kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۱۱۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

وقتی ظریف گفت: ئه ئه ندیده بودم!

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته و در سالگرد 5 سالگی خسارت محض برجام و در شرایطی که سیب و گلابی باغ برجام با دلار 23 هزارتومانی و سکه 11 میلیونی بر سر سفره معیشت مردم است‌، دلواپس آن شده و در گزارشی نوشت: « برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) را در پنجمين سالروز آن بايد با چه كلماتي توصيف كرد؟ توافقي از دست رفته؟ زنده اما وابسته به دستگاه تنفسي يا قاب عكسي يادآور شكست جامعه جهاني در پايان دادن به يك بحران با توسل به ديپلماسي؟»


سرویس سیاسی-

نکته قابل تامل در پرونده سالگرد 5 سالگی برجام در این روزنامه اما بخشی از گفت‌و‌گوی احمد توکلی درباره چرایی شکست این مذاکره و ضعف‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود. توکلی در این باره با ذکر ماجرایی در روزهای تصویب این توافق در مجلس گفت: « وقتی وزیر امورخارجه برای توضیح توافق به مجلس آمد، من نماینده مجلس بودم. آقای ظریف پشت تریبون ادعا کردند که «بر اساس برجام تمام تحریم‌ها لغو می‌شود.» من چهار سؤال به ریاست مجلس، علی لاریجانی دادم که از این چهار سؤال، سه تای آنها در جلسه قرائت شد. یکی از سؤالات من این بود که شما مدعی هستید تمام تحریم‌ها لغو می‌شود، اما در این قراردادی که امضا کرده‌اید، در موارد متعددی نوشته ‌شده ‌است Suspend. این کلمه به معنای تعلیق است نه لغو. متن قرارداد را به آقای دکتر نجابت دادم و خواهش کردم ببرد پیش آقای لاریجانی. لاریجانی دید و گفت: «بله! اینجا نوشته ساسپند و معلوم است معنای آن چیست.» قرار شد که آقای نجابت ببرند و به آقای ظریف نشان دهند. آقای نجابت متن برجام را برد پایین و به آقای ظریف که سخنرانی‌ا‌ش تمام شده‌ و آن پایین نشسته ‌بود، نشان داد و آقای ظریف در واکنش با تعجب گفت: «ئه! ئه! من این را اصلا ندیده ‌بودم!» باور می‌کنید؟»
لازم به توضیح بیشتر نیست که همین آقای ظریف چند روز پیش در مجلس به جای عذرخواهی از مردم در عدم رسیدن برجام به نقطه هدف و عمل به قول‌هایشان در قامت یک قهرمان دیپلماسی حاضر شد و این توافق را سند افتخار ملت ایران دانسته بود.
مشکلات کشور و سیاست‌های پوپولیستی اقتصادی اصلاح‌طلبان!
روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم مصطفی‌هاشمی طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «نمایندگان مخالف دولت از این واقعیت غافل هستند که چه رئیس‌جمهور را استیضاح بکنند چه نکنند و یا اینکه رئیس‌جمهور دیگری روی کار بیاد یا نه، اتفاق خاصی نخواهد افتاد».
در ادامه آمده است: «مسائل اقتصادی امروز ما عمدتاً حاصل یک امر طبیعی و مدیریتی نیست بلکه مسائل اقتصادی ما بسیار متأثر از مسائل سیاسی است. در واقع مشکلات ما حاصل خروج آمریکا از برجام است.»
سازندگی با اشاره به انتقادات نمایندگان مجلس به روحانی و طرح سؤال از رئیس‌جمهور نوشت: «این قبیل اقدامات چیزی بیش از تهدید نیست.... این اقدامات هیچ چیز را تغییر نخواهد داد الا اینکه ژستی برای مجلس ترسیم کند که نشان دهد آنها به فکر مردم هستند.»
هاشمی طبا در ادامه مطلب خود آورده است: «خلاصه اینکه دولت در شرایط بد اقتصادی گرفتار شده است که همان‌طور که اشاره کردم این شرایط حاصل 40 سال سیاست‌های پوپولیستی اقتصادی و همچنین تحریم‌های آمریکا است.»
گفتنی است که‌هاشمی‌طبا خودش در دوره‌های مختلف در این چهل سال، یکی از مدیران ارشد دولتی بوده است. او در دولت میرحسین موسوی وزیر صنایع و در دولت دوم مرحوم‌هاشمی و دولت اول خاتمی (از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰) معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان تربیت‌بدنی بوده‌است. ‌هاشمی‌طبا همچنین از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ و از ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳ رئیس‌کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران بوده است. نکته قابل تأمل آنکه مدعیان اصلاحات تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند قبول کنند که بخش قابل توجه مشکلات کشور حاصل مدیریت ناکارآمد و غربگرایانه آنان بوده است.
جدال بر سر جانشینی عارف
روزنامه شرق در گزارش تیتر یک شماره دیروز خود که با عنوان «اصلاح‌طلبان بر سر دوراهی» منتشر شد به جدال طیف موسوم به اصلاح‌طلب بر سر جانشینی محمدرضا عارف پرداخته بود.
شکل و شیوه استعفای عارف گویا نشان دهنده دلخوری او از شورای عالی و احزاب اصلاح‌طلب بود. در همین رابطه شرق در گزارش خود نوشته: «استعفای محمدرضا عارف از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هنوز در ابهام است که نام‌های جدیدی برای جایگزینی او به گوش می‌رسد؛ از بهزاد نبوی، محسن‌هاشمی و مجید انصاری تا عبدالله نوری. استعفای عارف در حالی اعلام شد که گویا این استعفا پیش از سال نو و حتی پیش از استعفای موسوی‌لاری، نایب‌رئیس‌سابق شورای عالی، نوشته شده بود و از زمان نگارش تا اعلام آن، یعنی به مدت چند ماه هیچ‌کس از این استعفا باخبر نبود و زمانی هم که اعلام شد، استعفا به دست یکی از اعضای شورای عالی و خارج از چارت بوروکراتیک داده شده بود و مجموعه اعضا هیچ نظر سلبی یا تأییدی بر استعفای رئیس‌شورا ندادند. این در حالی است که در میانه زمزمه‌ها بر انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری، اخیرا برخی چهره‌های حزبی اصلاح‌طلب در گفت‌وگوهایی نام‌های جایگزین عارف را مطرح کرده‌اند.»
در ادامه این گزارش آمده: «اخیرا حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگو با روزنامه متبوع حزبی خود یعنی «سازندگی»، درباره اینکه چه کسی می‌تواند رئیس‌آینده شورای عالی باشد، گفته است: «سه‌ خصوصیت از نظر من برای ریاست آینده شورا مهم است؛ اول اینکه طیف‌های مختلف این جبهه، اعم از طیف‌های ارزشی تا میانه‌رو و رادیکال، باید او را قبول داشته و رابطه خوبی با او داشته باشند. دوم اینکه به لحاظ سیاسی باید نقش جبهه اصلاحات و انتخابات آینده را باور داشته باشد. اگر قرار باشد خودش دراین‌باره مردد باشد که آیا باید شرکت کنیم یا خیر، نباید مردد باشد و باید بتواند فضای سیاسی را به‌خوبی تحلیل کند و بن‌بست‌ها را بشکند. سوم هم اینکه پیام انتخاب این فرد به نظام باید پیام همراهی و همکاری باشد. نباید شکاف بین نظام جمهوری اسلامی و اصلاح‌طلبان را که سال‌هاست وجود دارد، این فرد بیشتر کند و باید در جهت ترمیم روابط بین اصلاح‌طلبان و نظام سیاسی حرکت کند».‌ سخنگوی حزب کارگزاران درباره اینکه آیا عبدالله نوری شایستگی ریاست شورا را دارد یا نه، گفته است: «آقای نوری گذشته از اینکه خودش هم این مسئولیت را نخواهد پذیرفت، ویژگی سوم را هم به اعتقاد من ندارد و پیام همراهی و همکاری با نظام از این طریق منتقل نخواهد شد؛ اما بهزاد نبوی می‌تواند انتخاب خوبی باشد». او همچنین از محسن‌هاشمی و مجید انصاری هم به‌عنوان کسانی که می‌توانند رئیس‌شورای عالی باشند، نام برده است.»
کارنامه خالی از عملکرد و سرگشتگی اصلاح‌طلبان
روزنامه اصلاح‌طلب آرمان روز گذشته در گزارشی نوشت: «عملکردهای بعضا انتقادآمیز نهادهای بالادستی همچون شورای‌عالی سیاستگذاری، انتقادات به رویه عملکرد اصلاح‌طلبان همچون فراکسیون امید مجلس، شورای شهر و حتی دولت و مهم‌تر از آن ریزش سرمایه اجتماعی و رویگردانی مردم از این جریان مجموعا موجب شده تا اصلاح‌طلبان در نوعی سرگشتگی و سردرگمی به‌سر ببرند و به عبارت دیگر نتوانند برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی برای آینده سیاسی خود ارائه دهند. آنچه مسلم است نهادهای بالادستی همچون شورای‌عالی سیاستگذاری دیگر توانایی هدایت و
اجماع‌بخشی اصلاح‌طلبان را ندارند».
گفتنی است رسانه‌های اصلاح‌طلب در حالی اذعان می‌کنند که این طیف اکنون با معضل کارنامه غیرقابل دفاع مواجه و فعالین اصلاح‌طلب را سردرگم کرده است که اخیرا محسن‌هاشمی رئیس‌شورای شهر اصلاح‌طلب تهران گفته بود که از زمان روی کارآمدن اصلاح‌طلبان در شهرداری و شورای شهر تهران علی‌رغم موجود بودن امکانات لازم، حتی یک کیلومتر مترو هم در تهران ساخته نشده و علاوه ‌بر این حتی یک دستگاه اتوبوس نیز به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت افزوده نشده است. این در حالی است که کارنامه اصلاح‌طلبان در مجلس دهم نیز به شدت منفی و غیرقابل قبول است. برای همین بود که این طیف علیرغم حضور ۴۳ کاندیدا برای ۳۰ کرسی در حوزه انتخابیه تهران، حتی نتوانست سرلیست خود را نیز وارد مجلس کند. مجید انصاری سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس تنها حدود ۷۰ هزار رای داشت. این در حالی است که قالیباف به عنوان سرلیست جریان اصولگرا حدود یک میلیون و سیصد هزار رای داشت. از طرفی کارنامه دولت که دربست در اختیار اصلاح‌طلبان است نیز نیاز به توصیف ندارد. وضعیت فعلی دلار، سکه، خودرو، مسکن، لوازم خانگی، مرغ؛ تخم مرغ و...گویای این واقعیت است که دولت روحانی نتوانسته کارنامه قابل قبولی به افکارعمومی ارائه کند.
چندی پیش یکی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب اذعان کرد ه بود: «انتخابات دوم اسفند ۹۸ نقطه پایان رسمی اصلاح‌طلبان بود. نه ‌به‌ واسطه آن‌که بخش قابل‌توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشدند، بلکه بیشتر به‌واسطه آنکه حتی اگر نامزدهای این جریان تاییدصلاحیت هم شده بودند، آنان بخت و اقبالی در آن انتخابات نداشتند.مشکل اصلی اصلاح‌طلبان آن بود که بیش از دو سال می‌شد بدنه اجتماعی‌شان را از دست داده بودند، اما نمی‌خواستند این واقعیت تلخ را بپذیرند. افول جریان اصلاح‌طلب از بعد از مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید آغاز شد. انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و نحوه عملکرد آقای روحانی در دولت دومش، روند فروپاشی جریان اصلاحات را سرعت بخشید».