kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
وزارت صمت:

نان گران نمی‌شود

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با تاکید بر اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد، گفت: تا زمانی که یارانه پرداخت می‌شود قیمت نان گران نخواهد شد.




محمدرضا کلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان ندارد، اظهارداشت: علیرغم افزایش خرید تضمینی گندم که به منظور حمایت از کشاورزان صورت گرفته، افزایش قیمتی برای نان در سال جاری در نظر گرفته نشده و نرخ نان همان قیمت تعیین شده در سال گذشته است.
وی تصریح کرد: نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم با هزینه‌های جانبی در سال ۹۹ بالغ بر 2700 تومان تعیین شده و این در حالی است که مصرف سالانه گندم در کشور ۱۱ میلیون تن است که 9/5 میلیون تن از آن یارانه‌ای است و ۸۰ درصد از 9/5 میلیون تن گندم یعنی حدود 7/5 تا هشت میلیون تن گندم به صورت یارانه‌ای و با نرخ هر کیلوگرم ۶۶۵ تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه ۲۰ درصد دیگر از 9/5 میلیون تن گندم به صورت یارانه‌ای اما با نرخ هر کیلوگرم ۹۰۰ تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، تصریح کرد:  حدود ۸۰ درصد نانوایی‌ها گندم یارانه‌ای با نرخ ۶۶۵ تومان دریافت می‌کنند که قیمت تمام شده هر کیلوگرم آرد این نانوایی‌ها حدود ۸۵۰ تومان است.
 کلامی افزود: ۲۰ درصد الباقی که گندم با نرخ نیمه یارانه‌ای ۹۰۰ تومان به آنها تعلق می‌گیرد قیمت تمام شده هر کیلوگرم آرد این دسته از نانوایی‌ها حدود ۱۳۵۰ تا 1/400 تومان است؛ بر این اساس قیمت هر کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی برای نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای (۶۶۵ تومان) می‌گیرند حدود ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان است و قیمت هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی برای نانوایی‌هایی که آرد نیمه یارانه‌ای ۹۰۰ تومانی می‌گیرند بر اساس کیفیت و درصد سبوس‌گیری آن بین ۵۲ تا ۵۶ هزار تومان است.
وی با بیان اینکه به دنبال افزایش قیمت گندم، دولت یارانه نان را افزایش داد، تصریح کرد:  افزایش قیمت نان تا اطلاع ثانوی به هیچ عنوان پذیرفته نیست و نرخ نان تعیین شده در سال قبل برای امسال نیز لازم‌الاجرا است. هر نانوایی که به جای دریافت نرخ مصوب، نرخ‌های بالاتری از مشتریان دریافت کند متخلف است و با آن برخورد می‌شود.