kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
دکتر ولایتی:

تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد، کار بسیار مهم و خواست مردم ترکیه است

مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل گفت: اقدام رئیس‌جمهور ترکیه در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کار بسیار مهم و خواست مردم این کشور است.

علی‌اکبر ولایتی در برنامه تلویزیونی «ایران» شبکه دوم سیما، اظهار داشت: عثمانی‌ها زودتر از صفویه در ترکیه رشد یافتند و علت آن وجود علما و دانشمندان بود. همچنین در سایه اقتدار، امنیت و علم‌دوستی مسلمانان میزان رشد عثمانی‌ها شدت یافت.
ولایتی افزود: در سال ۸۵۷ هجری قمری مصادف با ۱۴۵۳ میلادی که مدتی از آغاز حکومت عثمانی‌ها گذشته بود،  «سلطان محمد فاتح» دروازه قسطنطنیه را گشود و آنجا را فتح کرد و مغول‌ها از سال ۶۱۶ هجری قمری بدون توقف تاختند تا به سرزمین فلسطین رسیدند. آنها خوارزمشاهیان را درنوردیدند، بغداد را تصرف و به سمت شام و فلسطین حرکت کردند تا اینکه در منطقه «عین جالوت» از ممالیک (مملوک‌های مصر) شکست خوردند.
وی ادامه داد: از سال ۱۸۵۷ میلادی حکومت فریبکار و استعمارگر انگلیس بر هند حکومت کرد. حدود ۹۰ سال حکمرانی و عمده ثروت این کشور را غارت کردند.
رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در زمان صفویه علم در ایران رونق داشت و در حوزه ریاضی شیخ بهایی سردمدار بود. همچنین در حوزه ریاضیات و نجوم «تقی‌الدین راصد» و «تقی‌الدین شامی» از منجمان بنام ایرانی به ‌شمار می‌رفتند.
ولایتی در خصوص استفاده از مجموعه ایاصوفیه به عنوان مسجد گفت: ایاصوفیه از مساجد مهم ترکیه به‌ شمار می‌رود و پیشینه آن به سال ۸۵۷ هجری قمری باز می‌گردد که به ‌وسیله «سلطان محمد فاتح» قسطنطنیه فتح شد. در یکی از مقالاتی که به زبان انگلیسی چند روز پیش منتشر شده بود، آمده است سلطان محمد فاتح این مکان را از کشیشی خرید، به مسجد تبدیل کرد و بسیاری از معماری‌های داخل مسجد بیش از آنکه نشان از مسیحی بودن آن داشته باشد، اسلامی است.
وی افزود: بعد از اقدام اردوغان تمام دنیای مسیحیت به خروش آمدند، نسبت به تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد انتقاد کردند و گفتند اگر چنین باشد، باید تمام موزه‌ها قبل از سال 1942 به مسجد و کلیسا تبدیل شود.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی اظهار داشت: نخستین برخورد خشن اروپایی‌ها با مسلمانان در جریان جنگ‌های صلیبی رخ داد و از آن زمان به بعد به فرانسوی‌ها فرنگی گفته می‌شود.
ولایتی در واکنش به اظهارات چندی پیش مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که مدعی شده بود ایاصوفیه باید بار دیگر به موزه تبدیل شود، تصریح کرد: آیا پمپئو فرمایش دیگری ندارند؟! اجدادشان کل موزه‌های جهان را به کلیسا تبدیل کردند و هرچه توانستند از زمان شکست اندلس کلیسا ساختند؛ حال جایی که مدت ۵۰۰ سال قدمت دارد تا روز قیامت مسجد باقی خواهد ماند و مردم ترکیه به ‌دلیل اقدام اردوغان مدیون رئیس‌جمهور کشورشان هستند.
مردم ترکیه به اسلام اصیل و راستین پایبند هستند
وی ادامه داد: با وجود همه تبلیغات لائیک‌ها، من دوره‌ای به ترکیه سفر کردم، در یکی از مساجد این کشور نماز خواندم و مشاهده کردم مساجد در زمان اقامه نماز پر می‌شود و حتی مردم در خیابان‌ها صف می‌بندند. مردم ترکیه به اسلام اصیل و راستین پایبند هستند و به بزرگان شیعه احترام می‌گزارند.
این پژوهشگر برجسته تاریخ گفت: زمانی قرار بود در ترکیه اردوغان به مناسبت عاشورا سخنرانی کند و حدیث معروفی از امام حسن و حسین (علیهما السلام) قرائت کرد؛ این نشان از ابراز علاقه مردم ترکیه به اسلام و همچنین شیعه دارد.
ولایتی افزود: تا سال ۱۹۱۴ ترکیه مرکز اهل تسنن در جهان اسلام بود و بعد از آن با توطئه انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها تلاش کردند این کشور مهم را تجزیه کنند. با وجود این، شیعیان حاضر نشدند در ترکیه از اسلام دور شوند و بعد از مسجد شدن ایاصوفیه به مسجد و حتی خیابان‌های اطراف آن پر شد.
وی اظهار داشت: من چندی پیش به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی بیانیه صادر کردم و نسخه‌ای از آن به زبان ترکی به رجب طیب اردوغان تقدیم شد. در این بیانیه تأکید کردیم که اقدام رئیس‌جمهور ترکیه در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کار بسیار مهم و خواست مردم این کشور است. مردم ترکیه خواهان چنین اقدامی هستند و ما به مردم این کشور، دستاورد مهم اسلامی را تبریک می‌گوییم.