قریب به اتفاق اعضای این شورا و همچنین ریاست آن برخورد.
یک دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفت: باید اهرم فشار مشترکی علیه ایران در موضوع هسته‌ای و دیگر موضوعات وجود داشته باشد. وقتی اتحاد شکسته شود و یک کشور به تنهایی اقدام کند، باعث آسیب و کاهش فشار می‌شود.
یک دیپلمات ارشد دیگر در شورای امنیت سازمان ملل که او نیز به شرط بی‌نام ماندن با رویترز گفت‌وگو کرده، اظهار داشت: توافق هسته‌ای ایران(برجام) درست کار می‌کرد تا زمانی که واشنگتن از آن خارج شد.

به رسمیت شناختن اسرائيل مجوز ادامه جنایت در بحرین و یمن
آمریکا به واسطه توافق بحرین با اسرائیل، مجدداً به نقض حقوق بشر در بحرین و برخی کشورهای عربی مشابه می‌بندد.
تارنمای شبکه ان‌بی‌سی آمریکا ضمن انتشار تحلیل فوق می‌نویسد: پیمان سازش میان اسرائیل و بحرین و امارات، ‌در خدمت اقتدارگرایی و سرکوب معترضان در بحرین است.
هرچند ترامپ ممکن است در آستانه انتخابات بخواهد چند امتیاز تحت عنوان رهبر صلح‌آور برای خودش منظور کند اما در حقیقت این توافق چیزی نیست مگر تقویت ارکان تسلیحاتی، اقتصادی و دیپلماتیک حکومتی که سرکوب‌گر جنبش دموکراسی‌خواه و جویای آزادی بحرین است امارات در سایه برقراری روابط با اسرائیل اکنون قرار است از آمریکا تسلیحات پیشرفته نظامی خریداری کند و بحرین هم (همسو با ابوظبی) به دنبال تحکیم نیروی دفاع هوایی خود است. این دو کشور در حالی به دنبال جلب حمایت و همکاری نظامی با آمریکا و اسرائیل هستند که این روابط به آنها نوعی مصونیت در قبال نقض گسترده حقوق بشر و نادیده گرفتن قوانین جنگی را اعطاء می‌کند.
عفو بین‌الملل در حد فاصل ژوئن 2017 تا ژوئن 2018 دست کم 169 مورد از احضار، بازجویی، تعقیب، زندانی کردن و ممنوع‌السفر کردن مخالفان دولت بحرین یا اعضای خانواده آنها را ثبت کرده است (کشوری که اکثریت جمعیت آن شیعه است). تنها در یکی از این موارد، در ماه مه 2017، مقام‌های دولت بحرین ابتسام السایق، فعال حقوق بشری در بحرین را بازداشت و شکنجه کردند و در حالی که چشمانش را بسته بودند او را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند.
بحرین در ائتلاف عربستان در جنگ یمن حضور داشت همچون ریاض مسئول «کشتار غیرنظامیان و فاجعه انسانی در یمن است که در گزارش‌های متعدد سازمان ملل به آن اشاره شده است.

گشایش اقتصادی برای مردم بود یا بدهکار کردن دولت آینده؟!
معاون اول رئیس‌جمهور ناخواسته اعتراف کرد، هدف از طرح پیش‌فروش نفت، ایجاد درآمد برای دولت بوده و نه گشایش اقتصادی برای مردم.
به گزارش مشرق- با گذشت یک ماه از وعده رئیس‌جمهور درباره طرح دولت برای ایجاد گشایش اقتصادی، همانطور که در این مدت کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس گفته بودند، اکنون کاملا عیان شده که منظور آقای روحانی، گشایش اقتصادی برای دولت بود، نه مردم.
در طول یک هفته‌ بعد از مطرح شدن وعده آقای روحانی درباره ایجاد گشایش اقتصادی، مردم و فعالان اقتصادی و بازارها واکنش مثبتی به آن داشتند که به علت تصورات‌اشتباهی بود که درباره این طرح در ذهن مردم شکل گرفته بود. از زمانی که آقای روحانی وعده ایجاد گشایش اقتصادی را  به طور مبهم و سربسته مطرح کرد، این تصور در ذهن مردم ایجاد شد که دولت قرار است طرحی فوریتی برای کمک به مردم خصوصا اقشار متوسط و کم‌درآمد اجرا کند.
قطعا اگر آقای روحانی در همان روز ۱۵ مرداد به جای واژه «گشایش اقتصادی» واقعیت را بیان می‌کرد که دولت طرح پیش‌فروش نفت به مردم را برای رفع کسری بودجه مدنظر قرار دارد، نه وعده و دلگرمی غیرواقعی در مردم ایجاد می‌شد و نه اعتبار وعده‌های دولت پیش مردم، بیش از این خدشه‌دار می‌شد.
مهم‌ترین انتقادی هم که در این مدت به طرح دولت بیان شد، این بود که  با پیش‌فروش نفت به مردم، کسری بودجه دولت دوازدهم به دوش دولت آینده خواهد افتاد. این در حالی است که دولت دوازدهم طی دو سال اخیر با فروش ده‌ها هزار میلیارد تومان اوراق مالی از هم‌اکنون دولت بعد را بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار کرده است، چراکه سررسید اوراق منتشرشده در دولت فعلی، در دولت سیزدهم خواهد بود و آن دولت باید معادل نصف بودجه عمومی خود را بابت بازپرداخت اوراق منتشرشده در دولت دوازدهم پرداخت کند. اگر طرح پیش‌فروش نفت هم اجرا شود و رقم مدنظر دولت از مردم جمع‌آوری شود، دولت بعد باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سالانه برای بازپرداخت بدهی‌های دولت دوازدهم کنار بگذارد.
با این حال اخیراً اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در جلسه شورای اقتصاد واقعیت ماجرای گشایش را پس از یک ماه بیان کرد و با‌اشاره به پیشنهاد و طرح فروش اوراق سلف نفتی گفت: متاسفانه این طرح که گفته می‌شد می‌تواند تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد کند، به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها از دستور کار خارج شد.
قطعا دولت برای مجاب کردن مردم به خرید اوراق نفتی، سود آن را از نرخ سود سپرده بانکی بالاتر در نظر می‌گرفت که سبب تحمیل هزینه بیشتری به دولت آینده خواهد شد. دولت در سال جاری هم مجوز انتشار ۲۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی و بدهی را گرفته است که در کنار ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق نفتی، رقم ۳۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که سود سالانه ۲۰ درصدی آنها طی دو سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان که با اضافه کردن اصل این مبلغ به رقم ۵۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که تقریبا معادل کل بودجه عمومی دولت یازدهم در سال خواهد بود! یعنی دولت بعدی در سال ۱۴۰۱ دیگر بودجه‌ای نخواهد داشت و کل درآمدش را باید صرف بازپرداخت بدهی‌های دولت آقای روحانی کند.

مهم‌ترین وزارتخانه اقتصادی چرا بعد از 5 ماه با سرپرست اداره می‌شود
یک روزنامه حامی دولت از بی‌برنامگی وزارت صمت در وضعیت جنگ اقتصادی دشمن انتقاد کرد.
روزنامه آرمان با اشاره به اینکه وزارتخانه صمت پنج ماه است (پس از برکناری رحمانی) بدون وزیر اداره می‌شود، نوشت: در مدتی که سرقینی سرپرست صمت شده خبرهای خوبی به گوش نرسیده و حتی بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که اوضاع از زمان نشستن او بر صندلی سرپرستی بهتر که نشده که بدتر هم شده، چرا که او نسبت به همه حوزه‌ها نه قدرت تصمیم‌گیری دارد و نه توان مدیریت.
بی‌برنامگی وزارت صمت آن هم در شرایط جنگ اقتصادی آمریکا، شرایط ویژه‌ای را در اقتصاد کشور رقم زده است. اوضاع اقتصادی کشور مدت‌هاست که در شرایط غیرعادی و تحریمی قرار دارد و همین وضعیت هزینه‌های زیادی را برای فعالیت‌ها و فعالان اقتصادی و تجار به‌وجود آورده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق هم اتخاذ و اجرای سیاست‌های نادرست  و مدیریت‌های ناکارآمدی است که طی سال‌ها در بدنه سیستم‌ اقتصادی نهادینه شده و به این راحتی‌ها هم تغییر نمی‌کند. تا زمانی که امکان فروش نفت وجود داشت بخش‌های صادرات، تولید و صنایع و.. شاید خیلی دیده نمی‌شدند، ولی امروز که تحریم‌ گلوگاه‌های صادراتی نفتی را فشرده و اجازه رد شدن بشکه‌های طلای سیاه ایران را به بازارهای جهانی نمی‌دهد و از آن طرف هم جلوی ورود دلارهای نفتی گرفته شده، توجه به بخش بازرگانی و تولید ناخالص داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی از مهم‌ترین راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند وابستگی دولت به نفت یکی از دلایل مهمی است که مصیبت‌های امروز اقتصاد را رقم زده است با این وجود هنوز مدیران اقتصادی دست از اقتصاد نفت‌محور برنداشته‌اند. وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از ادغام وزارت صنایع و وزارت بازرگانی شکل گرفت و از آن زمان متولی امور اقتصادی داخلی و تجارت خارجی است. از این رو نقش بزرگی در اقتصاد ایفا می‌کند. با این وجود وقایع شش ماه اخیر در این وزارتخانه نشان داد که هنوز اهمیت این وزارتخانه برای دولت مشخص نشده و این وزارتخانه همچنان با سرپرست موقت که قدرت تصمیم‌گیری طولانی مدت ندارد، اداره می‌شود. علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران، در مورد وضعیت بلاتکلیف وزارت صمت گفت: «ما نسبت به سال گذشته تجارت‌مان با عراق 25 تا 30 درصد کاهش پیدا کرده در حالی که وضعیت مرزها هم‌اکنون مشکل خاصی ندارد و مطلوب است ولی این وزارتخانه یکی از پردردسرترین وزارتخانه‌ها به شمار می‌آید. زیرا اگر تا دیروز، بودجه کشور نفت‌محور بوده اکنون مهم‌ترین نقش را وزارت صمت دارد، اما پرسش این است که اگر این وزارت از چنین اهمیتی برخوردار است چرا بلاتکلیف مانده و به آن دقت و توجه نمی‌شود؟»
وضعیت نامعلوم و بلاتکلیفی وزارت صمت در معرفی وزیر باعث شده تا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه در بخش صادرات با مشکل همراه شود و این اتفاق یعنی خالی شدن بازارهای بین‌المللی از کالاهای ایرانی و دادن فرصت به سایر کشورها. سال‌ها طول می‌کشد تا بازارهای خارجی به محصولات کشوری اجازه ورود بدهند و آن را قبول کنند و تجار ایرانی در این راستا اقدامات زیادی انجام داده‌اند تا بتوانند بازارهای باقی‌مانده از تحریم‌های تجاری را حفظ کنند و همین موضوع باعث شده تا فعالان اقتصادی در عرصه‌های مختلف به بلاتکلیفی وزارت صمت معترض شوند تا جایی که هیئت‌رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت طی بیانیه‌ای نسبت به احتمال افزایش مشکلات تولیدکنندگان و نابسامانی‌ها در صورت ادامه این روند هشدار داده و از رئیس‌جمهوری خواسته معرفی وزیر صمت را به‌عنوان اولین دغدغه و اولویت کاری خود تلقی کند.